خبرگزاری کار ایران

کارگران با ارسال نامه‌ای به وزیر کار اعتراض کردند:

سن بازنشستگی کارگران ریخته‌گری ماشین سازی تبریز هر سال افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۰۴۵

در صندوق آینده ساز ابتدا برای مشاغل سخت و زیان آور شرط سنی نبوده و مطابق قانون عمل می‌شده ولی با اعمال مقررات مصوب خود در سال۹۲ شرط سنی ۴۵ سال و در سال ۹۳ شرط سنی ۵۰ سال را اعلام و اجرا می‌کنند و معلوم نیست که بعد از آنچه مقرراتی را اتخاذ خواهد نمود.

جمعی از کارگران شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز که تحت مسئولیت «صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز» مشغول به کارند، با ارسال نامه سرگشاده ای به علی رییعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواستار اقدام جدی او در زمینه مشکلات صنفی خود پس از واگذاری به این صندوق شدند.

به گزارش ایلنا از تبریز؛ کارگران شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در این نامه با اشاره به اینکه با قرار گرفتن در زیرمجموعه صندوق آتیه‌ساز بازنشستگی‌شان به تاخیر افتاده است، خطاب به علی ربیعی آورده اند: ما کارگران شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز با حدود ۲۰ سال کار کردن در مشاغل سخت و زیان آور به دلیل انتقال غیر قانونی سوابق بیمه ای از سازمان تامین اجتماعی به صندوق آینده ساز طی سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ با مشکلات عدیده و جدی مواجه شده ایم و اجحاف مضاعفی در حق ما شده است.

کارگران در ادامه این نامه به موارد متعدد تخلف در این واگذاری اشاره کرده و آورده‌اند: ما در کارگاههای مشمول قانون کار، کار می­کنیم و بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما مکلف است ما را مطابق قوانین تامین اجتماعی بیمه کند. تا سال ۱۳۸۲ بیمه ما طبق قانون در سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شد اما طی سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ با همدستی کارفرما و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و صندوق آینده ساز، به تدریج با دادن وعده‌های فراوان از جمله رعایت قوانین کار توسط صندوق آینده ساز و با زیر پا گذاشتن قانون کار، سوابق بیمه ای ما کارگران از سازمان تامین اجتماعی به صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز منتقل شد.

در ادامه این نامه کارگران شرکت ریخته گری ماشین سازی تصریح کرده اند: با اخذ درخواستی مبهم از ما که در آن قید شده بود «ما مطابق قانون نقل و انتقال بیمه مصوب ۸/۱۱ / ۱۳۶۵ تغییر بیمه می دهیم» بیمه ما را تغییر دادند در حالیکه سازمان گسترش در بخشنامه های صادره خود این کار را اجباری کرده بود.

آنان تاکید کرده‌اند: ما کارگران هیچگونه درخواستی مبنی بر استفاده از ماده ۴۲ قانون سوم توسعه نداشتیم تا مطابق آن بیمه ما عوض شود و این انتقال طبق این ماده انجام نشده است، همچنین در هنگام انتقال سوابق به صندوق آینده ساز آن صندوق با اعلام شفاهی و کتبی خود را مقید به اجرای قوانین کار و مخصوصا " ماده واحده مصوب ۱۴/۷ / ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی در مورد بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور معرفی کرده و جهت جلوگیری از اعتراض ما کارگران در آن زمان بصورت کتبی مورد فوق را به ما اعلام کرده بود.

کارگران شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در ادامه به تضییع حق‌شان در خصوص استفاده از مزایای قانون سخت و زیان آور اشاره و تصریح کرده‌اند: حال بعد از اینکه ما ۲۰ سال در شرایط سخت و زیان آور کار کرده ایم و دوستان و همکاران ما که بیمه آنها تغییر نکرده و در تامین اجتماعی بودند با شرایط و اعمال قانون کارهای سخت و زیان آور باز نشسته شده و ترک کار کرده اند ولی صرفاً بدلیل اینکه صندوق آینده ساز هر روز یک بخشنامه ای را تصویب میکند مانع باز نشسته شدن ما کارگران شده است.

در ادامه این نامه به بخشنامه های صندوق آینده ساز که مغایر با قوانین و مقررات کار هنگام عضو گیری بوده اشاره و عدم قبول مشاغل سخت و زیان آور که در کمیته استانی مورد تایید قرار گرفته و بررسی مشاغل در هیئت تشخیص خود صندوق و رد آنها علیرغم تایید کمیته استانی از جمله این موارد خوانده شده و آمده است: در صندوق آینده ساز ابتدا برای مشاغل سخت و زیان آور شرط سنی نبوده و مطابق قانون عمل می شده ولی با اعمال مقررات مصوب خود در سال۹۲ شرط سنی ۴۵ سال و در سال ۹۳ شرط سنی ۵۰ سال را اعلام و اجرا می کنند و معلوم نیست که بعد از آن چه مقرراتی را اتخاذ خواهد نمود. همچنین هم اکنون با مکاتبه با سازمان تامین اجتماعی و بررسی پرونده های ما کارگران که که مشخص شده سوابق بیمه ای ما کارگران مطابق ماده ۴۲ قانون سوم توسعه انتقال نیافته و امکان برگشت سوابق ما به تامین اجتماعی وجود دارد، از این بابت ۲۱% کل سوابق را بعنوان مابه التفاوت درخواست میکنند که برای هر نفر حدود یکصد میلیون تومان می شود.

کارگران عضو صندوق آینده ساز شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در ادامه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته اند تا خود با عنایت به شرح موضوع در قبال این کارگران متضرر قضاوت نماید تا چگونه آنان آنچنان مبالغ هنگفت و غیر منصفانه را به عنوان مابه التفاوت در این زمینه پرداخت نمایند آن هم در حالی که به صورت غیرقانونی سوابق بیمه ای انتقال یافته و کارگران بی تقصیرند.

این کارگران در ادامه این نامه با تأکید بر اینکه آنان در واقع تاوان اقدامات غیرقانونی سازمان گسترش – سازمان تأمین اجتماعی و صندوق آینده ساز و همینطور کارفرمای وقت را می پردازند پرسیده شده است: آیا دستگاهی در کشور وجود ندارد که صندوق آینده ساز را مجاب به اجرای قانون نموده تا مطابق قول و وعده های خود در هنگام عضو گیری عمل کرده و از تغییر در بخشنامه ها که با سرنوشت مستقیم کارگران در ارتباط است خودداری نماید؟

در ادامه این نامه به عدم رسیدگی به شکایات کارگران از سوی دستگاه های مختلف اشاره شده و آمده است: دیوان عدالت اداری به شکایات مطروحه علیه صندوق آینده ساز رسیدگی نمیکند، چون صندوق دارای ردیف بودجه دولتی نیست – وزارت کار به این صندوق رسیدگی نمیکند چون از امکانات دولتی استفاده نمی کند.

کارگران در ادامه از این وضعیت به شدت انتقاد و تصریح کرده اند: آیا صندوق آینده ساز و شورای عالی مربوطه و هیئت امناء به لحاظ اینکه صندوقی خود کفا و خصوصی است به بهانه اینکه صندوق قوانین خاص خود را دارد هر کاری و هر قانونی که بخواهد می تواند مصوب کند؟ پس جایگاه و چار چوب قانون و مقررات کشور کجاست؟ آیا دستگاه و مرکز تظلمی نیست که جلوی کارشکنی ها و این ظلم های بی رویه و اجحاف راگرفته و اعمال قوانین و مقررات قانونی نماید؟

در بخش دیگری این نامه کارگران عضو صندوق آینده ساز شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز از علی ربیعی خواسته اند تا به این وضعیت رسیدگی و صندوق آینده ساز مجاب شود تا مطابق قانون کار و قوانین سازمان تامین اجتماعی با کارگران رفتار نماید چرا که آنان جزو مشمولان قانون کار هستند و یا سازمان تامین اجتماعی که خود نیز عامل انتقال پرونده های ما کارگران به صندوق آینده ساز بوده بدون اخذ هرگونه مابه التفاوتی سوابق بیمه ای کارگران را تحت پوشش خود قرار دهد تا مطابق با قوانین کار از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور بهره مند شوند

در ادامه این نامه عنوان شده است که این ظلم واجحاف فقط مختص ما کارگران شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز نبوده و خیلی از کارگران گرفتار این مشکل هستند یا با آن روبرو خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز