خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد ؛

سایه مرگ بر بالای سرخلیج گرگان/ تنها خلیج ایرانی خزر در یک قدمی نابودی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۲۲۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی خلیج گرگان گفت: بیش از ۱۴ هزارهکتار از این خلیج کاملا خشک شده است واگر همین روند ادامه پیدا کند خلیج گرگان تبدیل به شوره زار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ازگرگان،خلیج گرگان بزرگترین خلیج و تنها خلیج ایرانی دریای خزر است که چند سالی است با پسروی دریا، بخشی از این خلیج درحال خشک شدن است.

آن طور که کارشناسان می‌گویند درحال حاضر وضعیت خلیج گرگان به شدت بحرانی است و از اعتبار 900 میلیارد تومانی که برای نجات آن مصوب شده بود هم هنوز خبری نیست.

در آذرماه سال 93 در جریان نخستین سفر دولت قبلی به استان گلستان، یکی از قول‌هایی که به مردم این استان داده شوه بود نجات و احیای خلیج گرگان بود اما از آن زمان تا کنون 7 سالی است که می‌گذرد اما قدمی برای نجات این خلیج برداشته نشده است.

توپ حالا در زمین دولت سیزدهم است و با توجه به اینکه رئیس جمهور سیزدهم در ایام تبلیغات انتخاباتی در گفت گوی تلویزیونی با مردم گلستان از فعال کردن اقتصاد دریا و منابع طبیعی سخن گفته و استاندار جدید نیز بر رفع مشکل خلیج گرگان تأکید کرده است، مردم انتظار دارند این شعارها و وعده‌ها عملی شود.

وسعت خلیج گرگان ۴۰۰ کیلومترمربع است و به گفته استاندار سابق گلستان ۳۰ درصد از آن خشک شده است و ورود پساب کارخانه‌ها و فاضلاب شهری و سموم و کود‌های شیمیایی کشاورزی به شدت کیفیت آب خلیج را تحت تأثیر قرار داده است.

طبق آخرین راهکارهایی که در ستاد ملی تالاب ها به ریاست اسحاق جهانگیری به تصویب رسید، اختصاص 900 میلیارد تومان در یک بازه زمانی 5 ساله  و لایروبی کانال‌های انتقال آب بین دریا و حلیج از جمله کانال چاپقلی، آشوراده و خزینی مورد تأکید قرار گرفت.

محمد رضاکنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان درگفت وگو با ایلنای گلستان اظهارکرد: خلیج گرگان در وضعیت بحرانی قرار دارد و مهم‌ترین راه احیای آن برقراری تبادل آب بین دریا و خلیج است .

وی با اشاره به ورود پساب‌ها و فاضلاب‌ها وارد خلیج گرگان، گفت: این اتفاق تاثیر منفی بر کیفیت آب خلیج گرگان گذاشته است. درگذشته  آب رودخانه و کانال ها در استان راهی خلیج گرگان می شدند که این حجم‌ آب شیرین باعث پایداری اکولورژی در خلیج می شد ولی درحال حاضر پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی وصنعتی وارد خلیج می شود و غلظت آلاینده ها را افزایش داده است.

کنعانی بیان کرد: اگر این روند همین‌طور ادامه پیدا کند خلیج گرگان تبدیل به شوره زار خواهد شد و بزودی شاهد گردغبارنمکی دراستان خواهیم بود که از سال ۱۳۹۸ زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

وی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی باید کانال های چاپقلی، آشوراده و خزینی را لایروبی کند، وزارت خانه های نیرو، جهادکشاورزی، صنعت معدن وتجارت در زمینه تصفیه فاضلاب سکونت های شهری، شهرک های صنعتی، تغییر الگوی کشت کشاورزی و... باید زودتر اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان خاطرنشان کرد:تمام این دستورات در سال گذشته به دستگاه ها برای نجات خلیج گرگان ابلاغ شد ولی دستگاه ها به علت عدم تامین اعتبار کاری انجام ندادند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز