خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن مددكاران اجتماعی در گفتگو با ایلنا؛

مردم نباید از زبان برخی مسولان دروغ بشنود

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۱۲

ما در روایات داریم كه اگر همه گناهان را در یك اتاق جمع كنیم كلید ورود به اتاق دروغ است و با اینكه در دین ما دروغ تا این اندازه مذموم و قبیح است اما متاسفانه شاهد رواج این مسئله هستیم باید در حوزه اخلاق اجتماعی كار بیشتری شود و باید این موضوع كه به یك عادت اجتماعی تبدیل شده بر طرف شود.

ایلنا: رییس انجمن مددكاران اجتماعی گفت: متاسفانه پدیده شوم دروغگویی در جامعه رواج یافته است و افراد برای آنكه فشاری را از خود كم كنند مجبور به دروغ گفتن می شوند.

سید حسن موسوی چلك در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: یكی مولفه مهم در اجتماع صداقت است و عكس آن دروغ است و متاسفانه امروز در جامعه این موضوع رواج یافته است و دلیل رواج آن این است كه افراد به این نتیجه رسیدند كه با دروغ گفتن زودتر به نتیجه می رسند.

وی افزود: فرد وقتی دروغ می گوید می خواهد بار روانی مشكلی که برایش به وجود آمده است را بر طرف كند و متاسفانه مشكل حادی كه گریبانگیر جامعه شده است این است كه مردم دروغ را بهتر از راست باور می كنند.

وی اضافه كرد: در دوران كودكی وقتی کسی دروغ می گفت بلافاصله به او می گفتند دروغگو دشمن خداست. وقتی بزرگتر شدیم متوجه شدیم که دروغ گفتن یعنی این که یک موضوع را غیر واقعی جلوه دادن اما علیرغم همه این تاکیدات دلیل اینکه چرا دروغ می گوییم این است که دروغ می گوییم، چون خرجی ندارد، کنتور نمی اندازد، به نظر می رسد مردم زودتر باور می کنند. به عنوان مثال اگر کارمندی دیر بیاید سر کار، وقتی دلیل دیر آمدن را بی حالی خود بگوید کسی باور ندارد ولی اگر بگوید فرزندم بیمار بود سریع باور می کنیم و حرفش را می پذیریم.

این مددكار اجتماعی تصریح كرد: اگر دانش آموزی دلیل واقعی انجام ندادن تکلیفش را بگوید شاید باور نکنیم ولی اگر بگوید مادر بزرگم فوت کرده باور می کنیم و متاسفانه رفتار متولیان آموزشی نیز از به گونه ای است كه فرد از كودكی می آموزد كه برای رسیدن به نتیجه می تواند دروغ بگوید.

وی خاطر نشان كرد: مشكل وقتی حادتر می شود كه مردم از زبان مسولان دروغ بشنود. وعده هایی كه عمل نمی شود، چرا باید مردم از زبان مسولان دروغ بشنود. یك جایی مسئولی حرفی را می زند و بعد آن را تكذیب می كند. یا اینكه وعده ای می دهد و به آن عمل نمی كند.

وی افزود: دروغ بی اعتمادی را در جامعه افزایش می دهد و متاسفانه ما دیدیم كه در یك سریال پر بیننده كه توسط صدا و سیما در چند سال گذشته پخش می شد شخصیت خالی بند سریال به نام بهروز پیرپكاجكی چهره محبوب سریال می شود و برای جامعه جذابیت بیشتری پیدا می كند و نقش هایی دیگر در سریال های مشابه نیز در جامعه تاثیرگذار بودند و هستند.

رییس انجمن مددكاران اجتماعی كشور اظهار داشت: صداقت حلقه مفقوده رشد و تعالی جامعه ماست و باید به این موصوع با دقت بیشتری نگریست.

وی گفت: ما در روایات داریم كه اگر همه گناهان را در یك اتاق جمع كنیم كلید ورود به اتاق دروغ است و با اینكه در دین ما دروغ تا این اندازه مذموم و قبیح است اما متاسفانه شاهد رواج این مسئله هستیم باید در حوزه اخلاق اجتماعی كار بیشتری شود و باید این موضوع كه به یك عادت اجتماعی تبدیل شده بر طرف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز