خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

بافت تاریخی یزد کارگاه آزمایشگاهی اروپا و فرانسه نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۹۷۵

شهردار ناحیه تاریخی یزد با بیان اینکه باید برای فرهنگ و معماری خود ارزش قائل شویم و با بهره‌گیری از معماری، بتوانیم هنر، صنعت و فرهنگ غنی شهر یزد را حفظ کنیم گفت: بافت تاریخی یزد کارگاه آزمایشگاهی اروپا و فرانسه نیست.

علیرضا نقوی در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا از یزد در خصوص حاشیه سازی های برخی افراد برای بافت تاریخی و نگاه مغرضانه آن ها اظهار داشت: همان کسانی که سال ۹۸ مجوز تغییر کاربری فضای سبز کتابخانه مرکزی را دادند امروز دلسوز بافت تاریخی شده‌اند.

وی افزود: ما باید امروز الگو دهنده برای کشورهای دیگر باشیم نه اینکه با برخی ضوابط من درآوردی بخواهیم مردم و مالکان بافت تاریخی که روح بافت هستند را فراموش کنیم و اگر کالبد بافت را حفظ کنیم و مردم را فراموش کنیم اتفاقات خوب و مبارکی را در پی نخواهد داشت.

شهردار منطقه تاریخی یزد با بیان اینکه در سند جهانی شهر یزد اعلام شده که اصالت بافت باید با استفاده از مصالح و شیوه های سنتی و ساخت و ساز سنتی حفظ و به هم پیوستگی بافت در آن رعایت شود تصریح کرد: جهانی شدن یزد به خاطر وجود حیات و زندگی بوده که در این بافت وجود داشت نه فقط وجود بناهای خشت و گلی.

وی عنوان کرد: اینکه کارگاه آزمایشگاهی فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی باشیم و آنها بخواهند آزمایشات خشت و خاک خود را در شهر ما به نمایش بگذارند و تجربه های خود را در شهرهای خودشان استفاده کنند برای ما جالب نیست و این کار را نمی کنیم.

نقوی با بیان اینکه چنین شیوه ای باعث می شود مردم شهر یزد مجبور به ترک بافت شوند افزود: در پی آن افراد غیربومی و کسانی که هیچ تعلق خاطری به این بافت ندارند وارد بافت می شوند.

نباید زیست دیگران را در شهر خودمان باب کنیم

شهردار منطقه تاریخی یزد هدف مدیریت شهری، شورای اسلامی شهر و شهردار را حفظ این بافت دانست و عنوان کرد: اما متاسفانه برخی از رسانه‌ها و بعضی از افراد، اتفاقاتی که دو سال پیش رخ داده را مطرح می‌کنند و این تهمت و نسبت ناروایی است که امروز به شهرداری داده می‌شود.

وی افزود: سال ۹۸ کمیسیون ماده پنج در زمین فضای سبز در پشت کتابخانه مرکزی، برای یک مجموعه به اسم دیکلینیک، رای به تغییر کاربری داده و سال ۹۹ پروانه ساخت صادر شده اما همان کسانی که امضا کرده‌اند امروز داعیه‌دار دلسوزی بافت شده اند.

نقوی با بیان اینکه این اتفاق در گذشته افتاده و کسانی که خودشان ضوابط را در بافت تاریخی رعایت نمی‌کنند می‌خواهند مردم را وادار کنند که خانه های خود را با خشت و گل بسازند ادامه داد: هیچ آیین‌نامه‌ای در این زمینه نداریم و استفاده از مصالح سنتی و نمای سنتی برای حفظ بافت عنوان شده است.

شهردار منطقه تاریخی با تاکید بر اینکه امروز بافت تاریخی در حال نابودی و از بین رفتن است چراکه در حال فراموش کردن مردم هستیم اظهار داشت: وظیفه ما این است که ۳۶۵ روز سال را در خدمت شهروندان و مالکین باشیم تا آنها هم پذیرای خوبی برای گردشگران باشند این وظیفه و دستورالعملی است که شهردار یزد ابلاغ کرده و باید در نظر داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز