خبرگزاری کار ایران

شانه‌ساز مطرح کرد:

تولید ۹۷ درصد داروها در داخل کشور

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۶۱۹

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در کشور به لطف تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های بعد از انقلاب که در صنعت دارو انجام شد در حال حاضر ۹۷ درصد داروها را خودمان تولید می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست ویدئوکنفرانس روز چهارشنبه ضمن تبریک روز داروساز گفت: امروز زادروز ذکریای رازی به نام دوز دادوساز ثبت شده است، در زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و بخشی از مشاغل تشویق به خانه نشینی شدند، داروخانه‌خا و داروسازان به حضور و خدمات رسانی تشویق شدند.

وی ادامه داد: به هر حال در کشور به لطف تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های بعد از انقلاب که در صنعت دارو انجام شد در حال حاضر ۹۷ درصد داروها را خودمان تولید می‌کنیم.

شانه ساز بیان کرد: برای چندمین بار است که می‌گویم هر داروی جدیدی که در دنیا تولید می‌شود، دارو سازی ما می‌تواند طی دو سال آن را تولید کند و باید توجه کنیم این سه درصد با سه درصد چند سال پیش متفاوت است چون هر روز به روی ما داروهای جدید باز می‌شود که وارد فهرست داروها می‌شود تا نیازهارا برطرف کنیم.

وی ادامه داد: نکته‌ی دیگر این است که متوسط سن داروسازان ما واقعا زیر ۳۵ سال است و این نشان می‌دهد در آینده یک نسل رو به رشد داریم که در دنیا حرفی برای زدن خواهند داشت.

بیش از هزار قلم داروی گیاهی تولید می‌کنیم

شانه ساز در ادامه افزود: یک ماه پیش ضابطه‌ایی را برای داروهایی که اولین بار در نیا تولید می‌شود ایجاد کردیم، در زمینه‌ی تولید مواد اولیه ما ۶۵ درصد مواد اولیه را خودمان تولید می‌کنیم، همچنین بیش از ۱۰۰۰ قلم داروی گیاهی در داخل تولید می‌کنیم که نشان خوبی است و اگر این ها نبود در تحریم‌ها دچار مشکل بسیار در تامین داروی بیماران می‌شدیم، در هفته‌ی آینده هم دو کارخانه جدید ساخت دارو افتتاح خواهیم کرد که خبرهای خوشی را به مردم خواهیم داد.

حمایتی از داروخانه‌‌ها نشد

وی در ادامه گفت: در ایام تعطیل و زمان شیوع کرونا داروخانه‌ها را باز نگه داشته شدن در حالی که مراجعه به داروخانه به دلیل بسته بودن مطب‌ها خیلی کاهش پیدا کرده بود، اما هیچ حمایتی از این‌ها نشد و از این بابت گلایه‌های زیادی وجود دارد، به درخواست ما هم توجه‌ای نشد و امیدواریم پیگیری‌های ما به نتیجه برسه تا بخشی از هزینه‌های ددروخانه‌ها جبران شود.

همه واکسن آنفلونزا نزنند

شانه ساز گفت: خواهش می‌کنم امسال افراد فقط با تجویز پزشک از واکسن آنفلونزا استفاده کنند و در نظر بگیریم که امسال میزان انفلونزا کم‌تر خواهد شد چون به دلیل پیشگیری از ویروس کرونا بیشتر افراد موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند و بهتر است تا مردم اجازه دهند افزاد نیازمند از این واکسن استفاده کنند که واجد استفاده هستند.

وی ادامه داد: این واکسن را برای بخش بیماران خاص تا ۱۰ برابر و افراد معمول ۵ الی ۶ برابر افزایش دادیم و مردم برای استفاده از واکسن هجمه وارد نکنند.

نسخه الکترونیک مانع سواستفاده است

شانه ساز با اشاره به ماجرای نسخه‌ الکترونیک داروخانه‌ها که همچنان درست اجرایی نشده است، بیان کرد: یک نگرانی ما این است، نسخه‌ داروهای وارداتی با ارز دولتی را جعلی بنویسند که این موضوع عامل سو استفاده است اما روش الکترونیک آن جلو چنین رفتاری را می‌گیرد.

مرجع داروها سازمان غذا و دارو است

وی افزود: در مورد تبلیغات و اطلاع رسانی دارو مرجع مطمئن سازمان غذا و دارو و ستاد کرونا است، غیر از آن به هیچ تبلیغی نباید اعتماد شود، در کنار این رسانه هم باید کمک کند تا آگاهی رسانی بیشتری صورت گیرد، چون گروه‌های بسیاری در این شرایط کرونا در حال سو‌استفاده هستند در صورتی که اغلب داروهای کرونا باید در بیمارستان تجویز شود.

پزشکان در هنگام تجویز متوجه شرایط باشند

شانه ساز بیان کرد: بیشترین حساسیت ما در تامین دارو روی بیماران خاص است که تولید داخل آن آرامش ویژه‌ای برای آنها ایجاد خواهد کرد و در کنارش ارزبری آن هم کاهش پیدا می‌کند، خواهش ما از پزشکان این است که وقتی یک دارو ۱۰ سال است که در داخل تولید می‌شود و ۹۰ درصد بیماران از آن استفاده می‌کنند، پس اصراری برای مصرف مدل خارجی آن نداشته باشند.

وی ادامه داد: تولید داخل برای ما ایجاد امنیت می‌کند، علارقم تحریم‌ها داروسازی ما قادر به تهیه‌ی دارو است، اما واردات واقعا سخت شده، حتی بخشی از کمپانی‌ها مشکلی با فروش به ما ندارند اما نگران این هستند که بعد تحویل به چه صورت پول را از ما بگیرند، علاوه بر این آمریکا با وجود تحریم‌ها و تهدید کشورها شرایط را مشکل کرده.

شانه ساز گفت: در حالی که شعار می‌دهند دارو تحریم نیست، این یک دروغ بزرگ است چون نشانه‌های این دروغ را به شکل‌های مختلف می‌بینیم، البته همین انگیزه‌ای برای نخبگان ما است تا تولید بیشتری داشته باشیم.

درآمد عامل چند کاره شدن داروسازان

شانه ساز در جواب خبرنگار ایلنا، در مورد اینکه چند درصد داروسازان بعد از فارق‌التحصیلی در داروخانه و کارخانه تولیدی دارو مشغول به کار می‌شوند؟ گفت: حدود ۹۵ درصد داروسازها در بحث خدمات وارد کار می‌شوند و ۱۰ تا ۱۲ درصد در بخش صنعت دارو سازی وارد می‌شوند که بخشی از این موارد با هم مشترک است و افردا شاید در این بخش‌ها به طور مشترک فعال باشند، هم به لحاظ استفاده از علم و هم نیاز به درآمد، اگر وضعیت مالی مناسب شود شاید تقاضا برای کار در داروخانه‌ها کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز