خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد اطمینان داد:

شرایط برای رونق کتاب و کتابخوانی مساعدتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۰۵۴

وزیر ارشاد از تشکیل هیات نظارت بر نشر و استفاده از کارشناسان متخصص حوزه فرهنگ خبر داد و اطمینان داد ارشاد سعی دارد شرایط مساعدتری برای رونق کتاب و کتابخوانی فراهم آورد.

وزیر ارشاد از اهتمام وزارت‌خانه‌ی مطبوعش در تشکیل هیات نظارت بر نشر و استفاده از کارشناسان متخصص حوزه فرهنگ خبر داد و اطمینان داد این وزارت‌خانه سعی دارد شرایط مساعدتری برای رونق کتاب و کتابخوانی فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در مراسم برگزاری بیست‌ و دومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران محمدعلی مهدوی‌راد(دبیر علمی این دوره از جایزه کتاب سال) گفت: کتاب روشن‌ترین نهاد فرزانگی و فرهیختگی است و حد و حدود آگاهی و آگاهی گستری ملت‌ها را نشان می‌دهد. انقلاب اسلامی هم که با تکیه بر حق و پیشرفت آغاز شد؛ دانش، کتاب و فرهنگ را همیشه سرلوحه کار خود قرار داده.

در گزارش دبیر کتاب سال آمده است: در این دوره از بین ۲۳۸ عنوان اثری که به مرحله نهایی راه پیدا کرده بودند ۸ عنوان برگزیده و ۲۸ عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش خارجی کتاب سال هم ۱۸۰ عنوان به مرحله دوم رسیدند که نهایتاً ۱۰ عنوان از کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، لبنان، دانمارک و ژاپن به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

مهدوی‌راد در ادامه افزود: متاسفانه همچنان سیطره کمیت بر کیفیت ریشه گرفته است و امید است دولت بحثپژوهش، تالیف و کتاب را بیش از پیش جدی بگیرد.

سپس علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) کتاب را جانمایه بسیاری از تمدن‌ها و انقلاب‌ها بزرگ خواند و اظهار داشت: یکی از فاکتورهای توسعه فرهنگ بر شاخص توسعه‌یافتگی سرانه مطالعه در هر کشوری است. در کشور ما با پشتوانه انقلاب اسلامی و دینی که معجزه پیامبر از کتاب است؛ توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی از شعارهای اصلی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: کتاب وقتی می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند که برای مخاطب جذابیت و کشش داشته باشد و به ساز و کار تولید علم و دانش منتهی شود. شوق مطالعه را با افزایش جذابیت کتاب‌ها و کاربردی کردن آنها در جامعه بیشتر کنیم. برخلاف بسیاری از جوامع که براساس توانایی‌‌های نظامی می‌خواهند خود را گسترش دهند؛ ایران از دیرباز براساس کتاب‌هایی مثل شاهنامه، حافظ، مثنوی معنوی، قانون ابن‌سینا، گلستان سعدی و… بر مردم جهان اثر گذاشته و می‌گذارد.

جنتی با اشاره به نقش کتاب در کاهش افراطی‌گری‌های موجود در جهان امروز گفت: ژرف‌نگری اهل قلم و تولید کتاب‌هایی امید بخش می‌تواند جامعه امروز را از افراطی‌گری دور کند راه نجات بشر امروز گفت‌وگوی سازنده بین ملت‌ها و تمدن‌هاست و کتاب به عنوان ابزار تولید اندیشه نیاز اساسی جامعه امروز است. با همین خیز و نگاه؛ جایزه کتاب سال برای شناسایی آثار ارزشمند پژوهشی، تالیفی و… تبیین شد. علاوه بر این جوایز ادبی مثل جایزه جلال، جشنواره شعر فجر همگی می‌تواند به توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور کمک کند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشکیل هیات نظارت بر نشر و استفاده از کارشناسان متخصص حوزه فرهنگ سعی دارد شرایط مساعدتری برای رونق کتاب و کتابخوانی فراهم آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز