خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پیشنهاد تشکیل ستاد عالی مشهد توسط شورای شهر/ سهم قابل توجه حاشیه شهر از بودجه ۱۴۰۱

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۰۰۷

یک عضو شورای شهر مشهد گفت: بار دیگر و برای اولین بار در شورای ششم، کمیسیون حاشیه شهر را تشکیل دادیم تا در سیاست گذاری و تخصیص منابع به صورت ویژه در این منطقه اقدام کنیم.

حسین حسامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، پیرامون نگاه مدیریت شهری به پیشبرد پروژه‌ها و طرح‌های پیشنهادی جدید اظهار کرد: سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی در مشهد حضور دارند که ظرفیت مهم و بالقوه‌ای است، همچنین مسائلی نیز در این شهر توسط دستگاه‌های مختلف احصا شده که بایستی به صورت عالمانه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام اینکه در مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهر مشهد خدمات در سطح ملی و فراملی است، گفت: با توجه به خدماتی که ارائه می‌شود، باید نگاه ملی، کلی و بلند مدت با همکاری همه دستگاه‌ها نسبت به خدمات ارائه شده وجود داشته باشد.

حسامی افزود: در دیداری که با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، فرمانده سپاه و مدیران ارشد استانی داشتیم، نیاز به نگاه یک پارچه در حوزه مدیریت استان اعلام شد، از همین رو به طور حتم حمایت‌های دولت، هیات وزیران و نمایندگان مجلس مورد نیاز و توقع است.

وی تصریح کرد: یکی از موارد مورد نیاز ردیف بودجه زیارت و بودجه ملی برای مشهد است، چرا که ما به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) خدمات ملی و بین الملل ارائه می‌دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: هر دو سال و نیم یک بار جمعیت زیادی وارد مشهد می‌شوند، این ظرفیت بالا و بالقوه‌ای است که باید بالفعل شود؛ نگاه مورد نظر شهر ما مدیریت یک پارچه است، در حوزه شهری باید به سمت مدیریت واحد شهری برویم.

حسامی با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در مشهد و نیازهایی این شهر با شعار حل نمی‌شود، بیان کرد: پیشنهاد این است که ستاد عالی مشهد الرضا(ع) را با حضور نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، نظارت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و نماینده هیئت دولت تشکیل دهیم تا به صورت مستقیم مطالبات شهری را پیگیری  کنیم.

وی با اذعان به این مسئله که بودجه ما محلی است ولی با حضور زائرین و مجاورین حضرت رضا(ع) خدمات فراملی ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: مشهد سالانه پذیرای حدود ۴ میلیون زائر خارج از کشور است که پتانسیل و ظرفیت اقتصادی خوبی برای ما فراهم می‌کند؛ در صورت برقراری ارتباط با مجلس و دولت، می‌توانیم ظرفیت خوبی برای مشهد فراهم آوریم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: تحقق موارد اعلام شده با تشکیل ستاد عالی مشهد الرضا(ع) و حضور تمامی دستگاه‌ها و نهاد‎‌ها میسر است؛ این ظرفیت دست یافتنی است.

حسامی اظهار کرد: برای اولین بار در مشهد و در کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تکلیف شد که برنامه میان مدت را تعاملی ببینیم، از همین رو با برپایی نشستی با حضور تمام دستگاه‌ها در سطوح کارشناسی، پیرامون ظرفیت‌هایی که میان شهرداری و سایر دستگاه‌ها وجود دارد، گفتمان کردیم.

وی ادامه داد: یک سری نیازهایی که دستگاه‌ها نسبت به شهرداری داشتند را لحاظ کردیم تا در زمان تدوین برنامه چهار ساله و بودجه عملیاتی یک ساله، موارد اجرایی گردد و تنها روی کاغذ باقی نماند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ به چند رویکرد ویژه تاکید کردیم که در حال تدوین است، نگاه درست به اسناد بالا دستی و قوانین، بیانیه گام دوم، حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی و هویت رضوی از جمله این موارد است.

حسامی همچنین تاکید کرد پروژه‌ها و طرح‌های اجرایی در مشهد که توسط شهرداری و شورای اسلامی پیگیری می‌شود باید مردم محور و بر اساس نیاز آن‌ها باشد؛ باید نگاهی به مدیریت هزینه‌ها، بررسی مجدد و اصلاح فرایند‌ها داشته باشیم، برخی فرآیندهای موازی در حوزه مدیریت شهری صورت می‌گیرد که باید حذف شود.

وی ادامه داد: ما باید نگاه خاص به برخی مناطق شهر به ویژه پهنه‌های حاشیه شهر داشته باشیم که عدالت اجتماعی در تعریف پروژه‌های مهم و شهرسازی، ایجاد زیرساخت‌ها و عدالت محقق گردد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه نگاه ما در بودجه ۱۴۰۱ نگاه تعاملی با سایر دستگاه‌ها است، گفت: تلاش به برقراری ارتباط مستقیم میان شهرداری با آستان قدس، راه و شهرسازی و اوقاف است تا در زمانی که پروژه تعریف می‌شود تحصیل حریم، مالکیت و بودجه مشخص شود تا در اجرا با مشکل مواجه نشویم.

حسامی بیان کرد: هدف آن است که ارتباط موثر و کارآمد بین برنامه و بودجه داشته باشیم، در این صورت است که انحراف نسبت به برنامه کم شده و تصمیمات غیر کارشناسی حذف می‌شود؛ این موارد برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است و در این راستا تیم نخبگانی از دانشگاه، بدنه شهرداری و تشکل‌های علمی ایجاد شده و در حال همفکری هستند.

وی پیرامون معلولین و توان یابان گفت: یکی از نکاتی که برای کارآمدی مدیریت شهری اهمیت دارد، ایجاد زیر ساخت‎ها و تسهیلات در عبور و مرور برای استفاده تمامی ظرفیت‌های اجتماعی است؛ پیاده‌رو، خیابان، مبلمان شهری و استفاده از اتوبوس و مترو برای معلولان سطح شهر در بودجه ۱۴۰۱ مورد نظر قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: پیوست‌های خاصی برای استفاده همه اقشار و ردیف‌های خاص جامعه دیده شده ست؛ هدف آن است که بودجه ۱۴۰۱ برای پروژه‌هایی باشد که نگاه عالمانه و پیوست‌های خوب و کارشناسی برای آن دیده شده باشد و برنامه چهار ساله، سالیانه و بودجه ریزی عملیاتی ریزی درستی نسبت بدان داشته باشیم.

سهم قابل توجه حاشیه شهر از بودجه ۱۴۰۱

حسامی پیرامون وضعیت حاشیه شهر مشهد بیان کرد: متاسفانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در پهنای حاشیه شهر حضور دارد و کم توجهی به ایجاد یک سری زیر ساخت‌ها در آنجا شده است، از همین رو برای اولین بار در شورای ششم، مجدد کمیسیون حاشیه شهر را تشکیل دادیم تا در سیاست گذاری و تخصیص منابع به صورت ویژه در این منطقه اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: پروژه محلات هدف، اولین طرحی بود که توسط شورای ششم ارائه شد، در این طرح به هر یک از محلات حاشیه شهر که در حوزه زیر ساختی کاستی‌هایی دارد، با نگاه و نظر مردم ۱۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا می‌کند تا پروژه‌های خاص در هر محله به صورت ویژه دنبال شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در پایان بیان کرد: تأکید ویژه شده است که در تعریف پروژه اولویت و نیاز مردم و حاشیه شهر موود نظر قرار گیرد، در نظر داریم بخش زیادی از بودجه ۱۴۰۱ را به پهنای حاشیه شهر سوق دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز