خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای رقابت در پاسخ به ایلنا:

دستورالعمل قیمت گذاری برای خودروسازان زیان آور نیست

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۵۱

قیمت گذاری اتومبیل های وارداتی نیز در دستور كار قرار خواهد گرفت/عمده قیمت گذاری‌های در فروردین 92 و با توجه به نرخ تورم صورت پذیرفته است/اگر انتظار جهش تورمی وجود داشته باشد خودرو نیز مانند سایر كالاها افزایش قیمت خواهد داشت.

رئیس شورای رقابت گفت: دستورالعمل قیمت گذاری برای خودروسازان سودآور نیست اما زیان هم نمی‌كنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید پژویان رئیس شورای رقابت در یك نشست خبری كه در محل مركز شورای رقابت برگزار شد اظهار داشت: شورای رقابت از زمانی كه فعالیت خود را آغاز كرده با هیچ فرد یا نهادی رفاقت نكرده و به جز تعیین دستور العمل همچنان مشغول رصد كردن بازار سرمایه خودرو است.

پژویان خاطرنشان كرد: دستور قیمت گذاری خودرو با جمع آ‌وری اطلاعات از سازمان استاندارد، بانك مركزی و خودروسازان صورت گرفته است و مطمئنا این دستورالعمل به سمتی حركت می‌كند كه این صنعت متوقف نشود و رفاه مصرف كننده نیز در نظر گرفته شود.

پژویان ادامه داد: شورای رقابت همیشه بر حسب مورد و ضرورت به بازار ورود كرده است به طور مثال ابتدا در حوزه مخابرات و سپس در مترو و بعد از آن در حوزه عوارض عبور اتومبیل‌ها در جادها بعد از آن در پتروشیمی و هم اكنون در بازار خودرو كه رصد كردن در این بازارها همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص قیمت گذاری اظهار داشت: این دستورالعمل بر مبنای علمی صورت گرفته و بر اساس رای گیری نبوده و این قیمت‌های پایه در زمان تعادل بازار صورت گرفته است.

پژویان افزود: دلیل تغییر در قیمت گذاری‌ها تغییر در نرخ تورم بوده است و پارامتر كیفیت و بهره وری از جمله مواردی است كه در این قیمت گذاری لحاظ شده است.

پژویان در پاسخ به یكی از خبرنگاران درباره قیمت گذاری اتومبیل‌های خارجی و قطعات آن خاطرنشان كرد: در حال حاضر اطلاعات لازم در این زمینه در دست جمع آوری است و با تجزیه و تحلیلی كه شورای رقابت انجام خواهد داد قیمت گذاری اتومبیل های وارداتی نیز در دستور كار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینكه سهم اتومبیل‌های خارجی در كشور اندك است افزود: به دلیل اینكه 3 تا 4 درصد از اتومبیل‌های كشور خودروهای خارجی هستند و متقاضیان آنها هم با متقاضیان بازار داخلی متفاوت است تاكنون قیمت گذاری آن در اولویت نبوده است.

وی در خصوص خودروهای تندر و مگان گفت: به دلیل اینكه تولیدات این دو خودرو ارزبری بیشتری دارد تاكنون نهایی نشده اما امروز اطلاعات آن به بانك مركزی انتقال یافته است.

وی در خصوص سهام خودرو گفت:زمانی كه بازار خودرو راكد ماند مسلما بازار سهام خودرو نیز متوقف ماند اما به محض آنكه عرضه خودروها افزایش یابد سهام آن نیز رشد خواهد كرد چنانچه دیدیم عرضه خودرو كم شد پراید تا نرخ 20 میلیون تومان بالا رفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص علت عدم شماره گذاری خودروها برای سال 91 اظهار داشت: در این مورد دستگاه‌های نظارتی دیگری نیز هستند كه باید به این مساله ورود كنند اما شورای رقابت هم در صورت تخلف جریمه‌هایی را در نظر گرفته است و برای سایت‌ها قیمت گذاری‌هایی كه انجام شده خودروهایی با یك كیسه هوا بوده است.

پژویان با بیان اینكه قیمت گذاری‌ها برای فروردین 92 بوده است گفت: هر چند برای اسفند ماه هم دستورالعمل موقتی صادر شد اما عمده قیمت گذاری‌های در فروردین 92 و با توجه به نرخ تورم صورت پذیرفته است.

پژویان ادامه داد: تصمیم گیرنده نهایی در خصوص قیمت گذاری ها شورای رقابت است و سازمان حمایت تنها باید رویكردش حمایت از مصرف كنندگان باشد و در هیچ كجای دنیا سازمانی با عنوان سازمان حمایت از تولید كننده و مصرف كننده وجود ندارد و تعریف ‌آن كاملا متفاوت است.

وی در خاتمه گفت: دستورالعمل قیمت گذاری خودرو نهایی شده و انتظار تغییر نمی‌رود اما اگر انتظار جهش تورمی وجود داشته باشد خودرو نیز مانند سایر كالاها افزایش قیمت خواهد داشت و اگر شكایتی در این زمینه وجود دارد باید به صورت مستند به شورای رقابت ارسال شود تا در زمینه انحرافات به وجود آمده بررسی های لازم صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز