خبرگزاری کار ایران

فعالان حوزه محیط زیست در گفت و گو با ایلنا مطرح کردند؛

فیلتراسیون نیروگاه به تنهایی کافی نیست/ مهم‌ترین اقدام کوتاه مدت قطع مصرف مازوت و استفاده از گاز است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۲۰۳

موضوع آلایندگی های هوای کلانشهر اراک سالهاست که نفس های این شهر را به شماره انداخته است. منابع آلایندگی ثابت و متعددی در شهر اراک وجود دارد که به شدت در آلودگی هوای این شهر تأثیرگذار هستند. اما در حال حاضر مهم‌ترین مسئله در آلودگی هوای اراک، غول صنعتی عظیمی با عنوان نیروگاه حرارتی شازند است که به دلیل استفاده از سوخت مازوت باعث آلودگی های پی در پی در هوای اراک شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دیدار اخیری که اعضای مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی به اتفاق استاندار مرکزی با رئیس دولت داشتند، موضوع فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند و استفاده از سوخت گاز به جای سوخت مازوت در این نیروگاه، یکی از مهمترین مباحثی بوده که مطرح شده است. موضوع اجرای فیلتراسیون در نیروگاه حرارتی شازند، به زعم بسیاری از فعالان محیط زیست، فرایندی نیست که در کوتاه مدت بتوان از آن نتیجه گرفت، چرا که اجرای فیلتراسیون به تنهایی حدود 2 تا 4 سال به درازا می کشد و مشمول قید زمان خواهد شد. با این شرایط تنها اقدامی که می توان انجام داد که در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب برسد تا از بار آلایندگی های نیروگاه حرارتی شازند تا حد زیادی کاسته شود، تأمین سوخت گاز برای این نیروگاه و عدم استفاده از سوخت مازوت در آن است. موضوعی که فعالان حوزه محیط زیست در گفت و گو با ایلنا به آن پرداخته اند.

سهم نیروگاه شازند در آلایندگی بالا است

مدیرعامل موسسه محیط زیستی بوم فناوران مرکزی با بیان اینکه بر اساس تعهد سال گذشته مسئولان نیروگاه حرارتی شازند، 2 سال زمان برای فرصت انجام فیلتراسیون در نظر گرفته شده که حدوداً یک سال از این فرصت باقی مانده است، گفت:  هنگام آغاز مصرف مازوت توسط نیروگاه در آذرماه سال گذشته و همچنین در سال جاری، شاهد افزایش میزان آلاینده های عمده هوا در سطح شهر اراک بوده‌ایم. شاخص هایی همچون 2 ‌so که می‌تواند ناشی از سوخت مازوت باشد، در چنین روزهایی افزایش یافت و متأسفانه با پدیده وارونگی همراه بود.

حمیدرضا مهاجرانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: بنابراین 2 راه حل می‌تواند در کوتاه مدت مشکل آلودگی هوای اراک را کاهش دهد. گازسوز شدن کامل نیروگاه حرارتی شازند به عنوان راه حل نخست و اعمال فیلتراسیون به عنوان راه حل دوم، از مهم‌ترین راهکارهایی است که می تواند در این راستا راهگشا باشد. هر چند این 2 راه حل ممکن است نتواند مشکلات آلودگی هوای اراک را کاملاً برطرف کند، اما با توجه به روشن بودن سهم منابع آلاینده هوای اراک لازم است به همه آنها رسیدگی شود و نمی‌توان و نباید در شرایط اضطراری وکوتاه مدت، از حل مشکل نیروگاه غافل شد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعه سال 1396 دانشگاه علم و صنعت، در بین منابع آلاینده ثابت در هوای اراک، سهم نیروگاه حرارتی شازند یکی از بالاترین موارد آلایندگی بوده‌ است. البته باید در نظر داشت که منابع ثابت و متحرک هر کدام نقش مؤثری را در آلودگی هوای اراک ایفا می‌کنند که در این بین نیروگاه حرارتی شازند با سوزاندن مازوت تأثیرات خود را در افزایش مونوکسیدکربن و همچنین ذرات معلق اکسیدهای گوگرد و نیز اکسیدهای نیتروژن هوا به طور قابل توجهی گذاشته و می‌گذارد. بنابراین از یک سو باید مشکل این نیروگاه از جنبه گاز سوز شدن و فیلتراسیون به طور اورژانسی حل شود و از سویی دیگر سایر منابع آلاینده کنترل و مدیریت شوند.

مسئولین نیروگاه باید پاسخگو باشند

مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی سبزاندیشان اراک با طرح این موضوع که مطابق برنامه زمانبندی که مسئولان نیروگاه حرارتی شازند در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در سال گذشته ارائه دادند، برای فیلتراسیون کامل این نیروگاه 2 سال زمان درخواست کرده اند که هم اکنون یکسال آن سپری شده است، گفت: بنابراین می توان نتیجه گرفت که این عملیات حداکثر 2 سال قابل انجام بوده است. حال اینکه نیروگاه حرارتی شازند چرا تاکنون به این فرایند اقدام نکرده را مسئولان نیروگاه و مدیران محیط زیست باید پاسخ دهند. چرا که حداقل از زمان ابلاغ قانون هوای پاک در سال 1396 و حتی پیش از آن مطابق قوانین پیشین، نیروگاه این تکلیف قانونی را بر عهده داشته و سازمان محیط زیست نیز مسئولیت نظارت بر اجرای این قانون را داشته است.

حمید اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: مسئولان نیروگاه باید پاسخگو باشند که چرا برای انجام فیلتراسیون سرمایه گذاری نکرده اند، اما به موازات در تمام این سالها، بارها درخواست طرح توسعه نیروگاه را پیش کشیده اند که پروژه ای به شدت گران قیمت است؟ سئوال اساسی اینجاست چرا مسئولان نیروگاه حرارتی شازند برای اجرای طرح توسعه، بودجه و امکانات و اراده داشته اند، اما برای فیلتراسیون که با جان و سلامت مردم نسبت دارد، اراده کافی وجود نداشته است؟ عدم انجام این تکلیف قانونی به عنوان اجرای فیلتراسیون و رفع آلودگی نیروگاه در این مدت باید توسط مراجع قانونی مورد پیگرد قرار گیرد و اگر ترک فعلی رخ داده با آن برخورد شود. چرا که ترک فعل در این زمینه مستقیماً موجب صدمه به سلامت و امنیت عمومی می شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدام کوتاه مدت قطع مصرف مازوت و تولید برق تنها با استفاده از گاز است، چرا که سوخت  مازوت آلودگی به مراتب بیشتر و خطرناک تری از گاز دارد، اما به دلیل اینکه نیروگاه حتی در حالت مصرف گاز نیز خروجی های NOX چندین برابر حد مجاز دارد و همچنین در این حالت نیز از مهمترین منابع آلاینده هوای شهر است، لازم است در اسرع وقت نسبت به فیلتراسیون نیروگاه اقدام شود که در حالت گاز سوز نیز خطر کمتری شهروندان را تهدید کند.

مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی سبزاندیشان اراک اظهار داشت: مشکل آلودگی دلایل مختلف دارد که با رویکرد حل مسئله باید هر منبع را به صورت جداگانه تحلیل کرد و راهکار داد. اما مهم این است که تمامی فعالیت‌های انسانی اعم از صنایع مختلف، استانداردهای خروجی آلودگی هوا را رعایت کنند. وجود دیگر منابع آلاینده توجیهی برای عدم انجام تکالیف و رعایت نکردن استانداردها برای هیچ صنعت و فعالیت انسانی نیست. استانداردها برای همگان الزامی است و هر صنعت باید به آن پایبند باشد.

اخوان تصریح کرد: مطابق مطالعات بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی که توسط دانشگاه علم و صنعت و پژوهشکده محیط زیست انجام شده، برآورد شده است که از نظر میزان اثر نیروگاه حرارتی شازند بر آلودگی هوا، این نیروگاه حتی در حالت گاز سوز هم سهم قابل توجه و عمده ای از منابع ساکن آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهد. آلایندگی های مصرف گاز و تأثیرات آن در فصول سرد سال با شدت بیشتر قابل مشاهده است و اگر مازوت مصرف شود نیز بر عمق بحران افزوده خواهد شد. بنابراین این دلایل، نیروگاه از مهم‌ترین اولویت های اقدام برای کاهش آلودگی هوا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز