خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی مرکزی خبر داد؛

جمع آوری 115 لاشه پرندگان تلف شده در تالاب میقان

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۵۲۵

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 115 لاشه پرندگان مهاجر که از 5 آذرماه تا کنون بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب کویری میقان اراک تلف شده‌اند از محیط این زیستگاه طبیعی جمع آوری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن شانقی افزود: با توجه به کاهش دما و بارش باران و برف در استان و منطقه، پیش‌بینی می‌شود شمار تلفات پرندگان مهاجر در تالاب کویری میقان اراک افزایش یابد.

وی ادامه داد: اغلب پرندگان تلف شده بر اثر آنفلوانزای فوق ‌حاد پرندگان در تالاب کویری میقان از گونه غاز خاکستری است که توسط اداره کل محیط زیست استان مرکزی جمع‌آوری و با رعایت موارد بهداشتی دفن شده ‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم توسط مدیریت بحران استانداری مرکزی با وزارت کشور به منظور استفاده از بالگرد برای جمع‌آوری تلفات پرندگان مهاجر از مکان‌هایی در تالاب کویری میقان اراک که امکان جمع‌آوری تلفات به صورت دستی وجود ندارد، انجام شده است.

شانقی تصریح کرد: با مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب کویری میقان اراک، 734 مورد پایش در سطح مرغداری‌های صنعتی، سنتی و طیور روستایی استان انجام شده و تاکنون هیچ موردی از این بیماری در سایر مناطق استان مشاهده نشده است.

وی بیان داشت: 14 گروه متشکل 28 نفر از دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی وظیفه پایش و مراقبت فعال و غیرفعال در زیستگاه‌های مختلف پرندگان استان، همچنین تالاب کویری میقان اراک به عنوان کانون فعال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مرغداری‌های صنعتی و سنتی و پرنده فروشی‌های استان را بر عهده دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: واکسیناسیون طیور در سطح مرغداری‌های صنعتی و سنتی استان علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در سال جاری است.

شانقی ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون به منظور جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها و واحدهای پرورش طیور، 2 میلیون و 910 هزار قطعه طیور علیه این بیماری ایمن‌سازی شده‌اند.

وی اضافه کرد: نصب دست نوشته‌های و اطلاع رسانی به مردم در روستاهای اطراف تالاب میقان، برگزاری دوره‌های آموزشی رعایت اصول بهداشتی در واحدها برای مرغداران مرغ تخم‌گذار و واکسیناسیون افراد در معرض خطر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای جلوگیری از شیوع و انتقال این بیماری بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی همچنین گفت: از مرغداران و روستائیان درخواست می کنیم از خرید مرغ توسط دست فروشان خودداری کرده و هرگونه تلفات پرندگان مهاجر و تلفات غیرعادی در واحدهای مرغداری را به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اطلاع رسانی کنند.

شانقی افزود: همچنین در راستای جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای پرورش طیور استان مرکزی، از واحدهای پرورش طیور اطراف تالاب میقان اراک خواسته شده تا عادی شدن وضعیت از جوجه ریزی در این واحدها خوددداری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز