خبرگزاری کار ایران

محیط زیست با شیوع کرونا نفس کشید

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۶۵۵

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: ویروس کرونا به ما یادآور می شود که سمت روشن تکنولوژی چقدر حیاتی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا صدراعظم نوری، در جریان دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به مناسبت هفته جهانی محیط زیست گفت: هر ساله روز 16 خرداد برابر با پنجم ژوئن، در سراسر جهان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می شود. بهمین مناسبت هر سال در تمامی جهان این روز را بمنظور یادآوری اهمیت مواردی همچون توانمند سازی مردم بر ای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن و همچنین نقش محوری و اساسی جوامع بشری در ارتقای رفتار و بینش آنان در رویارویی با محیط زیست اطرافشان، گرامی می دارند موضوع روز جهانی محیط زیست در سال 2020 تنوع زیستی و شعار امسال زمانی برای طبیعت Time For Nature انتخاب شده است.

او ادامه داد: اما سال جاری، پیامها کاملا متفاوت است پیامها غالبا مرتبط با موضوع بحران پیش آمده به واسطه شیوع کوید ـ 19 یا ویروس کرونا در سراسر جهان خواهد بود. مهمترین این پیام ها،پیامی متفاوت است که همه کشورها از سوی طبیعت دریافت کردند. نیاز محیط زیست به یک تنفس و به توقف فعالیت های مضر بشری نسبت به محیط زیست خواهد بود.

نوری تصریح کرد: بحران کرونا مانند همه بحرانها از قبیل جنگ، زلزله، سیل، آتش سوزی و بحرانهای دیگر، دارای ویژگیهای یک بحران می باشد و شاید بسیار گسترده تر. شاید اولین بحرانی است که بر همه جهان اثرگذار بوده و تاثیر این بحران بسیار آشکار و ابعاد بسیار گسترده و حتی بدون درمان شفاف می باشد جهان تاکنون چنین بحرانی که همه کشورها را در یک تناوب زمانی به چالش بکشد تجربه نکرده بود.

نوری با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید آیا نسل انسان تحت تاثیر این اتفاق تغییر خواهد کرد؟ گفت: اگر شرایط فعلی به مدت یکسال ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسانها و طبیعت چگونه خواهد بود؟ آیا کرونا فرهنگ مراودات و تعاملات اجتماعی و سبک زندگی و عادات انسانها را تغییر خواهد داد؟

او با تاکید بر اینکه بی شک جهان امروز تحت اثر فراگیری این ویروس، در حال تغییر است فارغ از تبعات تلخ و کشنده ی این اپیدمی، نیمه دیگر این اتفاق بسیار شنیدنی است.

نوری گفت: ویروس کرونا، به ما یادآور می شود که سمت روشن تکنولوژی چقدر حیاتی است. شاید انسان پس از کرونا باید بیش از هر چیز وامدار تکنولوژی باشد. سیستم آموزش انسانی تغییر خواهد کرد. تمامی مدارس به ناچار به جدیدترین ابزار انتقال علم مجهز خواهند شد و تعاریف بسیاری از علوم آموزشی دچار تحویلی بزرگ خواهد شد. این اتفاق می تواند به صورت غیرمستقیم و بعضا مستقیم، از نابودی جنگل های بسیاری جهت چاپ کتب درسی  در سراسر سیاره محافظت کند.

او با بیان اینکه ویروس کووید 19 به طرز شگفت انگیزی میانگین مطالعه افراد سیاره را در یکسال افزایش خواهد داد اظهار داشت: انسانهای زیادی برای زنده ماندن مجبور به یادگیری و خواندن خواهند شد. هنر و خلاقیت های فردی به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد. در مدت کوتاهی صنایع دستی و هنرهای مبتنی بر فرد، یک رنسانس تازه را تجریه خواهد کرد.

نوری گفت: اما تاثیرات این ویروط درحوزه محیط زیست و طبیعت بسیار جالب خواهد بود. اخیرا" یک تیم تحقیقاتی محیط زیست که شامل بیش از 50 دانشمند در زمینه محیط زیست و بیماریهای بیولوژیکی در مرکز مطالعات محیط زیست میشیگان فعالیت می نمایند متعقدند که "کرونا حیات بیولوژیک سیاره زمین را متحول خواهد کرد".دانشمند ارشد این تیم تحقیقاتی، از کرونا به عنوان "یک تنفس عمیق" این سیاره نام برد. جایی که شاید حیات سیاره آبی به این اتفاق نیاز شدیدی داشت.

نوری گفت: پایتخت هند یکی از آلوده ترین شهرهای جهان است، اما آسمان آن به رنگ آبی در آمده است و بسیاری از مردم  می توانند برای اولین بار کوه های هیمالایا را ببینند. در ونیز ایتالیا، آب کانال معروف و نیز بقدری شفاف شده است که بطور وضوح شنای ماهیها در آن دیده می شود.

پایتخت ایران نیز یکی از شهرهای آلوده است که به لطف ویروس کووید 19 آسمانش این روزهای آبی دیده می شود.

او با تاکید بر اینکه درک و باور این موضوع که زندگی ما کاملا "با طبیعت در تعامل است و اینکه اگر از طبیعت مراقبت نکنیم نمی توانیم از خود مراقبت نماییم، ما را بر این خواهد داشت که با طبیعت بعنوان قویترین متحد انسانها مهربان بوده و بیش از ظرفیت تحمل محیط زیست بر آن فشار وارد نکنیم.

نوری گفت: البته باید اذعان کرد که شرایط امیدوار کننده ایکه در این مدت به دلیل ویروس کرونا برای محیط زیست به وجود آمده است، درمان نیست بلکه یک مسکن مقطعی است و نیاز است تا همه انسانها در تغییر سبک زندگی و فعالیتهای اقتصادی خود بازنگری داشته و بدانند که این تاثیرات در صورت عدم توجه منجر به بازگشت دوباره آلودگی هایی که تاحدودی کاهش داشته خواهد شد.

او ادامه داد: اینک که قریب به نیم قرن از تاریخچه روز جهانی محیط زیست می گذرد، به منظور بخشیدن چهره های انسانی به مسائل محیط زیستی و توسعه پایدار و متوازن آن به ویژه در کلانشهر تهران به عزمی جمعی بین نهادهای متولی سازمان حفاظت محیطزیست، سازمان جنگلها و منابع طبیعی، وزارت نیرو و مدیریت شهری نیاز است. تا ثمره و برکات تصمیمات منطبق بر اندیشه، تعهد و تخصص آنها مرهمی گردد بر مخاطرات چندین ساله محیطزیستی ناشی از فعالیت صنایع خودروسازی قدیمی ایران، کیفیت سوخت و ناوگان خودرویی فرسوده، موتورسیکلتها و انتشار مواد کربنی آنها، مدیریت پسماند و تصفیه فاضلابهای آلوده، تولید و دفع مواد پلاستیکی در طبیعت، مصرف سوختهای مازوت در نیروگاههای برق، کشاورزی سنتی با مصرف بالای آب  و سموم شیمیایی و در نهایت نارسایی در ترویج و آموزش جهت کنترل آلودگیهای محیط زیستی در صنایع مختلف.

نوری گفت: در پایان برای فراخوانی همگانی برای احقاق حقوق شهروندی در حوزه حفاظت از محیط زیست. از همه همکاران عزیز و ارجمند تقاضا دارم در ضمیر بیدار خود خرد ورزند که ابعاد کلیدی در رفع این قبیل مشکلات محیطی در شهرمان چیست؟‌ در پاسخ باید گفت: نگاه به مسئله‌ی آب و هوا، نگاه به مسئله‌ی دود و غبار، نگاه به مسئله‌ی جنگلها، نگاه به مسئله‌ی هوای سالم، آب سالم و محیط زیست سالم نگاه‌های اصلی است و مسئولان کشور و مدیران شهری برای نجات از تضییع خسارت‌بار منابع حیاتی و طبیعی و ضایع شدن درخت، آب و خاک، مکلف به توجه و برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت صحیح و جدیت در کار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز