خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از روند توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در اراک؛

این کمپین حامی ندارد / کندی ساخت مسیرهای دوچرخه سواری به دلیل تغییر شهردار

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۴۳۰

در شهری مانند اراک، از یک سو به دلیل وجود صنایع سنگین و نیمه سنگین که نقش بسزایی در آلایندگی های هوا دارند و از سوی دیگر به دلیل رشد روزافزون خودروها در سطح شهر که به ایجاد آلایندگی های هوا دامن می زند، ایجاد یک شریان حمل و نقل پاک همانند دوچرخه سواری برای پیکره ترددی ترافیکی در شهر امری بسیار لازم و ضروری جلوه می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موضوعی که تا پیش از روی کار آمدن شورای شهر ششم با جدیت رو به توسعه می رفت، اما متأسفانه از مرداد ماه سال جاری که شورای شهر ششم، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است، ایجاد و توسعه مسیرهای دوچرخه سواری با کندی روبرو شده است. باید در نظر داشت که ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در حاشیه پارکها و اطراف شهر تنها کاربرد تفریحی دارد و به فرایندهای ترافیکی و حمل و نقل پاک درون شهری یاری رسانی نخواهد داشت.

مسیرهای دوچرخه در پارک ها فاقد پیوست های ترافیکی است 

راهبر کمپین سه شنبه های بدون خودرو در ایران و فعال محیط زیست گفت: کمپین سه شنبه های بدون خودرو که در راستای ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل پاک و استفاده از دوچرخه ایجاد شد، فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرده است. این کمپین با ایده پردازی اینجانب و از شهر اراک آغاز به کار کرد و در روزهای نخستین فعالیت خود توانست توجهات بسیاری را در سطح استان و حتی در سطح کشور به خود جلب کند. به گونه ای که بسیاری از شهرهای کشور از این کمپین حمایت کردند، اما متأسفانه تنها شهری که کمترین حمایت را از این کمپین داشت، شهر اراک بود.

کوروش بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: در شورای شهر چهارم یک مصوبه ای را اخذ کردیم تا بر اساس آن مطالعات خطوط دوچرخه شهر اراک بررسی شود   که این موضوع در شورای شهر پنجم به مرحله عملیاتی رسید و مطالعات لازم بر روی آن انجام شد. هر چند که این مطالعات جای کار بسیاری داشت و مطالعاتی که انجام شد باز هم نیاز به نگرش و بازبینی داشت. خطوط دوچرخه ای که در زمان فعالیت شورای شهر پنجم در شهر اراک ایجاد شده است، استانداردهای مناسبی نداشته و پیوست های ترافیکی را به همراه ندارد. بیشترین خطوط دوچرخه ای که در شهر اراک احداث شده است، بیشتر مباحث تفریحی را با خود به همراه دارد و فاقد پیوست های فرهنگی و ترافیکی است.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که بحث دوچرخه و حمل و نقل پاک تنها به مباحث زیرساختی خلاصه نمی شود، بلکه یکی از مباحث اصلی آن پیوست های فرهنگی و ترافیکی است که باید در راستای آموزش و فرهنگسازی بررسی شود. در بحث ایجاد خطوط دوچرخه سواری، نیاز داریم که مسیرهای اصلی شهر به خطوط دوچرخه تجهیز شود و زیرساخت های آن باید در خیابان اصلی شهر اراک ایجاد شود. این موضوع که مسیر خطوط دوچرخه سواری را در حواشی پارکها و یا محور جانبی شهر ایجاد کنیم، هیچگونه گره خاصی را از موضوع ایجاد حمل و نقل پاک برطرف نمی کند. بلکه تنها یک اقدام نمادین خواهد بود که تنها مباحث تفریحی را ایجاد خواهد کرد و به موضوع ترافیک شهری یاری رسانی نخواهد کرد.

بختیاری اظهار داشت: اراک به لحاظ اجرای حمل و نقل پاک در سطح شهر، میانگین سفر پایین و عقبه اجتماعی که از نظر استفاده از دوچرخه دارد، دارای پتانسیل بالایی است. همچنین باید در نظر داشت که میانگین فواصل سفرهای درون شهری در شهر اراک حدود 5 کیلومتر است. در این راستا نیاز است که مسئولان مربوط به ویژه شورای شهر و شهرداری اراک، توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند. بنابراین می طلبد که شورای شهر ششم و شهرداری اراک توجه ویژه ای به موضوع حمل و نقل پاک داشته باشند و اولویت خود را در گام نخست در بحث پیاده راه سازی و در گام دوم در بحث ایجاد خطوط دوچرخه و دوچرخه سواری متمرکز کنند.

بختیاری تصریح کرد: موضوع دوچرخه یک پکیج کامل و چند جانبه است که مباحث فرهنگی و زیرساختی دارد و باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و با مطالعات عمیق این فرایند اجرایی شود. اگر قرار است شهر اراک را به عنوان یک برند در ایران و حتی در خاورمیانه معرفی کنند، باید یکی از فعالیت هایی که می توانند انجام دهند، حرکت به سمت و سوی حمل و نقل پاک است. این موضوع وظیفه شهرداری است و با در دست داشتن یک برنامه جدی و منسجم و با زمان بندی مناسب در 5 سال آینده، می تواند اراک را نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه به عنوان یک شهر پاک در بحث حمل و نقل معرفی کند.

وی بیان داشت: شهر اراک از لحاظ تعداد دوچرخه سوار، آمار بسیار بالایی دارد و به خصوص در فصول گرم سال، شاهد استفاده بسیاری از شهروندان از دوچرخه هستیم. اما موضوع مهم دیگر ایجاد زیرساخت های مناسب برای تردد دوچرخه سواران و راکبان دوچرخه است. بر اساس بررسی هایی که انجام شده و با پرسشنامه هایی که در میان پرسنل دستگاه های اجرایی توزیع شده است، نشان می دهد که بسیار از شاغلان میل و رغبت به استفاده از دوچرخه دارند، اما به دلیل عدم امنیت مناسب و فقدان زیرساخت های عمران شهری، نمی توانند از دوچرخه استفاده کنند و به همین علت چاره ای جز استفاده از خودروهای شخصی و یا سایر خودروهای عمومی ندارند.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: سال گذشته چندین پروژه سنگین در غالب تقاطع های غیرهمسطح برای شهر اراک رقم خورد که بودجه اصلی شهر اراک را به این سمت و سو، هدایت کردند. باید توجه داشت که شهر اراک دارای آلایندگی های بسیار بالایی است که بخشی از این آلایندگی ها را صنایع سنگین و نیمه سنگین موجود در شهر اراک رقم می زنند و همچنین بخش دیگری از این آلایندگی ها ناشی از حمل و نقل خودرویی در شهر اراک است. بنابراین بسیار ضروری است که به موضوع حمل و نقل پاک، نگاه ویژه ای وجود داشته باشد و چه بسا اینکه این موضوع امر اجتناب ناپذیر است.

بختیاری ابراز داشت: موضوع اینجاست که در شهر اراک حقوق بسیاری از شهروندان تضییع شده است. در شهر اراک مسئولان هیچگونه توجهی به شهروندانی که بار خاصی بر روی دوش شهر ندارند، نمی کنند. متأسفانه تمامی توجهات به سمت افرادی است که بیشترین بار بر روی شهر تحمیل کنند و افرادی را شامل می شوند که با استفاده از خودروهای شخصی از یک سو به آلودگی های هوا دامن می زنند و از سوی دیگر خیابان های شهر در تصرف خود درآورده و اشغال کرده اند. با این اوصاف تمام شهر در اختیار کسانی است که از خودرو استفاده می کنند. اسفناک تر اینکه روز به روز هم شاهد این موضوع هستیم که خیابان ها عریض می شوند و تعداد تقاطع های غیرهمسطح افزایش پیدا می کند، اما در مقابل هیچگونه توجهی به عابرین پیاده و دوچرخه سواران نمی شود.

بختیاری همچنین با بیان اینکه شهر اراک یکی از بهترین شهرهای کشور برای توسعه حمل و نقل پاک است، گفت: اما متأسفانه با توجه به اینکه شورای شهر ششم با شعار فرهنگی به میدان آمد و چند نفر از اعضاء این شورا شعارهای حمل و نقل پاک را در فرصت های تبلیغاتی خود سر می دادند، اما در عمل این اتفاق رخ نداد و از زمان آغاز به کار شورای شهر ششم تا به امروز در عمل اتفاقات چندانی را شاهد نبوده ایم.

فرایند ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری متوقف نشده است 

شهردار منطقه یک اراک و مسئول کارگروه حمل و نقل پاک شهرداری اراک با بیان اینکه کارگروه حمل و نقل پاک شهرداری اراک در 1398 تأسیس شد، گفت: شهردار وقت در آن دوران برای 3 نفر ابلاغ عضویت در این کارگروه را صادر کرد. علاوه بر این 3 نفر، شخص شهردار و یکی از اعضای شورای شهر اراک نیز به عضویت کارگروه مذکور درآمدند. البته باید در نظر داشت که فرایند ایجاد مسیر دوچرخه سواری در شهر اراک از سال 1396 آغاز شد، اما از سال 1398 به صورت جدی و رسمی کارگروه حمل و نقل پاک در شهرداری اراک فعالیت خود را آغاز کرد و ایجاد خطوط دوچرخه سواری را در اولویت فعالیت های خود قرار داد.

حسین زندوکیلی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: تا به امروز 32 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در اراک ساخته شده است، به گونه ای که در خردادماه سال جاری جزء 3 شهری بوده ایم که از طریق سازمان شهرداری ها و وزارت کشور، جایزه مسیر دوچرخه را دریافت کردیم. در کنار این ایجاد خطوط دوچرخه سواری، برای نخستین بار پیست تریال دوچرخه شهرداری اراک را در جوار بلوار شهدای دولت احداث کرده ایم و این پیست در دهه فجر سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. فرایند ایجاد پیست تریال دوچرخه شهر اراک از زمستان سال گذشته آغاز شد و هم اکنون آخرین عملیات های اجرایی بر روی این پیست در حال اجرا است. این پیست از لحاظ مساحت و از لحاظ تعداد المان، بزرگترین و استانداردترین پیست تریال دوچرخه در سطح کشور است که امید می رود بتوان در آن مسابقات بین المللی را برگزار کرد.

وی ادامه داد: بعد از اتفاقات پیش آمده در راستای تغییر شهردار و روی کار آمدن 2 سرپرست شهرداری و سپس انتخاب نهایی شهردار اراک و همچنین تغییر شورای شهر اراک از دوره پنجم به دوره ششم، به واسطه ترافیک کاری در مجموعه اداری، بخشی از فعالیت های ایجاد خطوط دوچرخه سواری، در حوزه توسعه متوقف شد. به علت اینکه برای ادامه روند توسعه ایجاد خطوط دوچرخه سواری، نیازمند مصوبات شورای ترافیک هستیم و به واسطه عدم اخذ این مصوبات، فرایند ایجاد خطوط دوچرخه سواری در این بخش از مسیر متوقف شد. اما بخشی دیگر از فرایند ایجاد مسیر دوچرخه سواری، که در داخل پارک ها باید ایجاد می شد و نیاز به مصوبه شورای ترافیک نداشت را ادامه دادیم و این مسیرها ایجاد شده است.

 

انتهای پیام/
شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز