خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر کرج:

۹۰ درصد کارگران با قرارداد موقت، امنیت شغلی ندارند/جامعه کارگری هرگز اجازه نمی دهد، نمایندگان قانون را زیر پا بگذارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۰۴۳

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان کرج با تاکید بر اینکه، جامعه کارگری هرگز اجازه نخواهد داد، نمایندگان قانون را زیر پا بگذارند، گفت: همین نمایندگان در دولت قبل به دنبال همسان‌سازی بودند ولی حالا که دولتِ همسو با آنها سر کار آمده است، عده ای آگاهانه کارشکنی می کنند و می گویند همسان سازی تورم ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، فرشاد اوجانی امروز در گردهمایی اعضای خانه کارگر که به‌ مناسبت ۲۹ آبان و همزمان با سالروز تصویب قانون کار، برگزار شد، اظهار داشت: در قانون قدیم ماده‌ای داشتیم به نام ماده ۳۳ که به کارفرما اجازه می‌داد کارگر مقصر را اخراج کند ولی اگر در شورای کارگاه اداره کار، تشخیص داده می‌شد که کارگر بیگناه است، دست هیأت باز بود و می‌توانست برای هر سال سابقه تا چندین ماه سنوات صادر کند اما قانون جدید را نمی‌شود گفت کامل ولی اگر اجرا شود هم به نفع کارگر و هم کارفرماست.

وی افزود: متاسفانه در گذر زمان چندین ضربه به کارگران وارد شد؛ اول خروج کارگاه‌های زیر ۵ نفر از شمول قانون یعنی ارباب رعیتی؛ بعد مناطق آزاد را شکل دادند که در آنجا هم به کارگران ظلم شد. شرکت‌های پیمانکاری و قرارداد موقت را نیز باب کردند. هرچند در قانون کار، قرارداد موقت برای کار موقت است ولی امروز حتی شرکت‌های دولتی مثل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ماشین سازی ها و مدیران دولتی هم از قرارداد موقت استفاده می‌کنند.

اوجانی با عنوان اینکه در کشور ما به کارگر به چشم ابزار نگاه می‌کنند، تاکید کرد: ۹۰ درصد کارگران به واسطه قراردادهای موقت، امنیت شغلی ندارند و همین امر باعث شده تا کارگران همیشه دغدغه معیشت و تمدید قرارداد را داشته باشند و به همین دلیل بهره‌وری و کیفیت تولید پایین است چون کارگران دل به کار نمی دهند. وقتی خط فقر ۱۱ میلیون تومان، حقوق دریافتی باشد، چطور با ۴ میلیون تومان می‌توان زندگی کرد؟ این حقوق ۱۰ روز اول ماه را هم کفاف نمی‌دهد و کارگر ۲۰ روز در ماه، فقط زنده است و این درحالیست که در قانون کار ماده ۴۱ و تبصره ۱ و ۲ هرگز اجرایی نشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر کرج گفت: امروز جامعه کارگری، بابت اجرایی نشدن ماده ۴۱ و تبصره ۱ و ۲ از حقوق قانونی خود نیز بیش از ۱۵۰درصد عقب است. حال به جای اینکه دنبال اجرایی شدن ماده ۴۱ و تبصره ۱ و ۲ باشیم می خواهند به اسم کمک به روستاییان باز هم از قانون به نفع عده‌ای خاص، استفاده کنند که جامعه کارگری هرگز چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.

اوجانی تاکید کرد: ده سال است که جامعه بازنشستگان کارگری دنبال همسان‌سازی حقوق خود هستند ولی در سال جاری ناقص اجرا شد با این که دولت قبل لایحه همسان سازی حقوق ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته را به مجلس ارائه داد اما متاسفانه هیئت رئیسه مجلس آن را بایگانی کرده است.

وی تصریح کرد: همین نمایندگان در دولت قبل به دنبال همسان‌سازی بودند ولی حالا که دولت همسو با آنها سر کار آمده عده ای آگاهانه می گویند همسان سازی تورم ایجاد می‌کند در صورتی که همسان‌سازی از بودجه دولت نیست بلکه طلب سازمان از دولت است که تا امروز حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به صندوق بدهکار است.

دبیر اجرایی خانه کارگر کرج در پایان گفت: هرچند ۶۰ درصد قانون کار اجرا نمی شود اما عده‌ای می‌خواهند همین قانون نیم‌بند را هم از کارگران بگیرند اما جامعه کارگری هرگز اجازه نخواهد داد قانون را زیر پا بگذارند.

در این مراسم که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز، رئیس کانون کارگران بازنشستگان شهرستان کرج و معاونین ادارات کار و تامین اجتماعی استان البرز نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز