خبرگزاری کار ایران

قائم مقام شهردار منطقه ۲۱:

پیشگیری از حوادث غیر مترقبه مهم‌ترین راه حل برای کاهش خطر پذیری است

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۴۶

پیشگیری از وقوع حوادث همواره بهتر از درمان است اما باید قبول کرد که هیچگاه نمی‌شود مانع بوجود آمدن بسیاری از بحران‌ها، بلایای طبیعی و‌گاه حوادث غیر مترقبه شویم اما بی‌شک می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی، فناوری‌های نوین، افزایش اطلاعات و آگاهی شهروندان تلفات مالی و جانی را در زمان وقوع چنین حوادثی به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

ایلنا: وقوع زلزله در شهرهای مختلف کشور زنگ خطری برای وقوع زلزله در پایتخت است که در تمامی مواقع پیشگیری از حوادث غیر مترقبه مهم‌ترین راه حل برای کاهش خطر و آسیب‌های جانبی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱ پیمان‌پور نصر قائم مقام شهردار این منطقه با بیان اینکه وجود شبکه‌های وسیع بزرگراهی از قبیل آزادگان، شهید لشگری و شهید فهمیده از یکسو و استقرار صنایع تولیدی کشور در آن از سوی دیگر منطقه ۲۱ را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است موضوعی است که سبب شده با نگاه ویژه و تحلیلگرانه به این بلای طبیعی نگاه کنیم.

وی افزود: شاید اساس تشکیل ستادهای بحران در کلانشهر تهران رسیدگی به آمادگی‌های لازم برای رو به رو شدن با بلایای طبیعی است و آماده بودن شهر پر جمعیتی مثل تهران برای بحرانی مانند زلزله، سیل یا حوادثی که در شهر در حال وقوع‌اند اقدامی مفید و سودمند و تدبیری عاقلانه است و بهر حال علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد و ستاد بحران منطقه ما هم برای رسیدن به این مهم تمام عزم خود را جزم کرده و از هر پتانسیلی برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی وقوع حادثه و بحران استفاده کرده است.

پور نصر اظهار داشت: پیشگیری از وقوع حوادث همواره بهتر از درمان است اما باید قبول کرد که هیچگاه نمی‌شود مانع بوجود آمدن بسیاری از بحران‌ها، بلایای طبیعی و‌گاه حوادث غیر مترقبه شویم اما بی‌شک می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی، فناوری‌های نوین، افزایش اطلاعات و آگاهی شهروندان تلفات مالی و جانی را در زمان وقوع چنین حوادثی به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

قائم مقام شهردار منطقه ۲۱ همچنین بیان کرد: در رویارویی با حوادث غیر قابل انتظار و بحرانی فرصت برای تصمیم بسیار کم است، بنابراین در این حالت مدیریت بیش از هر چیزی به تجربه، مهرت، سرعت، هوشمندی، خلاقیت و موقع سنجی نیاز دارد و با توجه به اطلاعات موجود باید هر چه سریع‌تر موضوع ارزیابی و نسبت به آن اقدام شود.

وی در ادامه با اشاره به گروه‌های مردم نهاد دوام گفت: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری در کاهش خطر پذیری حوادث ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۱ با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف، تشکیل و آموزش گروه‌های مردم نهاد به نام دوام و همچنین توسعه آموزش‌های همگانی با محوریت پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه در مقیاس محله‌ها و همچنین شناسایی نقاط آسیب خیز و آسیب پذیر گام‌های مثبتی را برداشته است.

پور نصر تصریح کرد: در راستای تحقق اهداف مردم محوری و افزایش مشارکت مردم و کارآمد شدن هر چه بیشتر سیستم مدیریت بحران شهر تهران مصمم به اجرای پروژه ایجاد گروه‌های داوطلب و واکنش اضطراری در سطح محلات شهر تهران شده است که در این طرح داوطلبان پس از طی دوره‌های آموزشی مرتبط با بحران و مدیریت آن شامل امداد و نجات، کمک‌های اولیه، اطفاء حریق و غیره گروه داوطلب واکنش اضطراری محله «دوام» را تشکیل داده‌اند.

این مقام مسئول افزود: همچنین ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۱ در راستای تشکیل گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری اکنون اقدام به تشکیل گروه‌هایی از بین داوطلبان کرده است که متقاضیان پس از ادای سوگند بطور رسمی وظایف خود را در قالب این گروه‌ها آغاز می‌کنند و ستاد مدیریت بحران منطقه ما با تعامل بین بخشی خود با سازمان‌ها، نهاد‌ها و مراکز آموزش عالی در حال به روز رسانی اطلاعات خود است هر چند تا رسیدن به اهداف عالی پیشگیری و کاهش خطر پذیری حوادث راه بسیار است.

قائم مقام شهردار منطقه ۲۱ گفت: مدیریت بحران ناظر بر پنج مقوله «سازماندهی»، «ارتباطات»، «تصمیم گیری»، «شناخت عوامل بحران» و «طراحی» است و کنترل بحران در مواقعی که سازماندهی نیروهای مقابله کننده با بحران بیشتر باشد، آسان‌تر است و در این راستا منطقه ۲۱ با برگزاری مانورهای متعدد و تشکیل جلسات فصلی ستاد مدیریت بحران همواره با هدف ارزیابی کیفی اولویت‌های پیشگیری و خطر پذیری حوادث آمادگی‌های لازم را جهت مواقع بحرانی حفظ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به هر حال وجود شبکه‌های وسیع بزرگراهی و استقرار صنایع تولیدی کشور در آن از سوی دیگر منطقه ما را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است یادآور شد: با تشکیل جلساتی می‌توان این ویژگی‌ها را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد که در این خصوص تردد خودروهای سبک و سنگین در شبکه‌های معابر این منطقه آمار حوادث منجر به جرح و فوت را در منطقه نسبت به مناطق دیگر افزایش داده است.

پور نصر همچنین درباره تصمیمات و برنامه‌هایی که در جلسات فصلی ستاد مدیریت بحران گرفته می‌شود گفت: بطور مثال همه ساله در آستانه فرا رسیدن چارشنبه آخر سال ستاد مدیریت بحران برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نشست برگزار می‌کند و تدابیر لازم برای جلوگیری از حوادث این روز مورد بررسی قرار می‌گیرد و یا در حادثه کن چنین جلساتی برای رفع هر چه سریع‌تر بحران انجام شد.

قائم مقام شهردار منطقه ۲۱ همچنین درباره ضرورت تشکیل مدیریت بحران هم تصریح کرد: مدیریت شهری با مشاهده، تجزیه و تحلیل بحران‌ها بصورت یکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود تلاش می‌کند تا از بحران‌ها پیشگیری کند یا در صورت وقوع آن‌ها اقدامات لازم را در جهت کاهش آثار مقابله با عوارض پس از واقعه امداد رسانی سریع و بهبود اوضاع تا رسیدن به وضعیت عادی انجام دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز