خبرگزاری کار ایران

دیدار نماینده رشت در مجلس با مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۴۰۴

در دیدار نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، موانع و راهکارهای پیشنهادی حوزه‌های مرتبط با فعالیت های اداره‌کل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت،جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با مدیر کل و معاونین میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان دیدار کرد.

در این دیدار که در دفتر مسعود حلاج پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برگزار شد؛ مسائل، موانع و راهکارهای پیشنهادی حوزه‌های مرتبط با فعالیت این اداره‌کل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جبار کوچکی نژاد ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی گفت : با توجه به نقش این سازمان که بیشتر نقش سیاست‌گذار داشته تا نقش اجرایی بودجه ای که برای این دستگاه تعریف شده و از طریق استانداری و دستگاه‌های حاکمیتی دیگر باید سیاستگذاری شوند و وزارتخانه های دیگر باید از آثار تاریخی که در اختیار دارند مطابق با ماده 98 برنامه ششم توسعه کشور هزینه کنند.

او در ادامه با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان افزود: مرکز گیلان شناسی با تعریف ردیف بودجه برای این دستگاه در خصوص میرزا کوچک خان این شخصیت بزرگ گیلانی مطالعات و فعالیت های بیشتر و شایسته تری انجام شود؛ همچنین طی بازدید مشترک همراه هفته گذشته به همراه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از موزه میراث روستایی گیلان و با توجه پیشنهاد مدیر‌کل دستگاه و دارا بودن ظرفیت های موجود به پژوهشکده روستایی کشور تبدیل شود.

مسعود حلاج پور گفت:  استان گیلان با مساحت ۱۴۰۴۴ کیلومتر مربع دارای ۱۶ شهرستان، ۵۲ شهر، دارای ۱۲۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۳۲ اثر تاریخی در انتظار ثبت و همچنین ۳۵۰۰ اثر شناسایی شده بوده و با توجه به حجم بالا و گستردگی فعالیت های این اداره‌کل کمبود نیروی آموزش دیده احساس می‌شود؛ که می توان با ایجاد یک ردیف بودجه در لایحه 1400 کل کشور و با جذب نیروی آموزش دیده و نیز  افزایش جذب سربازان وظیفه تا حد زیادی این مشکلات مرتفع شود. همچنین با توجه به شرایط اقلیمی استان بسیاری از پروژه های عمرانی این اداره کل در نیم سال دوم به تعویق می افتاند و با درنظر گرفتن محدودیت های پروژه های مرمتی بخش میراث فرهنگی و تفاوت ماهیتی آنها و در جهت جذب اعتبارات عمرانی و پیشبرد اهداف مرمتی و حفاظتی این حوزه تبصره ای در لایحه بودجه 1400 کل کشور لحاظ شود، تا محدودیت زمانی سال مالی تا پایان اتمام عملیات حفظ و به سال های آتی انتقال یابد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در ادامه ضمن تقدیر از معاونت صنایع دستی استان به منظور قرار گرفتن در سه استان برتر کشور در این حوزه تاکید کرد: شاخص به گونه ای مرزبندی شود تا صنایع دستی نیز از مزایای لایه  بودجه 1400 بهره مند شده و یا شاخص صنایع دستی نیز به عنوان شاخص پیشنهادی دیگر از سوی وزارتخانه متبوع به شاخص های مذکور اضافه می شود.

او با تاکید گسترش وظایف حاکمیتی وزارت خانه متوسط با ادغام دو حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی به بخش گردشگری افزود: در این ردیف درآمدی، علاوه بر درآمد حاصل از صدور و تمدید مجوز های بخش گردشگری، درآمد حاصل از استعلامات مرتبط با حوزه صنایع دستی اعم از صدور و تمدید پروانه تولید کارگاهی، صدور جواز تاسیس کارگاهی و تمدید اعلامیه تاسیس، صدور مجوز فعالیت هنرمندان و صنعتگران انفرادی و تمدید پروانه تولید انفرادی نیز لحاظ شود. همچنین در صورت برنامه ریزی مناسب و حمایت قانونی در حوزه «خانه مسافر» امکان صدور تعداد قابل توجهی مجوزهای سالانه در استان گردشگر پذیری همچون گیلان فراهم می شود. این امر علاوه بر مدیریت اجتماعی و امنیتی، موجب درآمدزایی قابل توجهی برای وزارتخانه نیز خواهد شد.

مسعود حلاج پور یکی از معضلات بزرگ این اداره‌کل در سال های اخیر را  عدم وجود ساختمان یکپارچه جهت بهره گیری و بهره مندی از فضای اداری متمرکز، دانست که ارائه خدمات مطلوب به ارباب رجوع و تسهیل در انجام امورات محوله کارشناسان را با مشکل مواجه کرده است. گفت: برای رفع مشکل، طی مکاتبات بسیار با مراجع ذیصلاح نهایتا حسب مصوبات چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان طبقه همکف ساختمان جهاد کشاورزی به مساحت ۱۴۵۰ مترمربع با ۴۱ اتاق جهت استقرار کارکنان اداری و ۵۰۰۰ مترمربع زمین جهت برگزاری نمایشگاه در اختیار این اداره کل قرار گرفته است.

 پس از این نشست جبار کوچکی نژاد به همراه مسعود حلاج پور از فضای اداری این اداره‌کل و مراحل بهسازی آن بازدید کردند.


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز