خبرگزاری کار ایران

هیگل و کرزی تلفنی گفت‌و‌گو کردند

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۰۶

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که چاک هیگل و حامد کرزی در گفت‌و‌گوی تلفنی خود موافقت کردند تا هر چه زود‌تر به راه حلی برای پایان دادن به اختلاف‌ها بر سر واگذاری بازداشتگاه «پروان» دست پیدا کنند.

«چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا با «حامد کرزی» رئیس جمهوری افغانستان درباره اختلاف دو کشور بر سر انتقال مدیریت یک زندان گفت‌و‌گو کرده است.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی سی، «جورج لیتل» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که چاک هیگل و حامد کرزی در گفت‌و‌گوی تلفنی خود موافقت کردند تا هر چه زود‌تر به راه حلی برای پایان دادن به اختلاف‌ها بر سر واگذاری بازداشتگاه «پروان» دست پیدا کنند.
به گفته لیتل، دو طرف توافق کردند تا در هفته پیش رو برای رسیدن به یک موافقتنامه تلاش کنند.
واگذاری بازداشتگاه پروان که در پایگاه هوایی «بگرام» قرار دارد، به یکی از تنش‌های اصلی بین دولت‌های آمریکا و افغانستان تبدیل شده است.
دفتر کرزی چهارشنبه گذشته هشدار داده بود که تاخیر در واگذاری این بازداشتگاه به روابط دو جانبه کابل و واشنگتن آسیب خواهد زد.
به گفته جورج لیتل، توافق بین دو کشور به گونه‌ای خواهد بود که حق حاکمیت افغانستان را به طور کامل به رسمیت بشناسد و از طرف دیگر، منافع امنیتی دو جانبه مردم افغانستان و نیروهای نظامی ناتو را تامین کند.
دولت افغانستان خواهان انتقال فوری مدیریت بازداشتگاه پروان به این کشور است ولی فرماندهان نظامی آمریکا مدعی هستند که این واگذاری باعث می‌شود که بعضی از «زندانیان خطرناک» آزاد شوند و دوباره سلاح به دست بگیرند.
سخنان کرزی درباره آزاد شدن «زندانیان بی‌گناه» باعث نگرانی فرماندهان نظامی آمریکا در افغانستان شده است.
این در حالی است که مذاکرات چهارشنبه کرزی با ژنرال «جوزف دانفورد» فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان بر سر این موضوع بدون نتیجه پایان یافته بود.
در ماه‌های اخیر، روابط دولت حامد کرزی با واشنگتن پس از یازده سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان پر تنش شده است.
کرزی در جریان دیدار هفته گذشته هیگل از افغانستان، آمریکا را به تبانی با طالبان و مذاکره یکجانبه با آن‌ها متهم کرد.
آمریکا قرار است تا ابتدای سال آینده میلادی نیمی از نیروی نظامی۶۶ هزار نفری خود را از افغانستان خارج کند و پس از سال   ۲۰۱۴ هم قرار است تعداد کمی از سربازان آمریکایی برای آموزش نظامیان افغانستان و عملیات محدود ضد تروریستی در این کشور باقی بمانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز