خبرگزاری کار ایران

‌پور ابراهیمی به ایلنا خبر داد؛

ایجاد بستری برای قاچاق پسته/ پیشی گرفتن آمریكا از ایران در زمینه تولید پسته

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۶۷

فشار بر کالاهای غیرضروری که ارزش صادراتی دارند راهکار مناسبی برای تنظیم بازار بشمار نمی‌رود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس از جلسه فوری نمایندگان شهرهای تولیدکننده پسته در هفته جاری برای مقابله با این تصمیم غیرکار‌شناسی و فراخواندن وزرا و مسوو لین ذی‌ربط به مجلس برای پاسخ‌گویی به نمایندگان مردم در خصوص این تصمیم خبر داد.
محمد رضا پورابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با ممنوعیت صادرات پسته با بیان این مطلب که تصمیم غیرکار‌شناسی بوده است، گفت: وظیفه اصلی ستاد تنظیم بازار مدیریت قیمت کالاهای ضروری مانند گوشت، برنج، قند و شکر و.... است.
وی در ادامه افزود: فشار بر کالاهای غیرضروری که ارزش صادراتی دارند راهکار مناسبی برای تنظیم بازار بشمار نمی‌رود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره جایگاه دوم صادرات پسته در عرصه صادرات غیر نفتی بیان کرد: با اجرای تصمیم ستاد تنظیم بازار در شرایط کنونی اقتصاد کشور از یک درآمد قابل توجه ارزی محروم می‌شود.
پورابراهیمی تصریح کرد: با این اقدام، ایران جایگاه پسته صادراتی خود را در عرصهٔ بازار بین‌المللی دچار تزلزل نموده و بازار این محصول استراتژیک به رقبایی چون آمریکا سپرد شده و عملا ًموقعیت صادرکنندگان ایرانی را در این بازار از بین خواهیم برد.
وی اظهارداشت: با تلاش یک دهه اخیر دولت آمریکا برای تولید و عرضه پسته این کشور در دنیا و افزایش ۲/۵ برابری تولید این محصول این کشور از جمله رقیب سخت پسته ایران در بازارهای اروپایی به حساب می‌آید.
‌پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی صادرات پسته ایران مرهون تلاش صادرکنندگان ایرانی و البته کیفیت بسیار مطلوب این محصول در اقلیم کشورمان است.
نماینده مردم کرمان و راور با بیان این مطلب که تصمیم غیرکار‌شناسی اخیر ستاد تنظیم بازار، موجب از دست دادن بازارهای بین‌المللی این محصول خواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی بیان داشت: ممنوعیت صادرات پسته ایرانی زیان‌های سنگینی را بر بازرگانان ایرانی به دلیل عدم ایفای تعهداتشان مطابق قرارداد با طرف‌های خارجی خواهد گذاشت.
نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: ستاد تنظیم بازار با این تصمیم به اعتبار و جایگاه بین‌الملی تجار و بازرگانان ایرانی لطمه جدی وارد خواهد کرد.
عضو مجمع نمایندگان کرمان به خشکسالی ۱۴ ساله استان کرمان که بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته ایران بشمار می‌رود اشاره کرد و گفت: ‌رنج و الام کشاورزان با توجه به کم‌آبی شدید و خشکی باغ‌های پسته در سالیان اخیر و همچنین تورم تحمیل شده به این زحمت‌کشان برای خرید سموم و کود و سایر خدمات کشاورزی کاهش شدیدی در درآمد و توان معیشتی آن‌ها به‌وجود آورده است که اکنون با این شرایط امید برای بهبود معیشت این عزیزان دچار لطمه می‌شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ایجاد بستر برای قاچاق پسته از معضلات تصمیم غیرکار‌شناسی ستاد تنظیم بازار، می‌باشد.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که یک محصول که تقاضا و کشش زیادی در بازارهای بین‌المللی دارا است اگر از مبادی رسمی این محصول کنترل نشود بستر قاچاق کالا فراهم خواهد شد.
عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر و شرایط کنونی بازار ستاد تنظیم بازار باید با نظارت جدی و موثر جلوی سوداگران و دلالان سودجو را بگیرد.
وی با اشاره به کاهش مصرف سرانه پسته در کشور گفت: با توجه به مزایای قابل توجه پسته و کاهش مصرف این محصول در سال جاری نباید منجر به از بین رفتن زیرساخت‌های تولید این محصول در کشور شویم.
پور ابراهیمی در ادامه اذعان داشت: دولت می‌تواند ضمن اخذ تعهد از بازرگانان پسته برای آوردن ارز به داخل کشور به غیر از روش تعهد برون‌سپاری ارزی و یا صدور مجوز برای واردات کالاهای اساسی به ازای صادرات پسته برای این تجار به تنظیم بازار کالا و ارز کمک نماید.
نماینده مردم کرمان و راور در پایان از جلسه فوری نمایندگان شهرهای تولیدکننده پسته در هفته جاری برای مقابله با این تصمیم غیرکار‌شناسی و فراخواندن وزرا و مسئولین ذی‌ربط به مجلس برای پاسخ‌گویی به نمایندگان مردم در خصوص این تصمیم خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز