خبرگزاری کار ایران

فرماندار بهاباد:

ساکنان یک روستای بهاباد بر اثر فرونشست زمین جابه جا می شوند/شهرستان روی گسل زلزله است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۸۸۳

فرماندار بهاباد از جابه جایی ۶۰ نفر ساکنان روستای ده‌ محمد رفیع بخش مرکزی این شهرستان به دلیل پدیده فرونشست زمین خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، محمدمهدی خانی‌زاده بهابادی با بیان اینکه منطقه‌ای حد فاصل روستاهای رحیم‌ آباد و خیرآباد برای اسکان دائمی روستای ده‌ محمد رفیع در نظر گرفته شده است اظهار داشت: اضافه برداشت بیش از میزان تجدیدشوندگی منابع آب زیرزمینی یکی از عوامل پیدایش فرونشست زمین است و تنها راهکار جلوگیری از شکاف زمین و مبارزه با بحران فروچاله و پدیده فرونشست در وهله نخست کاهش برداشت آب های زیرزمینی با حفر چاه و سپس تغذیه مصنوعی و تزریق آب به آبخوان‌ها است.

وی با بیان اینکه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان که با حضور تعدادی از کارشناسان استانداری یزد برگزار شد برجابجایی ساکنان این روستا نیز تأکید شده افزود: از چند سال قبل جابه جایی ساکنان این روستا که عمدتا به کشاورزی و دامداری فعالیت دارند، در دستور کار بود اما تا به امروز محقق نشده است.

فرماندار بهاباد با تاکید بر لزوم تسریع در روند جابجایی ساکنان به منطقه جدید ادامه داد: برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار ناشی از پدیده فرونشست در این روستا، لازم است تصمیم ها و اقدام های مورد نیاز اجرایی شود زیرا هرلحظه امکان خسارت به ساکنان و یا تخریب منازل آن ها وجود دارد.

خانی‌زاده همچنین برگزاری رزمایش سراسری زلزله را در هشتم آذرماه یادآور شد و گفت: هر نوع رزمایشی با توجه به فعال بودن گسل منطقه و زلزله خیز بودن بهاباد باید کاربردی باشد تا در ذهن دانش آموزان موضوع نهادینه شده و آنها بتوانند تجربه خود را به والدین خود منتقل کنند.

وی با تأکید بر برگزاری هدفمند رزمایش زلزله در این شهرستان اظهار کرد: مهمترین هدف از برگزاری رزمایش، افزایش دانش و آگاهی عمومی دانش‌آموزان و انتقال آن به خانواده هاست تا کاهش خسارت و تلفات انسانی را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، جابجایی ساکنان روستاهای بهاباد مسبوق به سابقه است و چندسال قبل ساکنان روستاهای دهنو ملااسماعیل و جعفرآباد بهاباد به دلیل فرونشست زمین جابه جا شدند و به محل جدیدی انتقال یافتند.

روستای ده محمد رفیع در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهر بهاباد قرار دارد و روستاهای دهنو ملااسماعیل، جعفرآباد، خیرآباد ر حیم آباد و علی آباد در اطراف روستای یادشده قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز