خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان یزد گزارش می دهد؛

انتقاد تولیدکنندگان یزدی از افزایش5 تا7 برابری نرخ گاز در چندماهه اخیر/ تولیدکنندگان: افزایش نرخ گاز منجر به تعدیل نیرو می شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۱۶۹

دولت برای اصلاح قیمت گاز در بخش صنعت، تعیین نرخ گاز را درصدی از گاز تحویلی پتروشیمی با فوب خلیج فارس درنظر گرفته که برای صنایع خرد چالش ساز و با تعطیلی واحدهای تولیدی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، نام گذاری‌های اقتصادی  در سال‌های اخیر  به اذعان بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان کشور بیشتر نوعی نقشه و  تعیین مسیر است که متاسفانه در اجرا چندان مورد توجه قرار نگرفته و در حد شعار باقی مانده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی ، امسال هم اگر چه با نام پشتیبانی از تولید ملی و رفع موانع نام گذاری شده اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نگرانی تولیدکنندگان و کارآفرینان از  وضعیت کسب و کار و تعطیلی بسیاری از واحدهای بزرگ و کوچک ، نه تنها پشتیبانی صورت نگرفته که بجای مانع زدایی، مانع زایی هم شده است.

قطعی برق در تابستان و افزایش قیمت گاز در زمستان  دو نمونه از چالش و موانع پیش روی تولید است که بدون توجه به تبعات و آسیب های آن برای بخش تولید و صنعت در این خصوص تصمیم گیری شده است.

با افزایش نرخ گاز مجبور به تعدیل نیرو هستیم

صاحبان واحد‌های تولیدی کوچک در شهرستان های استان که به صورت کارگاهی فعالیت دارند با انتقاد از تصمیمات غیرکارشناسی دولت معتقدند افزایش قیمت بهای گاز، گرهی در مسیر تولید صنایع خُرد ایجاد کرده است.

نمونه این واحدها در شهرک صنعتی تولیدی "سِریشُم" در شهرستان مهریز است که بیش از ۴۵ واحد صنعتی را در خود جای داده اما همه این واحدها از افزایش یک‌باره بهای گاز مصرفی گلایه دارند و می‌گویند قیمت گاز در ابتدای مهرماه تقریبا  پنج  تا شش برابر افزایش داشته است.

سِریشُم پزی حرفه‌ای قدیمی است که برای تولید نوعی چسب با منشا حیوانی و پرکاربرد در صنایع مختلف است و سالیانه حدود هزار و ۵۰۰ تن از این ماده در مهریز تولید می‌شود.

به گفته صاحبان این واحدهای تولیدی، قیمت قبض‌های مصرفی گاز این واحدها از یک میلیون به هشت میلیون تومان افزایش یافته و باعث نگرانی برای آن‌ها شده تا جایی که معتقدند افزایش بهای گاز در دراز مدت منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول یا تعدیل نیرو خواهد شد.

محمدرضا زارع نماینده این شهرک درباره افزایش نرخ گاز و تاثیر آن بر روند تولید گفت: سال گذشته برای چهار ماه یک میلیون تومان پول گاز پرداخت کردیم اما امسال برای یک ماه، شش میلیون تومان و در برخی واحدهای بزرگتر تا ۸ میلیون تومان نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر دولت حمایت نکند مجبور به تعطیلی هستیم و در نتیجه بیکاری و تعدیل نیرو را به دنبال دارد که در این شرایط معیشتی با همین حقوق و دستمزد و درآمد هم کفاف نمی دهد.

زارع با بیان اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و نمی توانیم قیمت تمام شده کالای تولیدی را بالا ببریم تصریح کرد: تصمیمات بدون نظر کارشناسی و مشورتی تولیدکنندگان باعث آسیب به تولیدکننده و کارگران مشغول در واحدهای تولیدی می شود.

افزایش  ۷ برابری گاز بهای مصرفی کوره های آجرپزی

فخاران یزدی هم به تازگی از افزایش۷ برابری گاز بهای مصرفی کوره های آجرپزی گلایه داشته و در این خصوص خواستار توجه جدی دولت و تصمیم گیری درست و اصولی شدند اما تا به امروز این موضوع بی نتیجه مانده و کسی پاسخگوی خواسته این فخاران و بدنه تولید و صنعت در مورد افزایش نرخ گاز نبوده است این در حالی است که قرار بود تعرفه گاز این صنف تجاری محاسبه شود.

تداوم بی توجهی به خواسته تولیدکنندگان خرد و کوچک باعث می شود که برخی از کوره داران برای سوخت خود به مازوت و نفت سفید روی بیاورند که این موضوع باعث آلودگی محیط زیست شده و از سویی ممکن است وعده دولت برای تامین مسکن هم با چالش تامین مصالح ساختمانی و یا افزایش قیمت مواجه شود.

افزایش قیمت گاز سراسری است و ماهانه به استان ابلاغ می شود

از ابتدای سال ۱۴۰۰ مشترکینی که دارای طبقه صنعتی بودند به دو بخش پالایشگاهی، فولادی و صنایع فلزی وابسته و همچنین واحد‌های سیمانی و دیگر واحد‌های صنعتی تقسیم شدند.

به گفته سخنگوی شرکت گاز استان یزد، گازبهای واحد‌های صنعتی به دو شیوه اعمال شده و تفاوت قیمت هم ناشی از این تقسیم بندی است و گازبهای گروه اول بر اساس ۳۰ درصد نرخ خوراک گاز تحویلی پتروشیمی محسوب شده و گروه دوم هم ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی محاسبه می‌شود.

علیرضا بشیری با بیان اینکه افزایش قیمت به صورت سراسری است تصریح کرد: نرخ خوراک پتروشیمی به صورت ماهانه از سوی معاون برنامه ریزی وزیر نفت به شرکت‌های گاز استانی ابلاغ و به صورت متمرکز در شرکت ملی گاز اعمال شده و قبض‌ها در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد.

وی در خصوص تقسیم بندی کوره های آجرپزی یزد و تعیین میزان نرخ گاز مصرفی نیز اظهار داشت: کوره‌های آجرپزی به دو دسته دارای پروانه بهره برداری صنعتی و پرونده صنفی تقسیم می‌شوند و ملاک تشخیص صنعتی و صنفی بودن کوره‌های آجرپزی، اداره صمت است و واحد‌هایی که پروانه بهره برداری دریافت می‌کنند، جزو مشترکان صنعتی و دارای مجوز صنفی جزو مشترکان تجاری هستند.

به صدا در آمدن زنگ خطر قطع گاز در صنایع استان یزد

بشیری همچنین با اشاره به کاهش نسبی دما در کل کشور و افزایش مصرف گاز، از هم استانی ها خواست تا در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

وی با بیان اینکه در استان یزد هم افزایش ۶ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری داشتیم افزود: شرکت گاز نیز با بالا بردن افزایش سی جی اس استان، نگهداری و بازدید دوره ای تاسیسات، ایجاد کشیک بیست و چهار ساعته در تلاش است تا گاز هم استانی ها دچار افت یا قطعی نشود.

به گزارش ایلنا، از یک سو دولت باید آنگونه که وعده داده، حمایت از واحدهای تولیدی خرد را در عمل اجرایی کند تا از طریق نوسازی با تکنولوژی های روز مصرف گاز بهینه شود، از سوی دیگر باید نرخ گاز متناسب با حاشیه سود تولید تعیین شود تا بر مبنای آن صنعت در کشور هم زمین گیر نشود و تعدیل نیرو و بیکاری و تعطیلی صنایع را نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز