خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

باید بین کتابخوانی و محیط زیست رابطه بهتری برقرار شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۹۲۱

اینکه محیط زیست را با کتاب در حوزه‌های مختلف چگونه می‌تواند ارتباط داد؛ حائز اهمیت است. محصولات چند رسانه‌ای حوزه کتاب به ترویج محیط زیست کمک می‌کند.

نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست ترویج کتاب، ترویج امید؛ امروز صبح ۲۵ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این مراسم سیدعباس صالحی با اشاره به اینکه در هفته کتاب دو مقوله اساسی برای بشر را با هم مرور می‌کنیم؛ گفت: از سویی بحثکتاب به عنوان مهم‌ترین پدیده بشری مطرح است و بحثمحیط زیست بحثروز ماست. محیط زیست از منظرهای گوناگون اهمیت دارد. از منظر مادی و منافع بشری با این نگاه مطرح است که بشر برای زنده ماندن باید به حفاظت از محیط زیست بپردازد بقای بشر به محیط زیست وابسته است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: منظر دوم منظر اخلاقی محیط زیست است آیا اخلاقا این بهره‌برداری از محیط زیست درست است؟ آیا حق داریم به بهره‌برداری نامحدود از محیط زیست بپردازیم؟ آیا اخلاقا می‌توانیم نسبت به موجودات و آینده بشر بی‌تفاوت باشیم و هر گونه که می‌خواهیم از منابع طبیعی بهره‌برداری کنیم؟ باید بدانیم در ارتباط با محیط زیست چگونه هستیم.

صالحی افزود: منظر دیگر منظر دینی است تفکر ادیان شرقی و بسیاری از ادیان معنوی جهان بر آن است که جهان را فاقد شعور نمی‌دانند. امروز در جهان به علت خرابی‌هایی که در محیط زیست وارد کردیم در این سه منظر کارهای مختلفی صورت گرفته است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه یکی از رسانه‌هایی که در خدمت این اهتمام قرار می‌گیرد کتاب است؛ گفت: اهتمام به محیط زیست را از طرق مختلف باید انجام داد از همه قالب‌هایی که می‌تواند به این همت کمک کند باید استفاده شود. یکی از این مهم‌ترین قالب‌ها رسانه کتاب است. منظور از رسانه کتاب تنها کتاب کاغذی نیست در این بین بحثحامل‌ها مطرح نیست بحثخود کتاب است.

وی در ادامه افزود: کتاب رسانه قوی برای حفظ محیط زیست است به طور خاص چهار قالب خاص در محیط زیست وجود دارد قالب اول کتاب‌های علمی درون محیط زیستی کتاب‌های علمی که با زیر شاخه محیط زیست منتشر می‌شوند که حجم این کتاب‌ها که رو به گسترش است. قالب دوم کتاب‌های میان رشته‌ای محیط زیست است. محیط زیست در حال حاضر با بسیاری از رشته‌های دانشگاهی پیوند خورده امروز شاهد شاخه‌های متنوع محیط زیست هستیم. در این زمینه کارهایی بیش از گذشته می‌توان انجام داد. قالب سوم کتاب‌های ترویجی محیط زیست است که دامنه وسیعی دارند برای هم روستاییان، کودک و نوجوانان و… است که این قالب کم اهمیت‌تر از دو قالب قبلی نیست. قالب چهارم ادبیات است. در حوزه شعر، داستان و داستان کوتاه محیط زیست باید مورد اهمیت مولفین ما قرار بگیرد این قالب‌ها می‌توانند به طور جدی هم برای دانشگاه‌ها و هم برای بخش‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرند.

صالحی اظهار داشت: اینکه محیط زیست را با کتاب در حوزه‌های مختلف چگونه می‌تواند ارتباط داد؛ حائز اهمیت است. این جشنواره نمونه از این اتفاق است بحثکتاب و کتابخوانی و کمک به کتابخوانی کتاب‌های محیط زیست در قالب‌های پژوهشی و ترویجی را باید مورد اهتمام قرار دهیم. محصولات چند رسانه‌ای حوزه کتاب به ترویج محیط زیست کمک می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در دوره جدید همت زیادی در وزارت ارشاد دیده می‌شود؛ گفت: باید بین کتاب خوانی ومحیط زیست رابطه بهتری برقرار شود.

وی در پایان از کسانی که تالیف و پژوهش در این حوزه می‌پردازند؛ تشکر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز