خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

اختیار صادرکنندگان را باید افزایش داد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۴

صادركنندگان باید ارزشان را به صورت اختیاری در اختیار واردکنندگان قرار دهند اما هر گونه مداخلات دولتی به کار آنها لطمه خواهد زد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: اختیار صادرکنندگان را باید افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد نهاوندیان در شانزدهمین نشست نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که صبح امروز در محل این اتاق برگزار شد اظهار داشت: باید به توانمندسازی بیشتر صادرکنندگان بیاندیشیم و تدابیر جدیدی در نظر بگیریم که یکی از اصلی ترین مسائل در این راه صادرات و تغییر سیاست ارزی است.

وی با بیان اینکه آنچه در بازار ارز کشور اتفاق افتاد با کمال تاسف آثار منفی در بخش های مختلف اقتصادی گذاشت افزود: این التهابات و تلاطم بازار ارز به هیچ وجه مطلوب صادرکنندگان نیست؛ البته این التهابات قابل پیش بینی بودند.

نهاودیان تصریح کرد: قدرت رقابت تولید و صادرات کشور باید حداقل در حد گذشته باقی می ماند تا شاهد پرش این فنر نباشیم این امر باعث شد تا یک پیام نادرست و تشویق کننده به تحریم کنندگان برسد.

نهاوندیان ادامه داد: آنچه در سیاست ارزی کشور تصمیم گیری می شود حتما باید با هدفمند سازی صادرکنندگان صورت گیرد نه محدودکردن آنها درعرصه اقتصادی کشور.

وی با بیان این كه ما باید در شرایط مضیقه صادرت غیرنفتی از بخش خصوصی حمایت کنیم، تصریح کرد: در این راه باید مدیریت واردات نیز در کنار توانمند سازی صادرات قرار گیرد اگر در سیاست های ارزی‌مان هماهنگ‌تر و هدفمند تر عمل می کردیم این شرایط را در حال حاضر نداشتیم.

وی گفت: به جای محرومیت اعتبار صادرکنندگان از ارتباطات مویرگی شرکت ها اشخاص باید استفاده شود اکنون زمان اختیار دادن به صادرکنندگان است نه کاهش دادن اختیار آنها.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن افزود: صادركنندگان باید ارزشان را به صورت اختیاری در اختیار واردکنندگان قرار دهند اما هر گونه مداخلات دولتی به کار آنها لطمه خواهد زد.

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بازسازی اعتماد در اقتصاد که اصلی ترین سرمایه هر کشوری است باید صورت گیرد و اقتصاد ایران در شرایط امروز بیش از هر زمان‌دیگری به بازسازی اعتماد نیازمند است چراکه فعالیت های اقتصادی در روی اعتماد می چرخد.

وی گفت: اقتصاد ما نباید متکی به درآمدهای آنی باشد و باید رفتارهای اقتصادی بلند مدت را در نظر بگیریم نه رفتارهای شتاب زده و لحظه ای و نباید اخلاقیات را قربانی این رفتارها کنیم.

نهاوندیان ادامه داد: اگر قول ها محترم شمرده نشود و به تعهدات اهمیتی قائل نشویم اقتصادمان آسیب پذیر می شود.

وی گفت: برخوردهای همراه با سوءظن نسبت به فعالان اقتصادی خودزنی پرهزینه ای است

نهاوندیان در خاتمه گفت: جامعه فعالان اقتصادی آمادگی دارند تا همکاری خود را در سیاست های ارزی داشته باشند چراکه این تصمیمات به پختگی خاصی نیاز دارد که بخش خصوصی هم باید در این تصمیم گیری ها شرکت داشته باشد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز