خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان تعاون روستائی کشور:

خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی محصولات كشاورزی شده است

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۱۵

خرید توافقی محصولات كشاورزی هم به نفع تولیدكننده و هم دولت بوده و ضرر و زیان این دسته از خریدها برای دولت كمتر است و ضایعات محصولات كشاورزی در این روش، به حداقل می رسد/ خرید تضمینی بدترین نوع خرید از کشاورز است.

معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان مركزی تعاون روستائی کشور گفت: خرید توافقی جایگزین خرد تضمینی محصولات كشاورزی شده است.
به گزارش ایلنا، سید نظام الدین سجادی در نشستی با روسای ادارات تعاونی روستایی و مدیران اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه سیاست جدید این سازمان جایگزین تدریجی خرید توافقی محصولات كشاورزی به جای خرید تضمینی است، افزود: در برنامه‌های سازمان مركزی تعاون روستایی کشور خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی محصولات كشاورزی می شود چراکه اینکار هم به نفع تولیدكننده است كه محصول را به قیمت بیشتر می فروشد، هم به نفع مصرف كننده است كه محصول ارزانتر به دست او می‌رسد و دلال اضافی حذف می شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مركزی تعاون روستایی کشور به خرید توافقی2میلیون و300هزارتن انواع محصولات كشاورزی در سال جاری اشاره کرد و افزود: خرید توافقی محصولات كشاورزی هم به نفع تولیدكننده و هم دولت بوده و ضرر و زیان این دسته از خریدها برای دولت كمتر است و ضایعات محصولات كشاورزی در این روش، به حداقل می‌رسد.
سجادی با بیان اینکه از سال گذشته توسعه خرید توافقی محصولات كشاورزی در دستور كار سازمان مركزی تعاون روستایی قرار گرفت است افزود: اگرچه در برخی استان ها مجبور به خرید تضمینی سیب زمینی و پیاز شدیم اما در مجموع خرید توافقی محصولات بیشتر از خرید تضمینی بود.
وی مجموع حجم خریدهای تضمینی سال جاری را 87 هزار و 677 تن اعلام كرد و گفت: بخش عمده این خریدها شامل پیاز و سیب زمینی بوده است و باید خاطر نشان سازم که خرید تضمینی بدترین نوع خرید از کشاورز است.
معاون وزیرجهادکشاورزی هدف ازشکل گیری سازمان تعاون روستایی را تشکیل، توسعه و تقویت تعاونی­ها برشمرد و افزود: این شکل گیری برای هدف بزرگتری که در حقیقت ارتقاء وضعیت اقتصادی روستائیان و تولیدکنندگان با انجام فعالیت‌های اقتصادی، تجاری وبازرگانی به‌ویژه دردو زمینه تأمین نهاده‌ها و بازاریابی محصولات تولیدی اعضا ‌بوده صورت پذیرفته است.
سجادی با بیان اینکه درحال حاضر2هزار و 925 تعاون روستایی با 4 میلیون و 600 هزار عضو و 323 اتحادیه استانی و شهرستانی، 2 هزار و 174 تعاونی کشاورزی با یک میلیون عضو و با 83 اتحادیه استانی و شهرستانی، 110 تعاونی تخصصی محصولی با 26 اتحادیه، 294 تعاونی زنان با 6 هزار عضو، یک هزار و 274 تعاونی تولید با 380 هزار عضو و 10 اتحادیه ملی در سطح کشور فعالیت می‌کنند افزود: اخیرا اتحادیه نخل‌کاران، سیب‌زمینی‌کاران و باغداران هم در سطح ملی شکل گرفته است.

وی به تهیه طرح جامع بازاریابی محصولات کشاورزی اشاره کرد وگفت: این طرح دارای پروژه های متعددی است و زنجیره تولیدکننده تا مصرف کننده را شامل می شود که بازاررسانی داخلی و صادرات زیر مجموعه این طرح هستند که با هدایت و نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی به وسیله تشکلها و اتحادیه ها اجرا می شود.
رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه این سازمان تصدی‌گری کارها را به بخش‌ غیردولتی واگذار می‌کند افزود: قطعا تشکل‌ها اعم از تعاونی‌ها و اتحادیه ها به جهت اینکه کارهای انجام شده مربوط به تولید کنندگان است اولی‌ترین کسانی هستند که می‌توانند وظیفه تصدی‌گری را به آنها محول کرد.
وی مشکل طرح بازاریابی درمحصولات کشاورزی را فاصله مابین تولیدکننده ومصرف کننده برشمرد و افزود: واسطه های مختلفی دراین مشکل نقش دارند و به رغم تلاش و زحماتی که تولیدکننده بخش کشاورزی متحمل می شود دلالان بیش از کشاورزان از فروش محصولات بهره می برند که با ایجاد تشکل ها باید حقوق تولیدکننده را حفظ و این خلاء را ساماندهی کنیم.
سجادی با بیان اینکه یکی از کارهای ضروری تشکلهای تعاونی اقتصادی‌ کردن تولید درکشور است که این کاربا به حداقل رساندن ضایعات محصولات کشاورزی، کم کردن فاصله تولید کننده و مصرف کننده و ساماندهی بازار صورت می‌گیرد افزود: اگر تشکل های قدرتمند در کشور شکل نگیرد هرگز نمی توان به تحقق وظایف محوله در این سازمان دلخوش كرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز