خبرگزاری کار ایران

دو کتاب تازه از دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۸۶۷

«ارتباطات رسانه‌ای در عمل» و «کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن» تا‌زه‌ترین آثار منتشر شده دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها هستند.

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ماهی که گذشت دو کتاب جدید را روانه‌ی بازار کتاب کرد. «ارتباطات رسانه‌ای در عمل» و «کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن» تا‌زه‌ترین اثار منتشر شده این دفتر هستند.

کتابی که ارتباطات را در عمل آموزش می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چاپ دوم کتاب «ارتباطات رسانه‌ای در عمل» با مقدمه‌ای از مهدخت بروجردی‌ علوی به‌تازگی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

این کتاب اثری از جودیثریجوی است که مهدخت بروجردی و علی فرقانی(مدرس ارتباطات) آن را به فارسی برگردانده‌اند. «ارتباطات رسانه‌ای در عمل» برای اولین بار در آبان ماه سال ۱۳۹۰ منتشر شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، حالا پس از گذشت ۳ سال از نخستین دوره انتشار، به دلیل اتمام نسخه‌های پیشین و نیاز دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه ارتباطات و رسانه به این منبع علمی، نسخه جدید کتاب با مقدمه‌ای از مترجم مورد تجدید چاپ قرار گرفته است.

«ارتباطات رسانه‌ای در عمل» یکی از معدود کتاب‌هایی است که در زمینه تعامل مثبت روابط‌عمومی‌ها به رشته تحریر درآمده است. نویسنده‌ که در هر دو عرصه روابط‌عمومی و روزنامه‌نگاری فعالیت کرده، به زیبایی توانسته ویژگی‌های ارتباط رسانه‌ای موفق را به تصویر بکشد. جودیثریجوی در این کتاب تلاش دارد علاوه بر آموزش شیوه‌های علمی و کاربردی بیشتر در حوزه رسانه و روابط‌عمومی‌ها، تلنگری بر کارکرد متفاوت آن‌ها نیز باشد. این کتاب در حقیقت یک کتاب کاربردی است که با سازمان و برنامه ارتباط با رسانه‌هایش سروکار دارد و نشان می‌دهد که چگونه درک و شناخت کامل رسانه‌ها هم می‌تواند کوشش‌ها را مؤثرتر کند.

در بخش مقدمه کتاب، در مورد ضرورت تدوین این اثر آمده است: «دو نهاد ارتباطی روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها با استفاده از ابزار و فنون مشترک، قصد اطلاع‌رسانی به انبوه مخاطبان و تأثیرگذاری بر افکار عمومی را دارند. همین نکات مشترک کافی است که بگوییم علاوه براینکه زمینه‌های همکاری بین این دو نهاد وجود دارد، یک سلسله نیازهای متقابل و منافع نیز بر ضرورت این ارتباط دامن می‌زند. روابط‌عمومی‌ها نیازمند فضا و زمان رایگان در رسانه‌ها برای انتشار اخبار و مطالبی هستند که به هر علت، انعکاس و اعلام آن‌ها را ضروری می‌شمرند و رسانه‌‌ها برای دستیبابی به اخبار و اطلاعات تازه، معتبر و سهل‌الوصول به روابط‌عمومی‌ها وابسته‌اند.»

اثر مذکور علاوه بر دیباچه مترجم، پیشگفتار مؤلف و مقدمه، در ۱۲ گفتار تحریر شده است. هر بخش کتاب یک فعالیت خاص را شامل می‌شود که با جزئیات مهم از رویدادهای واقعی موقعیت‌های مختلف به تحریر درآمده است. چگونگی نوشتن بیانیه، برنامه‌ریزی یک بازدید، تهیه عکس و چک لیست نهایی و بسیاری از جمله مواردی هستند که در این لیست قرار دارند.
چاپ دوم کتاب «ارتباطات رسانه‌ای در عمل» دی‌ماه سال ۱۳۹۳ در قطع رقعی، در ۲۰۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

کتابی برای پی‌بردن به کاربردهای رسانه‌ای تلفن‌های همراه

کتاب «کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن»، اثر ویرپی آکسمن و سانتو تیوونن، با ترجمه‌ای از احسان موحدیان و احمدرضا شاه‌علی کتاب دیگری است که جدیدا از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

این کتاب که با توجه به رویکرد جدید دفتر مطالعات به نقش و اهمیت فناوری‌های نوین ارتباطی و پیدایش اشکال جدید ابزارهای رسانه‌ای منتشر شده است، به بررسی تلفن همراه به عنوان یک ابزار رسانه‌ای منحصر به‌فرد و متنوع که انواع مختلفی از محتوا، کارکردها و فناوری‌ها را در خود جای داده و به یکی از محبوب‌ترین وسایل رسانه‌ای در سراسر جهان مبدل شده، پرداخته است.

کتاب مذکور پنج مقاله بلند و متوسط را شامل می‌شود که هر یک بخشی از جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل تلفن همراه به یک رسانه قابل حمل و متحرک را بررسی کرده‌اند. هر یک از مقالات کتاب علاوه بر دسته بندی موضوعات، دارای چکیده، مقدمه، نتیجه‌گیری، و پی‌نوشت‌هایی است که برای راهنمایی بیشتر خوانندگان در هر بخش ارائه شده است. در نگارش مقالات هم از پژوهش‌های میدانی گسترده و مصاحبه‌های متعددی استفاده شده که با توجه به فنلاندی بودن اکثر نویسندگان و محققان مقالات مذکور، بخش اعظم آن‌ها در فنلاند صورت گرفته است..

از نکات مثبت کتاب «کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن» این است که، مطالبی و مقالاتی که در آن ارائه شده می‌تواند برای علاقه‌مندان به مباحثارتباطات، رسانه‌، فناوری اطلاعات، علوم اجتماعی و سیاسی و دیگر رشته‌های مرتبط مفید باشد.

چاپ اول کتاب «کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن»، دی‌ماه سال ۱۳۹۳، در قطع وزیری، در ۲۵۶ صفحه، و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار عرضه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز