خبرگزاری کار ایران

فریدون صدیقی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره هنر و رسانه:

جای روزنامه‌نگار هنرنویس در مطبوعات خالی است

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۱۰

وزیر ارشاد: اگر روزنامه‌ای از هنر خالی باشد هر محتوایی هم داشته باشد با بی‌توجهی مخاطبان مواجه خواهد شد.

ایلنا: اختتامیه نخستین جشنواره هنر و رسانه شب گذشته(26‌آذرماه) با حضور سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر در موزه‌ هنرهای معاصرتهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی فرقانی دبیرجشنواره ابتدا با بیان اینكه اگر بنای اولیه درست گذاشته شود بناهای آینده با صلابت بیشتری قد می‌كشند، گفت: چه بپذیریم یا نپذیریم امروز هیچ چیز بدون رسانه مورد توجه نیست و همه آنچه مستقیم و غیر مستقیم می‌دانیم توسط رسان‌ ها به ما رسیده است. خود هنر رسانه است و ذات هنر بدون عرضه و ارائه بودی ندارد، کار رسانه عرضه آن چیزی است که قابل ارائه باشد.

وی با تاکید براینکه وقتی این دو دست به دست هم بدهند عرصه به بهترین شکل برای مخاطب معرفی می‌شود، ادامه داد: رسانه همنشین با هنر هم دلچسب به دور از خشونت‌ها و لطیف می‌شود همچنین حضور هنر در رسانه موجب لطافت بیشتر زندگی می‌شود.

فرقانی ضمن اشاره به اینکه رسانه‌ای شدن هنر نباید از کیفیت و عمق آن بکاهد، اظهار کرد: رسانه‌ای شدن هنر نیز نباید موجب شود که از واقعیت‌های جامعه روگردان شود، پس دانستن این که هنر چطور باید رسانه‌ای شود به فرد رسانه‌ای آشنای به هنر نیاز دارد.

وی افزود: تلاش ما این بوده که این جشنواره محلی برای رسیدن به چنین تعاملی میان عرصه هنر و اصحاب رسانه باشد.

در ادامه این برنامه شهرام شكیبا مجری برنامه از فریدون صدیقی مدرس باسابقه روزنامه نگاری دعوت كرد تا روی صحنه بیاید.

صدیقی ابتدا ضمن اشاره به اینکه از گذشته‌های دور با هنر و هنرمندان آشنایی نزدیکی داشته است، گفت: روزی قرار شد من و دوستان دیرینم برادران کامکار، قطب الدین صادقی و بهروز قریب‌پور نمایشی را در سنندج اجراکنیم.

وی ادامه داد: من قرار بود در آن نمایش نقش یک روزنامه‌نگار را بازی کنم که متاسفانه این نقش از نمایش حذف شد. از همان روز من تصمیم گرفتم انتقام خود را از دوستانم بگیریم و همین عامل موجب شد به روزنامه نگاری و تحصیل در این رشته روی بیاورم.

این مدرس با اشاره به اینکه اساس روزنامه‌نگاری درام نویسی است، بیان کرد: درام نویسی در تمام حوزه‌های هنری وجود دارد و خواستگاه روزنامه نگاری درام نویسی است. متاسفانه امروزه تجلی هنر در رسانه‌ها با ستاره‌های هنری گره خورده است و جای روزنامه‌نگار هنری نویس در مطبوعات بسیار خالی است.

وی افزود: به عنوان نمونه حوزه یادداشت‌نویسی در حوزه موسیقی مدیون دو سه نفر از هنرمندانی است که در این ارتباط قلم می‌زنند. رشته‌های تجسمی در روزنامه‌ها بسیار بی‌بنیه هستند كه امیدواریم این جشنواره کمک کند ئر مطبوعات هنرنویس داشته باشیم نه هنرمندی که در روزنامه می‌نویسد، چون هنرمند وقت زیادی ندارد و باید به کار هنری خود بپردازد.

صدیقی در انتها ابراز امیدواری کرد صفحات فرهنگ و هنر روزنامه‌ها قوت بیشتری بگیرد و همچنین کاغذ ارزان شود و فزونی پیدا کند تا هر چه بیشتر شاهد قلم زدن اصحاب رسانه در حوزه هنر باشیم.

این مدرس با سابقه كشور سپس با دریافت تندیس جشنواره به پاس یك عمر زحمت در عرصه تدریس روزنامه‌نگاری مورد تقدیر قرار گرفت.

در ادامه اختتامیه جشنواره هنر ورسانه سید محمد حسینی، حمید شاه آبادی، محمدمهدی فرقانی، داود رشیدی، داریوش ارجمند از اعضای 5 خانواده از شهدای رسانه تقدیر كردند كه طی آن تندیس و لوح تقدیر جشنواره به خانواده‌های شهیدان محمد کربلایی احمد، سپهدار ساجدی، علیرضا برادران، رسول کاظم‌نژاد و مهدی همتی اهدا شد.

سید محمد حسینی در این مراسم ضمن تاکید براینکه جشنواره محلی برای ارزیابی رسانه‌ها است، گفت: از این طریق اصحاب رسانه که خودشان همواره دیگر نهادها را ارزیابی می‌کنند می‌توانند توسط همکاران خود مورد ارزیابی قرار بگیرند تا مشخص شود چه کمبودهایی در این عرصه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه به تئاتر، موسیقی و دیگر هنرها در صفحات روزنامه ها توجه کافی صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: این در حالی است که عرصه فرهنگ و هنر در کشور ما بسیار بالنده است و دیگران همواره به دیده تحسین ما را تماشا می‌کنند.

سید محمد حسینی ضمن بیان اینکه هنر و رسانه مکمل هم هستند، اظهار داشت: اگر روزنامه‌ای از هنر خالی باشد هر محتوایی هم داشته باشد با بی‌توجهی مخاطبان مواجه خواهد شد. انتظار ما این است تمامی دستگاه‌ها به خصوص صدا و سیما که همه گونه‌های خبری را پوشش می‌دهد توجه بیشتری نیز به عرصه هنر داشته باشد که من طی تماس تلفنی این را از آقای ضرغامی درخواست کردم.

این مدیر با اشاره به یکی از سخنان حضرت علی (ع)، افزود: هیچ‌گاه نباید ببنیم چه کسی صحبت می‌کند بلکه باید توجه داشته باشیم چه می‌گوید، ما اگر اثر ارزنده‌ای در عرصه هنر داشته باشیم مطمئنا توسط رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته و باید به جامعه معرفی شود.

وی ادامه داد: ما همواره از دیدگاه انتقادی رسانه‌ها استقبال می‌کنیم منتهی نقدی که مشفقانه باشد نه همراه با تحقیر.

وزیر ارشاد در انتها به این نکته که رسانه‌ها می‌توانند بسیاری از مسائل و کاستی های عرصه هنر را به هنرمندان انتقال دهند اشاره کرد و با خواندن شعری درباره رسانه به صحبت‌های خود پایان داد.

در انتهای این مراسم مجید رضاییان نماینده هیات داوران بیانیه اعضای این هیات را برای حاضران خواند که از بخش‌های مهم آن می‌توان به وجود فقر تولید درعرصه خبر و کاستی اطلاعات اشاره کرد.

این هیات همچنین ارائه گزارش‌های چندمنبعی در رسانه‌ها را بسیار کم دانست و تاکید کرد مصاحبه‌های حرفه‌ای و گفتگوهای پرچالش در رسانه‌ها بسیار کم است. این هیات همچنین وجود نقد، مقاله، یادداشت و سرمقاله را در حوزه نمایش بهتر از دیگر حوزه‌ها ارزیابی کرد.

از چهره‌های حاضر در مراسم می‌توان به اكبر صارمی، رضا فیاضی، قادر آشنا، داریوش ارجمند، دكتر مسعود دلخواه، داود رشیدی، رحمت امینی و اصغر امیرنیا اشاره كرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز