خبرگزاری کار ایران

عضو هیأت اجرایی خانه کارگر سمنان در گفت و گو با ایلنا:

آینده امیدبخشی برای صندوق بین النسلی تأمین اجتماعی نمی‌بینم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۴۵۶

عضو هیأت اجرایی خانه کارگر سمنان با اشاره به تصمیم جدید دولت برای سازمان تامین مبنی بر بیمه دانشجویان گفت: به عقیده بسیاری از صاحب نظران با ادامه وضع فعلی، آینده امید بخشی را نمی شود برای صندوق بین النسلی تامین اجتماعی در نظر داشت.

جواد میرحاج در گفت و گو با خبرنگار ایلنا سمنان درباره بیمه دانشجویان ، بیان کرد: اگر چه  در سالیان اخیر یکی از چالش های جدی سازمان تامین اجتماعی کاسته شدن از تعداد بیمه شدگان و در پی آن محدود شدن درآمدهای آن بوده است اما باید بپذیریم که تقریبا هیچ کدام از دولت های پس از انقلاب به ویژه پس از پایان جنگ، تدبیر اساسی برای رفع این مشکل به خرج نداده اند.
 
وی ادامه داد: از آنجا که معمولا دولت ها خود را پدرخوانده این سازمان پرعایله غیر دولتی فرض کرده اند همواره به پیچیدن نسخه های کوتاه مدت و بدون پشتوانه بسنده کرده اند؛ به طوری که به عقیده بسیاری از صاحب نظران با ادامه وضع فعلی، آینده امید بخشی را نمی‌بینم و  نمی توان برای صندوق بین النسلی تأمین اجتماعی چشم انداز روشنی را در نظر داشت.
 
عضو هیأت اجرایی خانه کارگر سمنان افزود: واقعیت این است که مجموعه تامین اجتماعی صرفا با داشتن تعداد زیاد بیمه شده نمی تواند به رسالت خود عمل نماید چرا که بر اساس قانون، هر بیمه شده تامین اجتماعی موظف است هر ماه سی در صد از حقوق خود را نزد سازمان به امانت بسپارد که از این سی در صد هفت در صد سهم کارگر، بیست در صد سهم کارفرما و سه در صد را هم دولت باید بپردازد.
 
میرحاج با اظهار تاسف از اینکه دولت ها در سالیان گذشته به بهانه کمک به سیستم تامین اجتماعی تعداد زیادی از اقشار مختلف را با این ادعا که سهم حق بیمه کارفرما را خواهند پرداخت تحت پوشش سازمان در آورده اند، اضافه کرد: از آنجا که محل تامین این رقم غالبا در جایی دیده نشده این خدمت ظاهرا مثبت نه تنها باری از دوش سازمان بر نداشته بلکه هزینه‌های هنگفتی را هم بر این صندوق تحمیل کرده است به طوری که در حال حاضر بدهی دولت به سازمان به رقم چند صد هزار میلیارد رسیده و در این بین تنها کسانی متضرر شده‌اند که سال‌های متمادی بدون تأخیر حق بیمه خود را بی کم و کاست به صندوق تامین اجتماعی پرداخته اند تا کمک حال سال‌های بازنشستگی شان باشد.
 
وی گفت: برخی از همان کسانی که حق بیمه شان توسط دولت ها پرداخت نشده این سال ها به مرز بازنشستگی رسیده اند و از سفره این صندوق بهره مند شده‌اند اما هیچ دولت مردی پاسخگوی تعهدی که در زمان بیمه شدن این افراد صورت گرفته نیست و حالا نوبت دولت تازه کار و به تبع آن وزارت رفاهش رسیده تا با اقدام نسنجیده دیگری مقادیری از منابع سازمان تامین اجتماعی را حیف و میل نماید.
 
این بازنشسته تامین اجتماعی تصریح کرد: شایسته است وزارت کار که از این اقدام به عنوان خبر خوب یاد کرده شفاف بگوید که حق  سهم بیمه دانشجویانی که قرار است بیمه شوند از کدام منابع و درآمدها پرداخت خواهد شد و سهم بیمه کارفرما را از کجا و چگونه خواهند پرداخت؟
 
وی افزود: به نظر می رسد تشکلات صنفی کارگری و نمایندگان کارگران و بیمه شدگان این بار باید به طور جدی در مقابل این حرکت «سرمایه بر باد ده» دست اندر کاران ایستاده و از اجحاف دیگری در حق بیمه شدگان و کارگران که از صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی هستند  جلوگیری کنند.
 
میرحاج یادآور شد: قطعا این روزها مطالبه دراز مدت و حقیقی کارگران مبنی بر مدیریت سه جانبه (کارگر- کارفرما- دولت) بر امور سازمان تامین اجتماعی از هر زمانی بیشتری باید مدنظر قرار گیرد تا این صندوقی که حدود نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد از ثبات برنامه ریزی و حفظ واقعی منابع برخوردار شود.
 
عضو هیأت اجرایی خانه کارگر سمنان گفت: با توجه به اوضاع پریشان اقتصادی و پیچیدن نسخه های متفاوت برای فرار از پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان، صندوق تأمین اجتماعی به اندازه کافی چالش دارد و ناخنک‌زدن به سرمایه‌های سازمان به بهانه پوشش بیمه ای برای اقشار خاص به هیچ وجه به صلاح نیست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز