خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

سرقت‌ ناشیانه و رنج بی پایان شهروندان

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۳۶۴

باوجود تلاش شرکت های برق در اقصی نقاط کشور برای گسترش خدمات،همچنان سرقت ناشیانه و گسترده کابل توسط سارقان زمینه رنجش مردم و قطعی گسترده برق و تلفن شهروندان را سبب شده است، تبهکاران ریسک بالایی به جان می خرند تا دست به سرقتی پر دردسر بزنند.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، گرچه به نظر می رسد هزینه های این سرقت و ضررهایش بیش از فایده آن برای سارقان باشد، اما به دنبال گزارش تعدادی شهروندان از وقوع چند فقره سرقت سیم و کابل فشارقوی برق در سطح استان هرمزگان؛ حتی در روشنایی روز،  به نظر می رسد ماجرای این سرقت ناشیانه و خسارات‌های احتمالی آن جدی‌تر پیگیری شود.

سارقان کابل‌های های برق در مناطق مختلف استان به خصوص شهرستان بندرعباس به راحتی از تیر چراغ برق بالا می‌روند و اقدام به قطع کردن و سرقت سیم های برق می کند، این سارقین علاوه بر سرقت یک شیء عمومی، به سیستم های تولید نیروی برق آسیب می رسانند و علاوه بر این موجب سلب آسایش عمومی تا ترمیم مسیر خط برق نیز می شوند.

شهروندان از این سرقت‌ها گلایه های بسیار دارند؛ آنها می‌گویند: سارقان با دزدیدن کابل‌های برق به ما خسارات زیادی زده و به نوعی ما را متضرر می کنند؛ انواع لوازم های برقی خانگی آنها از جمله یخچال،کولر،تلوزیون، اتو، لب تاپ،کامپیوتر و... بارها بر اثر این سرقت‌های ناشیانه به شدت آسیب دیده یا می سوزد و آنها به ناچار مجبور به تعمیر و تعویض آن می شوند که با وضع اقتصادی و گرانی موجود، این مردم باید هزینه های زیادی را متحمل شوند.

و همچنین تاکنون به علت سرقت‌های سیم و کابل‌های شبکه برق در برخی مناطق استان و خصوصا شهرستان بندرعباس، توسط سارقان خسارت‌های فراوانی به شبکه‌های برق هرمزگان وارد شده است.

در مواردی شهروندان حتی از شناسایی سارقان می گویند: برخی اهالی اطمینان دارند که سارق یا سارقین را می شناسند و می دانند که سابقه کیفری، زندان و حتی آزار و اذیت و ضرب و شتم را دارند و این شناخت و نداشتن امنیت، باعثِ ترس از جانِ خود و خانواده هایِ اهالی خسارت دیده، در افشای نام و نشان سارقین می شود.

همچنین شهروندان از عدم اقدام به موقع شرکت توزیع برق استان در تعمیر و تعویض کابلهای آسیب دیده گلایه مند بوده و میگویند که با توجه به سرقت و قطعیِ گاها چندین ساعته برق،گرمای شدید هوا در استان،وجود کودک و بیمار در هر خانواده مجبور به تحمل این شرایط بد هستند و این را عامل به هم ریختن وضعیت زندگی و رفاه خانواده خود اعلام کرده و خواستار سرعت در رسیدگی وتعمیر به موقع مسئولان در این شرایط بحرانی شدند.

چند شهروند دیگر نیز می گویند: به‌رغم اینکه تماس‌هایی با پلیس ۱۱۰ برای جلوگیری از این سرقت‌ها برقرار شده، اما هنوز این سرقت‌ها به راحتی ادامه دارد و هرچند وقت یک بار در طول سال، تکرار می شود.

هاجر عبدی مدیر عامل شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: با تاکید این موضوع که سرقت سیمهای برق سالانه موجب خسارت زیادی به شبکه برق و سرمایه ملی کشور می شود، آمار این سرقتها در سال99 در استان را این گونه اعلام کرد:

- سرقت170 کیلومتر شبکه برق

- سرقت11 دستگاه ترانسفورماتور

- سرقت400درب تابلو برق

عبدی در ادامه اظهار کرد: خسارات وارد شده به شبکه و تاسیسات برق رسانی استان در سال99،پانزده میلیارد تومان برآورد شده است.

با توجه به تداوم و افزایش این سرقت ها نیروی انتظامی همیشه پیگیر شناسایی سودجویان با هدف کمک به پایداری شبکه برق  و کسب رضایتمندی عمومی بوده است و تاکنون تلاش فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی در پیشگیری از سرقت و کشف تجهیزات برق تاحدودی موثر واقع شده است.

با توجه به تحیقات بدست آمده : باید ایام تعطیل بویژه پنجشنبه و جمعه ها و مناسبت‌های مختلف از قبیل اعیاد و همچنین زمان استراحت مردم- آخرشب وساعات ظهر- را به خاطر خلوتی خیابان‌ها از جمله ایامی دانست که بیشترین سرقت ها اتفاق می افتد. 

سرقت برق و دستکاری کنتور از سالهای گذشته تاکنون همواره یکی از مشکلات کلان صنعت برق بوده و با وجود ابداع و بکارگیری شیوه‌ها و دستگاه‌های جدید اندازه‌گیری و همچنین سامانه‌های بروز انتقال و توزیع برق، متخلفان وسارقان همچنان این روش فرار از پرداخت هزینه واقعی برق مصرفی و سرقتهای ناشیانه را ادامه می دهند.

سرقت کابل ها و سیم های برق از جمله سرقت هایی‌است که گرچه آمار آن نسبت به دیگر انواع سرقت چشمگیر نیست، اما به سبب اثر نامطلوب آن بر سیستم ها و تجهیزات نیروی برق کشور و لوازم زندگی مردم، یک دزدی است.

  به نظر می رسد باید تدبیر ویژه ای هم برای امنیت بیشتر شبکه برق کشور(به خصوص استان هرمزگان) و هم مجازات مرتکبان اندیشید.

انتهای پیام/
ماریا نظری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز