خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت «تئو چخه ایدزه»؛ ایران‌شناس فقید گرجی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۴۱۲۷۰

بزرگداشت ایران‌شناس فقید گرجی «تئو چخه ایدزه» در مرکز فرهنگی گلشن شهر تفلیس برگزار شد.

ایلنا: مراسم بزرگداشت ایران‌شناس فقید گرجی «تئو چخه ایدزه» با حضور رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، رئیس دانشگاه آزاد تفلیس و جمعی از شرق‌شناسان و ایران‌شناسان گرجی در مرکز فرهنگی گلشن شهر تفلیس برگزار شد.
به گزارش ایلنا، در این مراسم که با حضور استادان زبان و ادبیات فارسی، دوستداران شعر و ادب و همچنین علاقمندان به آثار این ایران‌شناس برجسته گرجی برپا شد «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی ایران، پروفسور «گورام چیکوبانی» رئیس دانشگاه آزاد تفلیس، پروفسور «مایا ساخوکیا» به عنوان سخنرانان اصلی به ایراد سخن پرداختند.
خزاعی رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی در این مراسم با اشاره به سابقه و قدمت ایران‌شناسی در مراکز مختلف علمی و پژوهشی و همچنین نقش تاثیرگذار شرق‌شناسان و ایران‌شناسان در این زمینه، از مقام علمی مرحوم چخه ایدزه و خدمات ارزنده فرهنگی وی به ویژه در پیشبرد علمی فرهنگ لغت فارسی- گرجی تجلیل کرد. وی در ادامه افزود: پروفسور چخه ایدزه دو بار به ایران سفر کرده بود که یکبار آن قبل از انقلاب و بار دوم بعد از انقلاب اسلامی ایران بوده است و لذا وی با پیشرفت‌ها و واقعیت‌های ایران امروز نیز آشنا بوده است.
پروفسور چیکوبانی رئیس دانشگاه آزاد از خاطرات سال‌های دور که با استاد چخه ایدزه در انستیتوی آسیا و آفریقا بوده و از مراتب دلسوزی و جدیت آن استاد در طی فعالیت‌های علمی سخن گفت. وی نقش این استاد را در پیشبرد مسائل ایران‌شناسی در گرجستان ستودنی دانست.
در ادامه مراسم برخی از دیگر ایران‌شناسان حاضر از جمله پروفسور النورا چوبینیدزه، پروفسور نومادی بارتایا از اساتید دانشگاه با ارائه سوابق و اثار علمی وی به نقل مقام علمی استاد پرداختند.
سایر اساتید حاضر در این مراسم نیز به نقل خاطراتی از این شرق‌شناس و ایران‌شناس فقید پرداخته و تأثر عمیق خود را نسبت به فقدان این استاد بیان داشتند.
پروفسور چخه ایدزه متولد سال ۱۹۲۸م. در تفلیس از زمره دانشمندان و مربیان چیره دستی بود که در مقام ریاست بخش زبانهای هند و ایرانی انستیتوی شرق‌شناسی، استاد دانشگاه تربیت معلم تفلیس و رهبر علمی دانشجویان دورة دکتری بود که خدمات ارزنده‌ای را به توسعه و ترویج زبان‌شناسی ایرانی و تربیت نسل جوان و پژوهشگران گرجی ایفا نمود. وی در ۳ نوامبر سال ۲۰۱۲ بعد از گذراندن بیماری طولانی در تفلیس درگذشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز