خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی وزیر صنعت،معدن و تجارت:

پژوهش‌ها به تولید صادرات‌گرا ختم شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۲۱

در كشور علاوه بر خوشه‌های صنعتی، خوشه‌های صادراتی نیز تشكیل شده‌اند كه با آنها نیز باید تعامل داشت.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقیقات انجام شده در زمینه صنعت، معدن و تجارت باید با همكاری انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن به تولید صادرات‌گرا ختم شود.

به گزارش ایلنا،سیدعلیرضا شجاعی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن مراكز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، خاطرنشان كرد: نام انجمن مراكز تحقیق و توسعه صنایع و معادن است كه باتوجه به ادغام وزارتخانه‌ها و تشكیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، لازم است كه انجمن نیز زنجیره كامل صنعت، معدن و تجارت را مدنظر قرار دهد.
وی با بیان این‌كه انجمن می‌تواند با انجام اقداماتی مانند تشكیل كارگروه‌هایی خاص به رشد تجارت و صادرات نیز كمك كند، تاكید كرد: در كشور علاوه بر خوشه‌های صنعتی، خوشه‌های صادراتی نیز تشكیل شده‌اند كه با آنها نیز باید تعامل داشت.
شجاعی با مطرح كردن این پرسش كه انجمن چه كمكی درخصوص ایده تا صادرات می‌تواند به معاونت برنامه‌ریزی داشته باشد، گفت: این تشكل می‌تواند طی جلسات مستمری با صادركنندگان نیازهای بازارهای صادراتی را دریافت و به حوزه تحقیق و توسعه منتقل كند تا تحقیقات لازم در این زمینه جهت‌گیری و انجام شود.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر فعالیت انجمن، حل كردن امور روزانه واحدهای تولیدی است اما معتقدم باید بینش خود را یك گام به جلوتر برده و فضا را به سمت صادرات پیش ببریم، همانند اتفاقی كه در خانه صنعت و معدن رخ داد.
شجاعی گفت:  بنابراین انتظار می‌رود انجمن مراكز تحقیق و توسعه صنایع و معادن نیز تعاملات خود را با حلقه‌های قبل و بعد از خود، بیش از پیش افزایش دهد و در زنجیره ایده تا صادرات نقش موثری ایفا كند.
وی تاكید كرد: این انجمن حتی می‌تواند با برقراری ارتباط با واردكنندگان، كالاهای وارداتی را كه از بازار خوبی در داخل كشور روبه‌رو هستند، شناسایی و زمینه تحقیق و توسعه را برای تولید داخلی آن ایجاد كند. اقداماتی این‌گونه نه‌تنها می‌تواند زمینه كمك به صنعت را ایجاد كرده، بلكه دامنه حضور دانشگاه‌ها را در حوزه تولید افزایش خواهد داد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: وزارت علوم، پژوهش‌ها را باید جهت دهد اما، این‌كه این جهت‌گیری به  كدام سو باشد، باید در دستگاه‌هایی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد.
وی افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد نقطه ارتباط صنعت و دانشگاه برای رسیدن به این هدف است. به این ترتیب باید گامی به جلو برداشت و محصولات صادراتی كه آینده بازار دنیا را هدف قرار می‌دهد در نظر گرفت و با آن ظرفیت‌های كشور را رصد كرد و با تحقیق و توسعه، زمینه تولید آنها را افزایش دهیم.
به گفته شجاعی، در حال حاضر در راهبردهای صنعت، معدن و تجارت ۱۰ زنجیره صادرات پیش‌بینی شده كه این محورها باید در اختیار انجمن قرار گیرد تا پس از بررسی این محورها، واحدهای صنعتی با آنها آشنا شده و با ایجاد انگیزه، آنها را به اهداف مورد نظر برسانند.
وی با استقبال از پیشنهاد انجمن درخصوص فعالیت و در حوزه برندسازی واحدهای كوچك در قالب خوشه‌های صنعتی گفت: معاونت برنامه‌ریزی با این اقدام موافق است، اما مدل اجرایی آن مهم است. انجمن می‌تواند در این زمینه همكاری داشته و راهكار مناسبی ارائه دهد.
شجاعی گفت: برخی كشورها در یك رشته صنعتی با چند برند محدود، دنیا را گرفته‌اند، ولی در همان صنعت، در ایران تعداد زیادی واحد با برندهای مستقل و در مقیاس كوچك و با بازاری محدود عمل می‌كنند.
وی معتقد است: در حال حاضر یكی از معضل‌های صنعت كشور، كوچك بودن مقیاس‌ها و غیراقتصادی بودن واحدهای تولیدی است و تمام تلاش‌های آنان فقط برای بقاست و هیچ نگاهی به آینده ندارند. اما، فعالیت واحدهای تولیدی تحت برندی معتبر می‌تواند از یك سو این مشكل را تا حدودی برطرف كرده و از سوی دیگر ظرفیت‌های خالی صنایع را تكمیل كند.
شجاعی اظهار امیدواری كرد: با كمك‌های انجمن تجربه‌های موفقی درخصوص خوشه‌های صنعتی و صادراتی صورت گیرد.
معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد كرد منابع صندوق تحقیق و توسعه به عنوان مشوق‌ قرار گیرد، به‌طوری كه اگر یك برند بتواند چند واحد تولیدی را با خود همراه كند، از منابع مالی صندوق برای تحقیق و توسعه استفاده كند.
در این جلسه همچنین برخی اعضای هیات مدیره انجمن گزارشی از فعالیت‌ها و زمینه‌های مشترك همكاری ارائه كردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز