خبرگزاری کار ایران

کشت ۱۲۰ هکتار گیاه روغنی کاملینا در شهرستان کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۹۸۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت : در سال زراعی جاری تا کنون بیش از ۱۲۰ هکتار گیاه روغنی "کاملینا" در مزارع شهرستان کرمانشاه کشت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه ، پرویزی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه گیاه کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم این شهرستان برخوردار است، گفت: با توجه به میانگین نرمال بارندگی منطقه پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین در هر هکتار ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم از این محصول برداشت شود که درآمد مناسبی برای کشاورزان به همراه دارد.

وی قیمت خرید تضمینی این محصول را ۱۶۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام کرد و افزود: همچنین قیمت بذر کاملینا رقم "سهیل" جهت کشت ۳۰۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده که برای کشت هر هکتار ۷ تا ۱۰ کیلوگرم بذر مورد نیاز است.

پرویزی فرخاطرنشان کرد: افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، کاهش استفاده از سموم و کود‌ها و کاهش هزینه برای کشاورزان از مزایای کشت گیاه کاملینا بوده و این مدیریت از کشاورزانی که اقدام به کشت این نوع گیاه کنند حمایت لازم را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی، مصرف دارویی نیز دارد، افزود: کنجاله این گیاه می‌تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و بیماری‌ها مقاومت بالایی نشان داده است و نیاز به حداقل نهاده‌ها را دارد و روغن این گیاه می‌تواند به‌صورت ارگانیک در سبد غذایی مردم قرار گیرد تا سلامت جامعه از نظر روغن سالم تأمین شود، ضمن اینکه خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

وی گفت: با توجه به تغییر اقلیم و کم آبی‌های موجود، این مدیریت درصدد تغییر الگوی کشت بر آمده تا گیاهانی تولید شود که هم مقاوم در برابر کم آبی باشند و هم سودآوری بالایی داشته باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز