خبرگزاری کار ایران

پیگیری میراث فرهنگی استان قزوین برای ثبت ملی قنات اردکان

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۴۵۲

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: این اداره کل پیگیر ثبت ملی قنات تاریخی فضعلی خان رادکان در شهرستان تاکستان است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین، احسان نورانی با اعلام این خبر گفت: پرونده این قنات تاریخی برای ثبت در سال های گذشته به سازمان میراث فرهنگی وقت ارسال شده بود اما با توجه به مشخص نبودن مظهر و مادر چاه آن، این بنا نیاز به انجام مطالعات تکمیلی و اصلاح پرونده دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: امیدواریم با انجام مطالعات تکمیلی بتونیم این قنات تاریخی در فهرست قنات های ثبت ملی اضافه کنیم که البته این فرایند زمان بر خواهد بود.

او در خصوص قدمت این قنات نیز تصریح کرد: تاریخ دقیقی برای احداث این قنات مشخص نشده اما شواهد و قرائن بیانگر ساخت آن در اوایل تا اواسط دوره اسلامی است و البته برخی نیز تاریخ ایجاد آن را متعلق به دوره اشکانی می دانند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین خاطر نشان کرد: این قنات تاریخی در دوره قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفته است.

نورانی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص عبور خط لوله گاز از مسیر این قنات نیز افزود: پس از بررسی ها و اعلام یگان حفاظت میراث فرهنگی، کارشناسان این اداره کل از محل بازدید کرده و مشاهده کردند که خط لوله گاز بدون استعلام از میراث از این مسیر عبور کرده است.

او ادامه داد: به پیمانکار مربوطه برای قطع عملیات انتقال گاز اخطار داده شد و در ادامه با توجه به درخواست پیمانکار و بازدید میدانی دوباره کارشناسان میراث فرهنگی در برخی مسیرها که خطر آسیب دیدگی به قنات تاریخی رادکان وجود داشت، لوله گذاری ها جابه جا شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: براساس بررسی های میدانی انجام شده، طرح گازرسانی یاد شده خوشبختانه فعلا آسیبی به این قنات تاریخی وارد نکرده است.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، در گذشته معمولا در مظهر قنات ها از سازه های معماری استفاده می شده اما در طول مسیرها و میله ها، چاهک ها و دستک های مربوط به مسیرها خبری از این کار نبوده اما در قنات تاریخی رادکان در قسمت های یاد شده نیز دارای سازه معماری بی نظیر آجری است. 

تاکنون سه قنات تاریخی استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز