خبرگزاری کار ایران

رهبر ائتلاف مخالفان سوری برای گفت‌وگو با روسیه 3 شرط گذاشت

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۳۵

«احمد معاذ خطیب» گفت که برای نشستن سر میز مذاکره با مقام‌های روسیه، مسکو باید به دلیل مداخله در امور داخلی سوریه پوزش بخواهد، رویكردهای دولت سوریه در جریان درگیری‌ها را محکوم کرده و به صراحت خواهان کنار رفتن بشار اسد شود.

رهبر ائتلاف مخالفان سوری كه اصلی‌ترین گروه مخالف دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به شمار می‌رود، دعوت مسکو برای گفت‌وگو با مخالفان و یافتن راه حلی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه را در وضعیت فعلی رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «احمد معاذ خطیب» رهبر ائتلاف مخالفان سوری که متشکل از شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف دولت بشار اسد است، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» روسیه را به دخالت در امور داخلی سوریه متهم کرد و گفت: «صراحتا گفته‌ایم که به مسکو نخواهیم رفت.»

خطیب برای پذیرفتن دعوت به گفت‌وگو با روسیه سه شرط گذاشت و گفت که برای نشستن سر میز مذاکره با مقام‌های روسیه، مسکو باید به دلیل مداخله در امور داخلی سوریه پوزش بخواهد، رویكردهای دولت سوریه در جریان درگیری‌ها را محکوم کرده و به صراحت خواهان کنار رفتن بشار اسد شود.

ساعاتی پیش از این گفت‌وگو، خبرگزاری روسی «ریانووستی» متن مصاحبه‌ای با «مخائیل بوگدانوف» معاون وزارت خارجه روسیه را منتشر کرده بود که در آن آمده بود كه دولت روسیه از احمد معاذ‌ خطیب دعوت کرده‌ است تا برای تبادل نظر به منظور پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، با مقام‌های روس دیدار کند.

هم‌زمان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود که در دیدار با نمایندگان دولت سوریه، به مقام‌های این کشور توصیه کرد كه برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران کنونی، با مخالفان گفت‌وگو کنند.

به گزارش ریانووستی، بوگدانوف گفته‌ است که دعوتنامه شرکت در مذاکرات تسلیم رهبر ائتلاف مخالفان سوریه شده و افزوده که مذاکرات می‌تواند در مسکو یا در محل دیگری، مانند قاهره یا ژنو برگزار شود.

احمد معاذ خطیب در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره گفته است که در صورتی که روسیه به همه شرط‌های مذکور عمل کند، امکان گفت‌و‌گو با مسكو در یک کشور عربی وجود خواهد داشت.

ائتلاف مخالفان سوری متشکل از شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف دولت بشار اسد، در ماه نوامبر و در پی برگزاری اجلاس دوحه تشکیل شد.

هدف ائتلاف مخالفان، ایجاد وحدت بین گروه‌های مخالف و نظارت بیشتر بر فعالیت نظامی علیه دولت بشار اسد در داخل سوریه اعلام شد و تشکیل آن از جمله پیش شرط‌های تلویحی شماری از کشورهای غربی و عرب برای ادامه و افزایش حمایت مادی از نیروهای مخالف بود.

دولت روسیه از به رسمیت شناخته شدن ائتلاف مخالفان سوری توسط برخی كشورها انتقاد كرده و بر به رسمیت شناختن نظام کنونی سوریه تاکید کرده است.

روسیه که دارای روابط سیاسی، تجاری و نظامی نزدیکی با نظام فعلی سوریه است، تا کنون با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل از تشدید فشار بین‌المللی بر نظام اسد جلوگیری کرده ‌است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز