خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

صادرات ۵۸ میلیون دلاری کالا از گلستان به خارج از کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۸۸۴

مدیرکل سازمان صنعت، معدن وتجارت استان گلستان گفت:در ۵ ماه اول سال جاری ۵۸ میلیون دلار انواع محصولات به کشور های هدف صادرات انجام شد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، موقعیت جغرافیایی خاص و همجواری با ترکمنستان، داشتن مرز زمینی و ریلی و دسترسی به دریا و نزدیکی به فرودگاه بین المللی سبب شده تا استان گلستان، شرایط مناسبی برای توسعه تجارت خارجی داشته باشد.

با وجود همه این ظرفیت‌ها، صادرات از این استان اما آن گونه که باید و شاید رونق ندارد. بخشی از این اتفاق به نقل و انتقال ارز، بخشنامه ها و دستورالعمل های خلق الساعه برخی کشورهای هدف صادراتی مانند ترکمنستان، عدم بازاریابی درست، عدم تولید محصول صادرات محور و غیره بر می گردد.

این در حالی است که گلستان از طریق مرز اینچه برون و کشور ترکمنستان دسترسی آسانی به کشورهای آسیای میانه دارد که می تواند بازار خوبی برای محصولات تولیدی استان گلستان به ویژه محصولات غذایی و کشاورزی باشد.

آمارها هم نشان می دهد برخی اقلام از جمله پنیر، رب گوجه فرنگی، مرغ، مرکبات و غیره همواره در صدر لیست محصولات صادراتی از استان قرار دارند.

از سوی دیگر با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا،  ایران از طریق مرز اینچه برون می تواند به بازارهای منطقه تا روسیه و چین هم دسترسی داشته باشد.

از ابتدای شیوع کرونا اما تنها گذرگاه مرزی استان گلستان در منطقه اینچه برون مسدود شد و همین امر صادرات این استان را محدود کرد.هرچند بعد از بازگشایی مرز ریلی، اتفاقات خوبی رخ داد اما مرز جاده ای اینچه برون با ترکمنستان همچنان مسدود است و همین موضوع سبب نگرانی تجار و بازرگانان شده است‌. با اینحال مسئولان قول داده اند تا پیگیری بیشتری برای بازگشایی این گذرگاه مرزی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان،حسین طلوعیان، رئیس سازمان صنعت، گعدن و تجارت گلستان در این باره گفت: صادرات استان گلستان سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا  و بسته شدن مرز اینچه برون، با مشکل مواجه شد و نتوانستیم به چشم اندازی که ترسیم شده بود، برسیم.

 وی افزود: امسال با اقدمات و تهمدیداتی که در مرز ریلی اینچه برون  برای ضد عفونی کردن واگن ها انجام شد شاهد برطرف شدن بخشی از مشکلات و جهش صادراتی نسبت به سال گذشته دراستان هستیم .

طلوعیان با اشاره به سیاست وزارت صنعت معدن وتجارت مبنی بر توسعه تجارت با کشورهای همسایه بیان داشت: برنامه و تمرکز ما بر روی صادرات بر ۱۵ کشور همسایه است. عمده صادرات استان گلستان به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، عراق وافغانستان است.

وی با بیان اینکه برنامه صادراتی امسال از استان ۱۱۸ میلیون دلار پیش بینی شده است، افزود: در طی ۵ ماهه ابتدای سال جاری ۵۸ میلیون دلار صاررات از استان انجام شده  که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است وبه لحاظ وزنی ۲۲۱ هزار تن صادرات داشته ایم.

وی گفت: بیش از ۴ هزار تن در ۵ ماهه اول سالجاری واردات داشته ایم  که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افرایش داشته ایم  که ارزش آن ۱۳ میلیون دلار است.

وی با اشاره به گسترش بازارهای صادراتی استان گفت: استان گلستان به ۲۵ کشور از جمله تایوان، ویتنام، تایلند صادر کردیم که محصولات پتروشیمی، پلیمیری،پنیر،سیمان،ید،رب گوجه فرنگی،سیب زمینی،مواد شوینده عمده ترین اقلام صادراتی استان بود. 

وی درباره مشکلاتی که در زمینه تجارت با ترکمنستان وجود دارد، افزود: درحال حاضر محدودیت های با کشور ترکمنستان داریم ومتاسفانه از ابتدای شناسایی ویروس کرونا در کشور که مرز زمینی بسته شد هنوز بازنشده است  ولی کالا از  مسیر ریلی صادر می شود. علاوه براین عراق هم یکی از کشورهای عمده  صادراتی گلستان است  که درسال گذشته ۲۱ میلیون دلار صادرات داشته ایم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز