خبرگزاری کار ایران

نخستین جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان در تهران برگزار می شود

کد خبر : ۱۲۳۵۴

دبیرکل اتاق تعاون ایران از برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان جهان در 28 و 29 آذر ماه سال جاری خبر داد.

در حال حاضر 600 تعاونی داخلی درخواست حضور در جشنواره را داده‌اند و نیز کشورهای ترکیه، لبنان، سوریه، استرالیا، روسیه، اتریش، ساحل عاج و بنگلادش در این راستا اعلام آمادگی کردند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران از برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان جهان در 28 و 29 آذر ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری كار ایران (ایلنا)، نشست خبری اولین جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان جهان با همکاری اتاق تعاون، وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی و مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری صبح یكشنبه برگزار شد.

در این نشست داریوش پاک‌بین دبیر کل اتاق تعاون مرکزی ایران با بیان اینکه 20 هزار تعاونی زنان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: به منظور بروز و عرضه توانایی و دستاوردهای این تعاونی‌ها اولین جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان جهان اسلام برگزار خواهد شد.

وی با برشمردن اهداف برگزاری این جشنواره تصریح کرد: استفاده از صاحب‌نظران داخلی و خارجی در بخش تعاون، ارائه مقالات علمی و تجربیات داخلی و بین‌المللی برپایی نمایشگاه توانمندی زنان در عرصه تولید، خدمات و دیگر بخش‌ها، معرفی مدیران موفق تعاونی زنان و همچنین ایجاد اتحادیه بین‌المللی زنان تعاونگر مسلمان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

پاک‌بین با اشاره به اینکه نیمی از مردم کشور در تعاونی‌ها عضو هستند، بیان داشت: انتظار می‌رود توجه ویژه به این جشنواره شود که نشان از اهمیت حضور و مشارکت زنان در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 17 هزار و 500 تعاونی زنان با بیش از 4 میلیون عضو در بخش‌های مختلف کشاورزی، روستایی و عشایری فعال هستند.

پا‌ک‌بین یادآور شد: در سال 88 مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی را 14.1 درصد عنوان کرد که این فعالیت در سال گذشته به 12.9 درصد کاهش یافته است.

به گفته دبیر کل اتاق تعاون مرکزی ایران، شایسته است که حکومت‌های اسلامی متناسب با ظرفیت‌های زنان در راستای ایجاد، تقویت و توسعه جشنواره زنان اقدام لازم را انجام دهند تا با جریان‌سازی فرهنگی بتوان به برپایی چنین جشنواره‌هایی کمک کرد.

همچنین در این نشست فاطمه عزیزآبادی فراهانی مشاور امور بانوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مهم‌ترین مباحث برگزاری این جشنواره را معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای بانوان در حوزه تعاون عنوان کرد و افزود: زنان به عنوان بخشی از منابع انسانی کشور باید بتوانند نقش محوری در تعاملات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایفا کنند.

وی تأکید کرد: برپایی این جشنواره بهانه‌ای برای جریان‌سازی فرهنگی به منظور استفاده از توانایی زنان در بخش‌های مختلف است تا بتوان فرصتی برای تبادل تجربیات، دستاوردها و نیز برقراری ارتباط با زنان مسلمان دیگر کشورها باشد.

فراهانی با اشاره به اهداف و ضرورت برگزاری جشنواره بین‌المللی تعاونی برتر زنان مسلمان جهان تصریح کرد: تأکید بر اهمیت مالکیت و ایجاد ثروت از طریق اقتصاد اسلامی در قالب فعالیت‌های تعاونی برای زنان یکی از مباحث مهم در این جشنواره است.

به گفته مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رشد و بلوغ و رونق اقتصادی را می‌توان در میان جوامع زنان از این طریق ایجاد کرد و نقش مهمی در مشارکت اجتماعی و توزیع ثروت عادلانه در میان زنان دارد.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان جهان ایجاد فرصتی مناسب برای توانمندسازی تعاونی زنان را از دیگر رویکردهای این جشنواره دانست و یادآور شد: ارتقاء بینش زنان در این حوزه، توانمندسازی زنان جهان اسلام و بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها از دیگر محورهای برپایی چنین جشنواره‌هایی است که می‌توان در کنار این موضوعات رویکرد آموزشی و فرهنگی را نیز به آن افزود.

فراهانی یکی از موضوعات با اهمیت در مورد زنان را اصلاح نگرش جهانی نسبت به فعالیت زنان کشور دانست و تصریح کرد: این ابهام در جامعه عرصه بین‌الملل وجود دارد که زنان نقش چندانی در جامعه و فعالیت‌های اقتصادی کشور ندارند که با برگزاری این جشنواره و تعاملات بین‌المللی می‌توان این نگاه را اصلاح کرد و توانمندسازی زنان کشور را در عرصه جهانی به نمایش گذاشت.

دبیر اجرایی این جشنواره به حضور کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: معیارها و شاخص‌های متنوع براساس استانداردهای بین‌المللی برای حضور تعاونی‌های داخلی و خارجی در این جشنواره در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از 800 تعاونی در این جشنواره حضور داشته باشند که 150 تعاونی آن از کشورهای خارجی خواهند بود.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر 600 تعاونی داخلی درخواست حضور در جشنواره را داده‌اند و نیز کشورهای ترکیه، لبنان، سوریه، استرالیا، روسیه، اتریش، ساحل عاج و بنگلادش در این راستا اعلام آمادگی کردند.

همچنین در این نشست پروین هدایتی معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به نقش تعاونی‌ها به منظور توسعه اقتصادی اظهار داشت: دولت جایگاه ویژه برای توسعه اقتصاد تعاونی قائل است و این موضوع را می‌توان در قوانین و بودجه‌های سنواتی مشاهده کرد.

وی تأکید کرد: راهکارهایی که باعث می‌شود زنان در عرصه تعاونی‌ها فعال شوند نیاز به برنامه‌ریزی دارد که می‌تواند به عنوان منبع درآمد برای بانوان محسوب شده و در کنار آن موجب افزایش مهارت و ارتقاء تأثیرگذاری این قشر در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی و نیز عمق بخشیدن به روحیه کار جمعی شود.

وی مناسب‌ترین نوع فعالیت اقتصادی بانوان را در قالب تعاونی‌ها معرفی کرد و گفت: انتقال تجربیات زنان ایران با دیگر کشورها ایجاد بازارچه‌های مختلف برای عرضه و فروش محصولات فرهنگی و تولید بانوان و تبادل تجربیات از اهداف برگزاری چنین جشنواره‌ای است.

جشنواره بین‌المللی تعاونی‌های برتر زنان مسلمان جهان 28 و 29 آذرماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز