خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزارت بهداشت مطرح کرد:

جهش دستاوردهای فناوری کشور در ایام شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۷۷۲

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در اوج کرونا، تمام لوازم حفاظتی را توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه از طریق ویدئو کنفرانس، گفت: کرونا مانور سنگینی بود، اما دستاوردهای فناوری ما را جهش داد. عملا ما امروز در اوج کرونا، تمام لوازم حفاظتی را توسط شرکت های دانش بنیان تولید می‌کنیم و شرکت هایمان هم می‌خواهند، مازاد نیاز کشور را نیز صادر کنند.تولید لوازم حفاظتی ما پاسخگو است و از همین رو می‌توانیم صادر کنیم.

وی افزود: آموزش های مجازی برای همه گروه ها برنامه هر روز ما است و دیگر تدوین راهنما و گایدلاین هایی است که برای خدمت به بیماران ضروری است. این پروتکل‌ها مرجع و رفرنسی قابل استفاده در تمام دنیا است.

جان بابائی گفت: هر کدام از علائم پوستی، گوارشی، خستگی زودرس، ثبت می شود، اما لحاظ نمی شوند. تشخیص و شناسائی بیماری بر مبنای آنها است. آنچه از استان ها می گیریم، علائم معمول است.همچین تست پی سی آر حساسیت متنوع دارد، اما تشخیص غلط یا خیلی غلطی ندارد. اما کیت های آزمایشگاهی که سرولوژیک است می تواند خطا داشته باشد. 

وی در رابطه با تصمیم رئیس جمهور مبنی بر رفتن دانش اموزان به مدرسه یک روز در هفته، بیان کرد: در رابطه با اینکه دانش آموزان کی به مدرسه می آیند یا متناوب بیایند را من نشنیده ام. 

وی در خصوص مرگ و میر پنهان کرونا و کسانی که به خاطر بیماری های دیگر به پزشک نمی روند، گفت: یکی از جاهائی که در دنیا مرگ پنهان است، زندان و اسایشگاه سالمندان است. با تدابیر خوب توانستیم آن را کم کنیم. عملا به خاطر ازاد کردن زندانی ها و کم بودن آسایشگاه های سالمندان این مشکلات در ایران کم تر خواهد بود. الان که سیر بیماران را نگاه می کنیم بر خلاف این حرف است. عموما بیماران به بیمارستان می آیند. از این می توانیم نتیجه بگیریم که کسانی که در خانه بمانند و فوت کنند، کم خواهند بود.

جان بابایی اشاره کرد: کسانی که می خواهند به کار برگردند، ضمن رعایت بازه زمانی، اخذ تست پی سی آر و تست سرولوژیک را لحاظ کردیم. 

وی افزود: همکاران مامای ما از افتخارات طرح کرونا بودند. یک میلیون مراقبت همراه با ماما داشتیم. ۷۰۰ مورد مشکوک و قطعی در زنان باردار داشتیم، و همه آنها زایمان شدند. بیش از ۳۰۰ همکار مامای ما مبتلا به کرونا شدند. آنها علیرغم این که می دانستند مادران محتمل است کرونا داشته باشند، از خدمت رسانی ابا نکردند و بسیار جای تشکر دارد. 

جان بابائی در خصوص افزایش بیماری در ۱۵ استان، گفت: بالغ بر ۱۳۲۰ آزمایش داریم که بدحال را بیشترنشان می دهد. فقط خوزستان روند صعودی داشت، بررسی نشان داد غاطبه بیماران بدحال نیستند و ما دو تیم به این منطقه اعزام کردیم. 

وی در خصوص دستور العمل بررسی بیماران اولیه از سمت who گفت: این نیست که سازمان بهداشت جهانی بگوید، ما در پروتکل خودمان استخراج اطلاعات بیماران من جمله بیماران کرونائی داریم. 

وی در خصوص کرونا گفت:  تهران مریض بدحال کمتری دارد. بستری کمتری و سرپائی کمتری دارد. به طور کلی رو به کاهش است. اما با برقراری تردد روند کاهشی ما کندتر شده است، اما روند صعودی نداریم.

معاون درمان در خصوص پلاسما درمانی توضیح داد: داروی جدید را به پروتکل اضافه نکردیم. حتی آن را کمی سبک کردیم. ما هنوز به نقطه قطعی در تعیین پروتکل نرسیدیم. دنیا هم نرسیده است. فاویپیراویر  را در کشور بررسی کردیم. اثراتی در کاهش مرگ و ناتوانی ندارد. 

وی افزود: پلاسما درمانی فاز اولیه ای داشت که شدت بیماری را در آن کمتر کرد. هنوز ۲۶۰ کیس لازم است و تنها ۶۰ کیس آزمون شده اند. ایران کشوری با اهدای خون بالا است. اگر این بتواند به پروتکل وارد شود درمان خوب و ارزانی است. باید ۲۶۰ بیمار را با بیماران دیگر تطبیق بدهیم تا بتوانیم آزمایشات را به سرانجام برسانیم. 

قاسم جان بابائی کرد: احتمال ابتلای مجدد در دو مطالعه کوچک بررسی شد و گفتند ممکن است. اما این سوال در دو سال دیگر پاسخ داده می شود. ۱۰ کودک که دارای بیماری زمینه ای بودند به دلیل ابتلا به کرونا فوت شدند. 

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در رابطه با ریزگردها و کرونا، گفت: هرگونه وجود ریزگرد ابتلا را بالا می برد. استفاده از کولر آبی برای دفع خاک و ایجاد رطوبت ابتلا را بالا می برد. 

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تخت های مراقبت ویژه ما خالی است، تصریح کرد: از طریق آزمایش خون نمی شود کرونا را تشخیص داد. تست سرولوژیک برای تشخیص نیست. برای بررسی و مطالعات انجام می شود. این غیر از افرادی است که بستری می شوند.

جان بابائی در ادامه افزود: ما تاکنون ۶ پروتکل ارائه داده ایم. منتهی برای همه بیماران دیگر، از سرطان خاص تا بیماری های خاص، پروتکل های جداگانه داریم. کلینیک های دولتی ما باز شده است. به کلینیک های خصوصی حتی پوست اجازه کار داده اند. اما ما نمی توانیم از کلینیکی که نمی خواهد کار کند بخواهیم کار کند. اگر زیاد طولانی شود برای پروانه ی این افراد کار می کنیم. اما الان زود است. 

در رابطه با بیماری های خاص ( تالاسمی )و شرایط آنها گفت: ما کمبود خاصی نداشتیم. داروهای تالاسمی یک آمپول کمبود داشته است. اما حتی داروهای ما اضافه هم مانده است زیرا خیلی ها مراجعه نکردند. همچنین آمپول دسفناک را هم در تولید بیشتر قرار دادیم.

وی بیان کرد: تمام دانشگاه های علوم پزشکی در این ایام، مجاب بودند باز باشد و شیمی درمانی انجام شود. اما اگر بیمار نمی آید ما نمی توانیم اقدامی کنیم. اگر جائی هست که خدمت نداده اند به بنده بفرمائید تا برخورد کنیم. 

وی در خصوص شیوع بیماری جدید فاسیولا، در گیلان، گفت: نه همچنین گزارشی از بیماری جدید در گیلان نداریم. تا دیروز من گیلان را مرور می کنم نبود. و اما فاسیولا یک بیماری انگلی بومی است. از قبل هم بوده و بیماری شایع دو استان گیلان و مازندران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز