خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

سهم حاشیه شهر مشهد از وجود کارخانه نوآوری/ تصویب برگزاری اجلاس شانگهای در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۹۴۵

عضو شورای شهر مشهد گفت: یکی از برنامه‌های ما توسعه و ایجاد کارخانه‌های مختلف و کارخانه فناوری و نوآوری است و هدف ما فعال سازی این بسترها در مرکز و حاشیه شهر است.

مجید دبیریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مشهد، پیرامون اقدامات در حوزه اقتصادی و بهره‌گیری از دانش نوین در این مسیر اظهار کرد: تعامل‌ها و برنامه‌هایی در حوزه اقتصاد شهری وجود دارد که شامل چند مرحله می‌شود؛ تلاش است در حوزه مبادلات خود چه در حوزه خدمات و سرویس دهی به شهروندان و چه در حوزه مبادلات ملی و بین المللی بتوانیم از ظرفیت ارزهای دیجیتال استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه برگزاری اجلاس شانگهای در مشهد به تصویب شورای شهر مشهد رسیده است، گفت: به عقیده بنده استفاده از ظرفیت‌ کریپتوکارنسی‌ها در این اجلاس می‌تواند استارت خوبی باشد، ما می‌توانیم به عنوان پایه گذار این گونه مراودات در این اجلاس‌ها باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: از دوستانمان در شهرداری و مدیریت شهری تقاضا شده طی دو ماه آینده برنامه مشخص خود را برای اجلاس اعلام کنند تا بتوانیم در قالب برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته، توافقات را مطرح کنیم.

دبیریان تصریح کرد: در مرحله نخست مهم آن است که بتوانیم اعضای اجلاس را اقناع کنیم که تبادلات تجاری خود را از طریق ارزهای دیجیتال انجام دهند، در گام دوم برنامه ریزی برای تعریف ارز دیجیتال با پشتوانه دولتی یا شهرداری‌های کلان شهرهای عضو شانگهای باشد؛ بسیاری از ارزهای دیجیتال، توکن‌ها و شت کوین‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند، ولی امروز در تمامی دنیا با استقبال مردم مواجه شده و ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده‌اند، اگر این کشورها بتوانند ظرفیتی عظیم ایجاد کرده و با ایجاد ارز دیجیتال شهرهای مختلف از آن بهره‌مند شوند، استقبال مردمی را با خود همراه می‌کنند.

وی اذعان کرد: در حوزه ارزهای دیجیتال زمزمه‌هایی مطرح شده بود که کشورهای استعمارگر بنا دارند ایران را در این حوزه مورد تحریم قرار دهند، از همین رو دستیابی به توافق مطرح شده ظرفیت خوبی است تا با کنار گذاشتن فعالیت‌های منفعلانه، برنامه ریزی‌هایی برای پیشبرد امور انجام دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه تعریف پروژه‌های جدید برای سرمایه گذاران چه اقدامات و برنامه ریزی‌هایی در شورای ششم صورت پذیرفته است، اعلام کرد: در راستای تحقق این مهم، دو گام در این حوزه برای خود تعریف کرده‌ایم، گام نخست شناسایی مشکلات و موانع پیش روی سرمایه گذارانی است که در گذشته پا به عرصه نهاده‌اند، یکی از برنامه و اولویت اصلی ما این است که ذهنیت سرمایه گذاران را نسبت به خود اصلاح کرده و کمک کنیم تا مشکلات آن‌ها حل شود.

وی افزود: بر این باوریم سرمایه گذاری که بنا به دلایل مخلف با مشکلاتی مواجه است، به طور حتم همکاران سرمایه‌گذار و شرکای تجاری خود را به سرمایه گذاری در مشهد تشویق نمی‌کند؛ در راستای حل مشکلات سرمایه گذاران کمیته رفع موانع به صورت ویژه تشکیل و جلسات خوبی برگزار شده است، در تلاشیم با دستور کار قرار دادن پروژه‌ها، در صدد حل مشکلات آن‌ها بر‌آییم.

دبیریان تصریح کرد: در گام دوم ظرفیت‌های ویژه‌ و نوینی که می‌توان در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شود را مورد بررسی قرار دادیم؛ پروژه مطالعاتی در این حوزه صورت گرفته و طرحی دو فوریتی برای شهرداری آماده شده است که در آن شهرداری مکلف می‌شود ظرف دو ماه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط شهرداری و نگاه شورای ششم، بسته‌های سرمایه گذاری جدید را اعلام کند.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: با نگاه شورای ششم به ویژه کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌ها، مجموعه‌ای از پروژه های جدید و کلان در حال تعریف شدن هستند که طرح آن در حال آماده سازی است تا بتوانیم در جلساتی که با سرمایه گذاران برگزار می‌کنیم، با برنامه وارد عمل شویم.

وی با تاکید بر اینکه جلساتی با سرمایه گذارن داخلی و خارجی برگزار شده، زمانی که رویکرد شورای شهر برای آن‌ها تشریح شد، با استقبال خوبی مواجه شدیم و سرمایه گذاران اعلام آمادگی خود را برای ورود به این مسئله اعلام کردند، گفت: امیدوارم ظرف یک الی دو ماه آینده بسته‌های سرمایه گذاری نهایی شده را اعلام کنیم تا سرمایه گذاران در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی افزود: بنده ناظر شورای اسلامی شهر در کارخانه نوآوری و فناوری هستم، بازدیدهایی از نزدیک صورت گرفته و مشکلات احصا شده است، تلاش ما ارائه حداکثری خدمات و حمایت‌ است. یکی از پیشنهادهای ما برای سرمایه گذاران، مشارکت با شرکت‌های دانش بنیانی است که مورد حمایت ما قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: در حوزه حمایت‌ از شرکت‌های دانش بنیان، علاوه بر مشارکت شهرداری در پروژه‌ها و حمایت از سرمایه گذارن، ارائه بسته‌های تشویقی و تشکیل کنسرسیوم با هدف انجام کارهای مشترک دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه مورد نظر قرار گرفته است؛ در جلسه‌ای که چندی پیش با شهردار مشهد برگزار شد، با استقبالی که از ایده‌های مطرح شده صورت پذیرفت، بنا شد همکاران ما بسته‌ها و پیشنهادهای مشخص را ارائه دهند تا با این شرکت‌ها وارد تعامل شویم.

دبیریان با اعلام اینکه توسعه کارخانه‌های نوآوری که نقش حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان را دارا است، در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: نگاه ما توسعه موضوعی است به طور مثال برای شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌هایی که در حوزه کشاورزی تخصص دارند، مجموعه یا کارخانه فناوری و نوآوری احداث کنیم و در حوزه خدمات شهری از ظرفیت‌ها و شتاب دهنده‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند، استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: تقاضای ما از شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه‌های مختلف و به ویژه اقتصادی شهری فعال بوده و طرح و برنامه برای درآمد زایی و ایجاد منابع مالی دارند، این است که به ما مراجه کنند؛ تلاش ما انجام کار مشترک انجام در راستای تامین منابع مالی، توسعه خدمات و حمایت از شرکت‌ها است.

دبیریان در پایان گفت: تغییر نگاه از مشکل به فرصت موجب می‌شود که به سمت حاشیه شهر حرکت کنیم. تجربه ثابت کرده بخشی از اختراع‌‌ها، ابتکارها و نوآوری‌ها ماحصل محرومیت است، اگر بتوانیم ظرفیت‌های حمایتی خود را در اختیار افرادی با ذهن خلاق که از بسیاری از امکانات و خدمات تکنولوژی محروم هستند قرار دهیم، به طور حتم می‌توانیم با این نگاه در حاشیه شهر توسعه ایجاد نماییم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز