خبرگزاری کار ایران

استاندارگلستان:

‍ عدم لایروبی کانال ها و رودخانه های منتهی به دریای خزر مشکلات امنیتی برای کشور دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۰۵۵۲

استاندارگلستان گفت: عدم لایروبی کانال ها و رودخانه های منتهی به دریای خزر مشکلات امنیتی برای کشور داردو در حال حاضر قریب به ۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شده است.

به گزارش ایلنای گلستان، علی محمدزنگانه  در نشست فعالان اقتصادی استان با حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه اظهارکرد: موضوع خشک شدن خلیج گرگان و عدم لایروبی چند دهه رودخانه های منتهی به دریای خزر و کانال های اتصال دریای خزر به خلیج گرگان منجر به فاجعه زیست محیطی خواهد شد، در حال حاضر قریب به ۳۰ درصد خلیج خشک شده و مردمی که در آن محدوده زندگی می کنند از منابع سرشار دریای خزر محروم هستند و مشکلات امنیتی را هم برای کشور به همراه دارد.

وی ادامه داد: استان گلستان نگارستان ایران است و با برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد استان، جزو ١٠ استان بالقوه محسوب می شود ولی در برخورداری از این مواهب جزو ١٠ استان آخر کشور است.

وی گفت: بیش از ٨٠ درصد تولیدات ناخالص داخلی در بخش خصوصی انجام می شود و بهبود این مهم حیاتی است واستان گلستان با بیش از ۴ درصد اقتصاد جهانی مرز مشترک دارد که البته بین ٣۵ میلیارد تا ١۵٠٠ حجم اقتصادی این کشور ها است.

زنگانه گفت: شاخص تجارت خارجی استان حدود ١۵ درصد میانگین کشور است است و  وجود شریان های دریایی و غیره استان را تبدیل به کریدور شمال و جنوب کرده است که البته باید اتصال به راه آهن شاهرود صورت پذیرد.

وی افزود:منطقه آزاد اینچه برون گلستان به تصویب رسیده ، زیرساخت های آن باید مستقر شود و امکان جهش استان را در راستای تحقق استراتژی تجّمر فراهم آورد.

وی بیان کرد: اگرچه بخش کشاورزی استان با تولید ۵ میلیون تن انواع محصولات سهم ۴ درصدی از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده که متاسفانه به دلیل فقدان صنعت در بخش کشاورزی خام فروشی می کنیم و صنعت استان در تکمیل زنجیره های ارزش و پوشش بخش کشاورزی چندان موفق نبوده است.

وی تصریح کرد: بخش گردشگری استان بویژه اکوتوریسم، سواحل خزری، جزیره آشوراده، بناهای تاریخی، پس از کشاورزی و صنعت، بیشترین ظرفیت توسعه را در زمینه ارتباطات بین المللی و تجارت جهانی برای ما فراهم می کند واین مسئله در جلسه ای که با حضور دادستان کل کشور در استان برگزار شد اعلام کردم، برای رفع این مشکل نیازمند کمک همه جانبه همه بخش های کشور هستیم.

وی گفت: ماهیان خاویاری یکی از مزیت های برجسته استان در سطح بین المللی بوده است در حال نابودی است که البته لایروبی کانال ها و و اقدامات پیرامون آن و تخصیص اعتبارات لازم می تواند کمک کند و همچون مسئله دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است.

وی ادامه داد: استاندار گلستان از رئیس قوه قضائیه خواست تا در نشست سران قوا استان گلستان را یاری کنند و گفت: توان حل این مشکل برای ما ممکن نیست.

 زنگانه خاطرنشان کرد: پتروشیمی گلستان بیش از ١۵ سال زیرساخت ها آن فراهم شده و بیش از ٩٠ هزار سهام دار پتروشیمی خرد دارد و نیازمند توجه ویژه قوه قضاییه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز