خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یاسوج گزارش می‌دهد؛

پدیده‌ای شوم برای شبکه‌های برق در کهگیلویه و بویراحمد/ غیرمجازهایی که برق هزاران خانه را مصرف می کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۲۰۹۳

در حالی که میزان رشد مصرف برق در کشور از مرز 20 درصد در پیک بار تابستان امسال گذشت و به دلیل نبود نیروگاه‌های برق و نیاز بالای واحدهای صنعتی به برق، کشور سخت‌ترین دوران کمبود انرژی برق را متحمل شد اما سودجویان به دنبال بهره‌برداری غیرمجاز از شبکه برق با به کارگیری دستگاه‌های استخراج رمز ارز هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج، یکی از چالش‌های اصلی صنعت برق در شرایط فعلی وجود دستگاه‌های استخراج رمزارز است و متأسفانه مُتخلفان صنعت برق در بسیاری از موارد با استفاده از تعرفه‌های خانگی و صنعتی اقدام به تولید ارز دیجیتال می‌کنند.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌ کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود 300 مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از 35 هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی( Cambridge، 2021) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین در حدود برابر 96 میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

از ابتدای خاموشی‌های برق در کشور، فعالیت رمزارزها زیر ذره‌بین نهادهای مختلف قرار گرفت و همین موضوع نیز موجب شد تا رئیس‌جمهور وقت، دستور توقف فعالیت رمزارزها را بدهد، البته در این بین برخورد جدی نیز با استخراج کنندگان رمزارز صورت گرفت.

حتی در آن زمان وزارت نیرو نیز اعلام کرد به گزارش‌های مردمی که منجر به کشف مراکز غیرمجاز شوند تا سقف 10 میلیون تومان پاداش ارائه می‌دهد و در صورتی که مرکز غیرمجاز در یکی از نهادهای دولتی و یا نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند باشد، مبلغ پاداش دو برابر شده و سقف آن به 20 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

بنا بگفته مسئولان وزارت نیرو، تاکنون نزدیک به سه میلیارد تومان به عنوان پاداش به عاملان شناسایی مردمی پرداخت شده و این در حالی است که به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران در میان چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آنها صورت می‌گیرد.

استخراج یک بیت کوین و مصرف برق 35 هزار واحد مسکونی

یک کارشناس برق معتقد است: عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارزها در ایران، وجود تعرفه‌های مُخفف حامل‌های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

" رضا تابش مقدم " به ایلنا از یاسوج می گوید: استخراج یک بیت کوین به بیش از 300 مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود 35 هزار واحد مسکونی در یک شبانه‌روز تخمین زده می شود.

وی گفت: با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی باید گفت مصرف برق یک ماینر 2 تا سه کیلوواتی به میزان 35 پنکه یا 15 یخچال فریزر است. ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه پنج کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.

 مصطفی نوریان تل زالی کارشناس شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد هم با اظهارتاسف از شیوع استفاده غیرمجاز از رمزارزها در این استان، هزینه تولید یک بیت‌کوین در ایران را حدود 2700 دلار عنوان و اظهارداشت: این در حالی است که تولید کننده می‌تواند با احتساب برق ارزان و یارانه‌ای ایران سه برابر هزینه سود کسب کند.

وی، میزان مورد نیاز برق برای تولید یک واحد بیت‌کوین را معادل 72 مگاوات‌ ساعت برق اعلام و خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته بیش از 650 دستگاه استخراج رمز غیرمجاز در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف و ضبط شده که روند استفاده غیرمجاز و البته کشفیات آنها صعودی است.

فعالیت استخراج کنندگان مجاز رمزارزها باید در زمستان محدود شود

" محمد خدادادی " مجری طرح تأمین برق رمز ارزها در شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق می گوید: درصورتی که نیروگاه‌ها در زمستان با محدودیت سوخت و در نتیجه کمبود برق روبرو شوند، فعالیت استخراج کنندگان مجاز رمزارز نیز با محدودیت همراه خواهد شد.

وی با بیان اینکه استخراج کنندگان مجاز رمزارزها هم به عنوان یکی از مشترکان صنعت برق در این گونه مواقع با سایر مشترکان اقتصادی تفاوتی نخواهند داشت و باید فعالیت خود را در صورت نیاز محدود کنند، اظهارداشت: میزان مجوز صادر شده برای فعالیت رمزارزها در ایران تاکنون حدود 340 مگاوات عنوان که حدود 220 مگاوات آن در مرحله بهره برداری است.

مُجری طرح تامین برق رمزارزها در شرکت توانیر تاکیدکرد که استخراج کنندگان غیرمجازهستند که فعالیت آنها اثرسوء بر شبکه برق داشته و موجب خاموشی می شوند و البته حدود ۵۰ شرکت در ایران هستند که به صورت مجاز به فعالیت در زمینه استخراج رمزارز مشغول بوده و همکاری خوبی با صنعت برق دارند.

کشف و ضبط بیش از 220 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در ایران

از سویی، شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرده است که تاکنون بیش از 220 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز به ظرفیت مصرف بیش از 630 هزار کیلووات در کشور کشف شده است.

بر اساس تحلیل های انجام شده در کشفیات، در تعرفه های مختلف بر حسب ظرفیت، می توان افزایش درصد کشفیات در تعرفه خانگی را مشاهده کرد که این افزایش ظرفیت، به دلیل افزایش ارسال گزارش های مردمی و بازرسی محلی بوده است.

سهم 43 درصدی ظرفیت های بین 10 تا 100 کیلوواتی نسبت به تمامی کشفیات، نشان دهنده این واقعیت است که در این هفته تعداد دستگاه کشف شده به ازای هر پرونده افزایش یافته است.

کشف یک مرکز رمزارز غیرمجاز در بویراحمد که معادل 700 خانوار برق مصرف می‌کرد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی و کشف یک مرکز رمز ارز که گفته می شود به اندازه مصرف 700 خانوار بویراحمدی در هر شبانه روز برق مصرف می کرد خبرداد و اظهارداشت: واقعیت آن است که توان مصرفی این مرکز معادل مصرف برق حدود 700 خانوار شهرستان بویراحمد در هر شبانه روز با مصرف متعارف بوده است.

" جمال معتمدی زاده " در حاشیه شناسایی و ضبط ماینرهای این مرکز رمز ارز در یاسوج گفت: 116 دستگاه ماینر در یک مرکز رمز ارز در حاشیه یکی از روستاهای شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری پرسنل شرکت توزیع نیروی برق بویراحمد، نیروی انتظامی، پلیس اقتصادی، اداره اطلاعات و دادگستری استان شناسایی و ضبط شده است.

وی میزان مصرف برق این مرکز در سه ماه گذشته را 540 مگاوات ساعت عنوان و خاطرنشان کرد: برق مصرفی محاسبه این مرکز در هر شبانه روز معادل برق مصرفی 700 واحد مسکونی در شهرستان بویراحمد بوده است.

معتمدی زاده، توان مصرفی هر دستگاه شناسایی شده را 2 و 15 دهم کیلووات عنوان و یادآورشد: میزان خسارت به شبکه های توزیع نیروی برق در سه ماه گذشته حدود سه میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که استفاده غیرقانونی از برق برای رمزارز‌های غیرمجاز باعث ایجاد نوسان در شبکه برق شده و علاوه بر آسیب به لوازم برقی سایر مشترکان، از دلایل قطعی برق است.

وی  گفت: با توجه به کاهش نسبی دمای هوا در هفته‌های پیش رو و کاهش ظرفیت تولید نیروگاه برق آبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی،از همه مشترکان برق در این استان درخواست می‌شود با رعایت الگو‌های مدیریت مصرف و کاهش مصرف خود به خصوص در ساعت‌های پیک بار، هر گونه مورد مشکوک به استفاده از دستگاه ماینر غیرمجاز را به شماره 121 ، 113 و 114 اطلاع و تا سقف 20 میلیون تومان از پاداش نقدی بهره‌مند شوند.

معتمدی زاده با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف برای کاهش هزینه مصرفی برق هم اظهارداشت: تمام تلاش مجموعه صنعت برق، ارایه خدمات مطلوب و جلوگیری از خاموشی‌ها است اما متاسفانه عده‌ای در این شرایط به فکر سود بیشتر هستند و به تولید بیت کوین اقدام می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: فعالیت رمزارزهای غیرمجاز نقش موثری در خاموشی‌ها دارد و امیدواریم افراد به این نکته توجه ویژه داشته باشند و البته با هدف کاهش پیک بار شبکه و جلوگیری از خاموشی سایر مشترکان و همچنین مقابله با انشعابات غیرمجاز، اکیپ‌های مختلف این شرکت به صورت مستمر مصرف برق در یاسوج و تمامی نواحی 9 گانه را رصد می‌کنند.

این مسئول شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بخشی از کشفیات دستگاه‌های غیرمجاز رمزارز با گزارش مردمی و با حضور عوامل پلیس امنیت اقتصادی و جرائم آگاهی صورت می گیرد.

گزارش: ضرغام علی بازی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز