خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی:

طرح بیمه بیکاری فاقد هویت اشتغالزائی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۰۲۶

بررسی ماده ۳ طرح بیمه بیکاری نشان می‌دهد که این طرح در ذات خود فاقد هویت اشتغالزائی است / اساس طرح بیمه بیکاری بر این فرض است که افراد به سن ۲۵ سال رسیده دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و تا سن ۲۵ گرفتار تحصیل هستند و به شغلی نیز نیاز ندارند.

یک کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی گفت: بررسی ماده ۳ طرح بیمه بیکاری نشان می‌دهد که این طرح در ذات خود فاقد هویت اشتغالزائی است.

«عباس اورنگ» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: اساس طرح بیمه بیکاری بر این فرض است که افراد به سن ۲۵ سال رسیده دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و تا سن ۲۵ گرفتار تحصیل هستند و به شغلی نیز نیاز ندارند.

وی افزود: این در حالی است که به نظر می‌رسد در این طرح به افراد ذکور دانشگاه نرفته و سرپرست خانوار توجهی نشده است.

این کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی بابیان اینکه ممکن است افراد متأهل سرپرست خانواده در سن ۲۰ شالگی شاغل شده و پس از مدتی بیکار شوند، افزود: این ماده قانونی حتی با سیاست‌هاو برنامه‌های دولت برای پایین آوردن سن ازدواج هم همخوانی ندارد.

به گفته اورنگ از فهوای ماده ۳ قانون بیمه بیکاری اینطور استنباط می‌شود که چناچه فرد ذکور متاهلی پیش از رسیدن به سن ۲۵ سالگی بیکار باشد، نمی‌تواند از حمایت‌های این قانون استفاده کند.

وی در عین حال افزود: به نظر می‌رسد که در این طرح وضعیت زنانی که دارای سرپرستان فاقد پوشش‌های اجتماعی هستند، کیستند.

اورنگ باتاکید براینکه فلسفه بیمه بیکاری در اصل تامین نوعی پوشش حمایت موقت برای افراد فاقد شغل است، افزود: مطمئنان ماهیت صندوق بیمه بیکاری که پرداختی مستمری‌های آن جنبه موقت دارد با ماهیت صندوق بیمه بازنشستگی که پرداختی‌های جنبه مادام العمر دارد تفاوت دارد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی همچنین در خصوص اینکه در این طرح یکی از شرایط پرداخت مقرری بیمه بیکاری داشتن کارت مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان شده است، گفت: با توجه به اینکه ممکن است در این رابطه نیز دوباره برخی سوءاستفاده‌های مربوط به بیمه اجباری کارگران ساختمانی تکرار شود، باید سلامت این فرآیند تضمین شود.

وی همچنین در خصوص نقشی که در رابطه با معرفی افراد بیکار برعهده مراکز کاریابی‌ها قرار گرفته است، افزود: ار آنجا که ممکن است در این فرآیند بازهم برخی سوء استفاده‌ها صورت بیگرد بنابراین در عمل این ماده در ذات خودش اشتغالزا نیست.

اورنگ همچنین در توضیح تفاوتی که میان این قانون با قانون کنونی بیمه بیکاری وجود دارد، گفت: فرق این طرح با صندوق بیمه بیکاری در این است که فرد دچار بیکاری غیرارادی است و برای امرار معاش و حفظ کرامت انسانی‌اش از صندوق وام دریافت می‌دارد و خود را ملزم به پرداخت وام پس از اشتغال می‌‌بیند؛ منابع وام از محل بخش غیردولتی تأمین می‌شود. در حالی‌که در این طرح فرد اشتغال نداشته و تأمین منابع آن بر عهده دولت است.

وی همچنین در خصوص تأمین اعتبارات مربطو به قانون جدید بیمه بیکاری گفت: تامین کننده منابع این طرح بایست از محل سازمان‌های حمایتی چون سازمان بهزیستی و کمیته امداد باشد و باید تلاش شود تا جوانان از این پوشش خارج شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز