خبرگزاری کار ایران

در صورت تصویب شورای نگهبان:

شرایط بهره‌مندی از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور تسهیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۵۸

«منظور قانونگذار در این جزء از قانون تامین اجتماعی این است که فردی با دارا بودن حداقل هفت هزار و ۳۰۰ روز کار در یک یا چند شغل زیان آور، می‌تواند از سنوات سختی کار بهره‌مند شود و توالی اشتغال به قوت خود باقی است.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کردند که در صورت تایید شورای نگهبان، کارگران با حداقل هفت هزار و ۳۰۰ روز کار در یک یا چند شغل زیان آور، می‌توانند از سنوات سختی کار بهره‌مند شود.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس به بررسی طرح استفساریه جزو ۱ بند (ب) تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی پرداختند و این طرح را با ۱۸۸ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر به تصویب رساندند.

طراحان در این طرح سوال کردند: آیا منظور قانونگذار از عبارت افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب اشتغال داشته باشند در جزو ۱ بند (ب) اصلاحیه تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی مصوب ۳۰ بهمن ماه سال ۷۲ مجلس شورای اسلامی، داشتن حداقل هفت هزار و ۳۰۰ روز اشتغال یک یا چند شغل زیان آور در یک یا چند کارگاه است؟

نمایندگان مجلس نیز در پاسخ به این استفساریه تاکید کردند: منظور قانونگذار در این جزء از قانون تامین اجتماعی این است که فردی با دارا بودن حداقل هفت هزار و ۳۰۰ روز کار در یک یا چند شغل زیان آور، می‌تواند از سنوات سختی کار بهره‌مند شود و توالی اشتغال به قوت خود باقی است.

«امیرحسین قاضی‌زاده» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره این طرح توضیح داد که براساس قانون تامین اجتماعی کارگران با ۲۰ سال شغل متوالی یا ۲۵ سال متناوب در مشاغل سخت می‌توانند بازنشسته شوند.

وی افزود: براساس آیین نامه قانون کار، اگر هر کس در ۲۰ سال کار متوالی که می‌تواند ۱۰ روز مرخصی بگیرد، ۱۱ روز مرخصی بگیرد توالی از بین رفته و فرد می‌بایست پس از ۲۵ سال بازنشسته شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهارداشت: منظور قانونگذار از تناوب تغییر شغل بوده است و این آیین نامه باعث شده تعدادی از کارگرانی که در شرایط سخت مشغول هستند برای مرخصی یک یا دو روز ۵ سال بیشتر کار کنند.

قاضی‌زاده اضافه کرد: پیشنهاد مجلس و کمیسیون اجتماعی این اساس است که هر کس هفت هزار و ۳۰۰ روز در مشاغل سخت و زیان آور مشغول باشد، می‌تواند از سنوات سختی کار بهره‌مند شود.

این طرح هیچ سخنران مخالفی نداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز