خبرگزاری کار ایران

وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:

امیدواریم روزی برسد که جنگ وجود نداشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۸

به لحاظ گستردگی، بلند مدت بودن و فرهنگ سازی، پدافند غیرعامل گامی مهم‌تر و موثر‌تر محسوب می‌شود که توجه به آن امری ضروری است.

وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با سخنرانی در همایش ملی پدافند غیرعامل‏، به تببین ابعاد مختلف پدافند غیرعامل پرداخت.


به گزارش ایلنا‏، سردار وحیدی در همایش ملی پدافند گفت: امروز صحنه جهانی توسط کسانی اداره می‌شود که استفاده از زور عریان برای آن‌ها طبیعی شده است بنابراین مفهوم سابق قدرت نظامی که به معنای حفظ سیطره قدرت برای خود بود عوض شده است.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: در میان مولفه‌های قدرت که تامین کننده امنیت ملی است قدرت نظامی از عناصر اصلی مولفه قدرت و حتی قدیمی‌ترین و شناخته‌ترین مولفه آن است.


وی ادامه داد: قدرت نظامی عنصری است که نه تنها در مباحث نظامی بلکه در روابط بین الملل نیز تاثیرگذار خواهد بود. چرا که این قدرت به منظور جلوگیری بروز جنگ‌ها تولید و استفاده می‌شود همانطور که یک اندیشمند نظامی بیان کرد باید طوری بجنگیم که دشمن بدون جنگ مسلحانه تسلیم شود.


وحیدی با تاکید بر اینکه قدرت نظامی در عصر کنونی حایز اهمیت ویژه‌ای است تصریح کرد: امروز که در نسل چهارم و پنجم جنگ‌ها قرار داریم شناخت قدرت نظامی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در این شرایط به دلیل عدم وضعیت ثابت و تغییر سریع فناوری‌ها و آغاز عصر دیگر‏، دستیابی به قدرت نظامی مولفه مهمی محسوب می‌شود.


وی افزود: امروز در پایان عصر ارتباطات قرار داریم در حالی که مدت کوتاهی از آغاز آن نگذشته است بنابراین می‌بینیم که دوران‌های مختلف به سرعت تغییر می‌کند و این ناشی از تحولات در حوزه فناوری است که چنین فناوری‌ها و سلاح‌هایی نه تنها در روابط نظامی موثر است بلکه روابط بین الملل را که عنصر مهمی در تشکیل قدرت نظامی است به وجود می‌آورد.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه دیدیم که سلاح هسته‌ای تنها یک سلاح نبود و در دوران جنگ سرد دوره‌ای از بازدارندگی را نیز ایجاد کرد، یاداور شد: امروز جنگ‌هایی از قبیل جنگ ماهواره‌ها نیز نقش بسزایی در شکل‌گیری روابط بین الملل دارند. همانگونه که اخیرا دشمن شبکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را از برخی ماهواره‌ها حذف کرد که این نیز بخشی از جنگ غرب با ما بود.


وی ادامه داد: برای بررسی قدرت نظامی ناچار به باز‌شناسی ابعاد آن هستیم تا جایگاه خود را هر یک بیابیم. چرا که هم از قدرت نظامی و هم از جنگ گریزی نیست متاسفانه اگر چه امیدواریم روزی بیاید که جنگی وجود نداشته باشد اما گزارش‌ها حاکی از این است که دویست میلیون انسان در قرن بیستم طی جنگ‌ها کشته شدند.


وحیدی تصریح کرد: امروز نیز آمریکا برای توسعه سلاح‌های کشتار جمعی به شکل بی‌محابا حرکت می‌کند و این تصور که کسی فکر کند جنگی وجود ندارد تصور غلطی است.


وی با بیان اینکه در دوران جنگ سرد تلاش شد تا با به رخ کشیدن قدرت نظامی کشور‌ها یکدیگر را تسلیم کنند تاکید کرد: امروز زورمداری کشورهای سلطه طلب پس از فروپاشی شوروی برای تسلط بر دنیا وارد حوزه‌های جنگ شده. بنابراین می‌بینیم که صرف نظر از جنگ ۸ ساله ایران قدرت‌های سلطه گر در جنگ یوگسلاوی و عراق و افغانستان دست داشته‌اند و صحنه جهانی توسط کسانی اداره می‌شود که استفاده از زور عریان برای آن‌ها طبیعی شده است.


وحیدی با تاکید بر اینکه باید در مورد توان نظامی به مفهوم جامع آن بیاندیشیم گفت: اگر توان نظامی را دو قسمت کنیم طبیعی است که پدافند عامل و پدافند غیرعامل ویژگی خاصی پیدا می‌کنند به گونه‌ای که به لحاظ گستردگی و بلند مدت بودن و فرهنگ سازی پدافند غیرعامل گامی مهم‌تر و موثر‌تر محسوب می‌شود که توجه به آن امری است ضروری.


وی با اشاره به اینکه در دورانی در مورد حوزه پدافند غیرعامل غفلت داشتیم تاکید کرد: پدافند غیرعامل را باید امروز با ابعاد مختلف آن برای شناخت تهدید‌ها مورد بررسی قرار داد و بنابراین پیش از هرچیزنوع نگاه به این مساله اهمیت دارد که اگر نهادینه شود خود به خود بسیاری از مسایل در این حوزه حل خواهد شد. پس باید نگاه‌ها را در این حوزه توسعه دهیم.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر نقش آمایش سرزمینی تصریح کرد: اگر آمایش سرزمینی با نگاه پدافند غیرعامل صورت گیرد دستاورد بزرگی خواهد داشت وگرنه حتما دچار نقص می‌شود بنابراین باید این نگاه را در همه دستگاه‌ها نهادینه کنیم.


وی افزود: اگرچه هر دستگاهی دارای مجموعه‌ای به نام پدافند غیرعامل است اما اگر مسوولین در زمان طراحی آن نیم نگاهی را اعمال نکنند به مشکل بر می‌خورند چرا که فرهنگ مقابله با دشمن در این نگاه نهادینه شده است و چنین فرهنگی باید همواره ما را بیدار نگه دارد در این صورت می‌بینیم که پدافند غیرعامل علیرغم برخی تصورات بسیاری از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث دانشی موضوع پدافند غیرعامل یادآور شد: امروز جنگ‌ها عوض شده است بنابراین عرصه پدافند غیرعامل نیز باید مرتب از نظریات جدیدی برخوردار شود تا بتواند پا به پای جنگ‌ها جلو رود تا این کار دانشی عمیق می‌خواهد.


وی با اشاره به حوزه فناوری‌ها در پدافند غیرعامل گفت: اگر امروز به فناوری‌های پدافند غیر عامل دست پیدا کنیم می‌توانیم بگوییم که به مرز فناوری‌های دانشی دست یافتیم اگرچه در تحریم‌های یکجانبه علیه ایران ادعا می‌شد که قدرت هسته‌ای ایران در این صورت محدود خواهد شد اما هیچ عالمی ربطی میان این دو نمی‌بیند.


وی با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در حوزه پدافند غیر عامل گفت: جوهره پدافند غیرعامل مقاومت است. موضوعیت اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم در تحریم‌ها خود را نگاه داریم پس در آغاز جنگ چیزی معلوم نخواهد بود اینکه دشمن تصور کند با شروع تحریم برنده خواهد بود تصور غلطی است. چه بسا با شروع اقتصاد مقاومتی برنده تحریم‌ها ما باشیم.


وحیدی با تاکید بر اینکه خودکفایی یکی از عناصر اصلی اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل است گفت: نمی‌توان پدافند غیرعامل را از جایی قرض گرفت. نسخه غربی دیگران نیز به درد ما نمی‌خورد بنابراین نباید تعریف پدافند غیرعامل را اینقدر گسترش دهیم که مفهوم اصلی آن گم شود.


وی همچنین تصریح کرد: از ویژگی‌های پدافند غیرعامل حفاظت از خود است بنابراین ضمن تاکید بر ضرورت انضباط اطلاعاتی در کشور باید بگویم اگر نقاط قوت خود را به راحتی در اختیار دشمن بگذاریم نباید انتظار موفقیت داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز