خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

هشدارها این بار نیز جلوی مسافران فارس را نگرفت/ محدودیت‌های ترافیکی هم تنها به جریمه بسنده شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۰۰۷

در حالی محدودیت های رفت و آمد کرونا و تعطیلی مشاغل و صنوف دسته ۲ و ۳ اعمال شده است که عملیاتی شدن این محدودیت ها با تاخیر بسیار زیاد در پیک پنجم کرونا و تردد حمل و نقل عمومی خیلی نمی تواند در کنترل و کاهش شیوع این بیماری تاثیر داشته باشد.

به گزارش ایلنا درخواست برای تعطیلی دو هفته‌ای از سوی مسئولان وزارت بهداشت و علوم پزشکی با توجه به روند شروع بی‌سابقه کرونا از اوایل مرداد ماه آغاز شد اما با این درخواست  موافقت نشد.

پیک پنجم، خطرناک‌ترین و طولانی‌ترین پیک کرونا درحالی بدون هیچ‌ محدودیتی وارد ماه دوم‌ می‌شود که در نهایت در تاریخ ۲۴ مردادماه محدودیت‌هایی اعلام شد.

دوگانه محدودیت ها؛ افزایش تردد با وسایل حمل و نقل عمومی

اعلام این محدودیت‌ها در حالی از ۲ روز گذشته آغاز شده که شواهد نشان می دهد محدودیت ها به طور کامل اعمال نشده و هرچند یکی از محدودیت های اصلی تعطیلی صنوف و مشاغل گروه ۲ و ۳ و محدود شدن مشاغل گروه یک  است و  منع تردد و رفت و آمد با لغو تمامی مجوز ها صادر شده  اما همچنان تردد در محورهای استان و کل کشور ادامه دارد و تنها به جریمه ای بسنده می شود.

دوگانه محدودیت‌ها نیز از سوی دیگر به چشم می خورد و با اینکه تردد با خودروهای شخصی ممنوع اعلام شده اما از آن طرف وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، قطار و هواپیما اقدام به جابجایی مسافر و حتی افزایش ظرفیت کرده اند.

در این بین برخی از خطوط حتی بسته های تشویقی برای مسافران هم‌گذاشته اند و  این موضوع سبب شده است که بسیاری از افراد برای سفر در محدودیت ها از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، موضوعی که خود می تواند خطر شیوع کرونا را به واسطه حضور جمعیت زیاد افزایش دهد.

همچنین در محور شمالی استان پلاک های غیربومی صرفا با جریمه ای وارد شیراز می شوند و این درحالی است که براساس اعلام ستاد استانی مدیریت کرونا ضمن جریمه خودروهای شخصی متخلف باید خودرو نیز  برگشت داده شود.

ظرفیت ۵۰ درصدی حمل و نقل عمومی

مدیرکل راهداری ‌‌حمل و‌نقل جاده‌ای  فارس در خصوص شرایط تردد ناوگان عمومی حمل ‌ونقل جاده ای کالا ‌و مسافر می گوید : با اعمال محدودیت ها و ممنوعیت تردد بین شهری در محورهای استان ، شرایط متفاوتی بر بخش حمل ‌ونقل جاده ای اعمال می شود.

شرایط تردد ناوگان عمومی حمل ‌ونقل جاده ای کالا ‌و مسافر

به  گفته علیرضا سیاهپور حوزه حمل و نقل جاده ای مسافر ‌و کالای استان و راهداران در حالت آماده باش کامل  هستند و بر اساس سیاست ها ‌و دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اقدام خواهند کرد.

وی خاطرنشان می کند: بخش حمل و‌نقل جاده ای مسافر(برون شهری) می بایست با حداکثر یک سوم ظرفیت فعالیت کنند و سفرهای ناوگان عمومی مسافر به یک سوم تقلیل یابد و همین میزان سفر نیز باید با رعایت جدی پروتکل های بهداشتی ‌و ظرفیت حداکثر ۵۰ درصدی مسافر است که در این راستا نظارت های میدانی محسوس و‌ نامحسوس بر این بخش تداوم و تشدید می شود.

سیاهپور در خصوص نحوه فعالیت بخش حمل ‌ونقل جاده ای کالا می گوید: ناوگان حمل ‌ونقل عمومی کالا با نهایت ظرفیت و رعایت تمامی استانداردها و دستورالعمل های بهداشتی و بدون هیچ گونه محدودیتی در تردد به فعالیت ‌‌و خدمات رسانی ادامه خواهد داد.

هشدارها این بار نیز جلوی مسافران فارس را نگرفت/ محدودیت‌های ترافیکی هم تنها به جریمه بسنده شد

وی خاطرنشان می کند: با توجه به تصمیمات ستاد ملی کرونا و ستاد استانی مبنی بر اعمال منع تردد در ورودی های استان و محدودیت تردد در وردی کلانشهر شیراز ، اداره کل راهداری ‌‌حمل و نقل جاده ای استان با تجهیزات و‌امکانات در اختیار نسبت به ایمن سازی و آشکارسازی محلهای ایست و بازرسی و انسداد مسیرهای فرعی و غیرمجاز منتهی به شهرها، راه اندازی گشت های محسوس و‌نامحسوس راهداری اقدام و با پلیس راه و سایر دستگاه های خدمات رسان مرتبط دیگر نیز همکاری های لازم را خواهد داشت.

محدودیت ها و کاهش جمعیت و خودرو در معابر

گرچه محدودیت ها با تاخیر اعلام شد اما براساس شواهد میدانی خبرنگار ایلنا با گذشت یک روز از شروع محدودیت ها و با تعطیلی مراکز تجاری رفت و آمد در معابر شهری کاهش یافته است و به ویژه در معابر منتهی به خیابان هایی که مراکز فروشگاه های تجاری هستند  کاهش جمعیت و تردد مشهود است.

اگرچه هنوز تردد حمل و نقل عمومی تغییری نسبت به گذشته نداشته است و فعالیت اتوبوس ها و پروازها در حال انجام است اما اجرای محدودیت ها به طور کامل و جدی می تواند در کاهش رفت و آمد و همچنین کاهش روند ابتلا به کرونا و زنجیره انتقال آن موثر باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز