خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

ابتلای ۷ کودک تحت حمایت بهزیستی به کرونا/ ۲۲۹ سالمند مبتلا در حال درمان هستند

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۹۲۹

رئیس سازمان بهزیستی کشور از ابتلای ۷ کودک تحت حمایت بهزیستی به کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: با شروع بیماری کرونا در کشور چین در ۵ بهمن ماه، اولین بخش‌نامه سازمان بهزیستی ابلاغ شد. ۲۵۰۰ مرکز بهزیستی برای معتادان، کودکانی که سرپرست غیرمناسب دارند و دیگر افراد جامعه هدف، تمهید شد. در این راستا وزارت بهداشت، کمیته امداد و انجمن‌های مردم ‌نهاد همکاری خوبی با ما داشتند. همچنین تشکر خاصی از رهبری دارم که پیگیر وضعیت سالمندان بودند.

وی در ادامه افزود: مهم ترین حرکت سازمان بهزیستی اقدام زودهنگام بود. ۵.۳ درصد امکان ابتلای سالمندان بیشتر است و ۴.۸ درصد احتمال مرگ و میر آن‌ها نیز بالاتر است، اما از ۲۵۳۱ مرکز نگهداری ما، ۴۵ مرکز آلوده شده‌اند که ۱.۷ درصد کل مراکز است. بطور خاص هم برای مراکز سالمندان و معلولان حدود ۳۰ مرکز آلوده است. در ارتباط با میزان فوت در مراکز سالمندان و معلولان تا ۲۳ فروردین آمار ۵۵ نفر است که ۷۱ درصد ۷۰ سال و ۲۱ درصد بالای ۸۰ سال بودند. ۲۲۹ بیمار سالمند مبتلا به کرونا، در حال درمان هستند. از ۱۰ هزار کودک تحت حمایت ۷ مورد مبتلا داشتیم و هیچ مورد فوتی نیز نداشتیم.

قبادی دانا گفت: در رابطه با طرح معتادان متجاهر با توجه به طرح پیشگیری و پرهیزی که برای عدم ایجاد تجمع داشتیم، ما با ۲۵۸ تیم برای آموزش دادن آنها تجهیز کردیم و ۴۳۴ نفر از معتادان متجاهر به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

 قبادی دانا گفت: سامانه ۱۴۸۰ سامانه ارتباط شهروندان برای اختلالات اضطرابی است که به طور رایگان اطلاع‌رسانی می‌کنند. در این سامانه بیش از ۴۰۰ روانشناس زبده مشاوره می‌دهند.۶۳ هزار و ۷۰۸ ساعت مشاوره تخصصی به شهروندان داده است. همچنین، سامانه خودارزیابی روانی کرونا تشکیل شد. این سامانه بر مبنای پرسش‌نامه است که اضطراب را بررسی می‌کند. آماری که از علائم ثبت شده داریم، از ۲۰ هزار و ۹۹۰ نفر ۱۹۲۷ نفر علائم افسردگی شدید را ذکر کرده‌اند و باقی علائم خفیفی را اظهار کردند. از این ۲۰۹۹۰ نفر ۸.۶ درصد، علائم شدید استرس را دارند و ۲۸۶۰ نفر علائم متوسط استرس را داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی اظهار کرد: در رابطه با اورژانس ۱۲۳، آمار مقایسه‌ای را در رابطه با موارد مختلفی داریم. گزارشات کودک‌آزاری ۰.۱۷ درصد بوده است، که امسال به ۰.۲۶ درصد رسیده است. ابراز نارضایتی از همسر به ۰.۰۰۶ درصد رسیده است. گزارشات مبنی بر اقدام به خودکشی در استان تهران ۰.۰۱ درصد پارسال بوده است که به ۰.۰۰۴ درصد رسیده است.

قبادی دانا بیان کرد: اینکه مردم ما از مجموعه‌هایی که پشتیبان‌ آنها است اطلاع داشته باشند، اهمیت دارد. اینکه مردم از اورژانس اجتماعی مطلع باشند، بسیار مهم است. این خود یک نقش بازدارندگی برای افرادی دارد که در این زمینه می‌توانند مجرم شمرده شوند. اینکه بعد از این اعلام اعتماد مردم جلب می‌شود خوب است. اما سه برابر شدن تماس‌ها به معنای سه برابر شدن آنها نیست.

وی افزود: سامانه ستاد مقابله با کرونا هرگونه تجمعی را منع کرده است. نمی‌توانیم با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، افراد را جمع کنیم. بنابراین تمام مراکز ما قرنطینه شدند و ملاقات‌ها برای سالمندان و معلولان ممنوع شد. اگر اقدام حضوری لازم باشد، فردی که با حکم قاضی ملاقات انجام می‌دهد، باید برای ۱۴ روز قرنطینه شود. اگر این اقدامات را انجام نمی‌دادیم، تا الان وضعیت بحرانی را در خانه‌های سالمندان داشتیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تمام کسانی که در مداخله حضور پیدا کردند، پیش از مداخله مجهز به تجهیزات لازم شدند.اما یکی از ماموران ما مبتلا شد و به رحمت خدا رفت و یک مورد دیگر هم مبتلا داشتیم. در شنبه بعد از انتخابات مجلس یعنی روز بعد از ۲ اسفند، وقتی افراد به محل کار آمدند، مواد ضدعفونی روی میز آن‌ها آماده بود.

قبادی دانا، گفت: حدود ۴۰۰ هزار خانواده پشت صف دریافت مستمری هستند. اگر بنیاد‌ها و خیرین هر کمکی بتوانند بکنند، ما حاضر به پذیرش هستیم. در حال حاضر، یکی از بنیاد‌های خیریه، طلب کرده است که به جنوب سه استان غذا بفرستد که ما با کد ملی افراد را به آن‌ها معرفی می‌کنیم.  این کدها با حفظ اسرار به این ارگان‌ها داده می‌شود.

قبادی دانا بیان کرد: در ارتباط با بحث معتادان و کارتن‌خوابان، با توجه به محدودیت‌هایمان، پذیرش افراد جدید را ممنوع کردیم. اگر ستاد مقابله با کرونا تصمیم دیگری بگیرد این ممنوعیت برداشته خواهد شد. در ارتباط با بحث مادران شاغل، قرار براین بود مادرانی که کودکان ۱۰ ساله به پایین دارند، در خانه بمانند. ما در سازمان بهزیستی توصیه داریم پرسنلی که باید از کودکان مهدی خود مراقبت بکنند، در خانه بمانند. با توجه به اینکه مهد کودک محل تجمع بالایی است و ریت ابتلا به کرونا در کودک بالا است،‌ باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی افزود: در ارتباط با ناشنوایان کشور، طبق مطالعات، میزان ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا با افراد دیگر تفاوت ندارد. این در مقایسه با افراد نابینا است که نیازمند لمس اشیا هستند. اما در ارتباط با آموزش ناشنوایان، از صدا و سیما درخواست کردیم که در این مقطع، بیشتر به این امر بپردازند. در ارتباط با موضوع کاشت حلزون، با توجه به زمان حساس آن، باید در اسرع وقت اقدام صورت بگیرد. عمل‌های جراحی الکتیو، در این هفته آغاز می‌شود.

قبادی دانا گفت: متاسفانه با شیوع کرونا، افتتاح سامانه فرزندپروری به تعویق افتاد. این اقدام تا عادی شدن شرایط به تعویق افتاده است.

قبادی دانا بیان کرد: در دو مرکز در استان‌ مختلف مورد ابتلا در میان معتادان متجاهر داشتیم. توقع می‌رود که افرادی که اعتیاد دارند، سطح درگیری ریوی بالاتری داشته باشند. اما این در هیچ منبع مطالعاتی ذکر نشده و یک حدس است.

وی افزود: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که مراکز آلوده ما و پرسنل ما را تست کنند. با توجه به اینکه این افراد پرریسک هستند، نیازمند بیماریابی بیشتری هستیم. در جایی یک خیّر هزینه ۵۵۰ تست را تقبل کرد که بیست مورد شناسائی شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: از ۴۳۵۷ نفر ۵۵ نفر یعنی ۱.۲ دهم درصد متوفیان از سالمندان ما بودند. در شیرخوارگاه‌ها و محل نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، ۷ مورد مبتلا در شرایط پایدار و رو به بهبودی داریم.

قبادی دانا بیان کرد: کل بودجه‌ای که سازمان بهزیستی از ستاد مبارزه با مواد مخدر دریافت کرده است، ۴.۵ میلیارد بوده است که همین مبلغ هم بهزیستی اختصاص داد، تا ۹ میلیارد تومان برای آموزش برای افراد معتاد متجاهر بکار گرفته شود. بیش از ۷۶ هزار مورد آموزش به این افراد داده شده است. در هفته اول فروردین به هر کدام از مراکز ما، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تخصیص داده شد تا اقدامات لازم برای  پیشگیری را انجام دهند.

وی گفت: درخواست کردیم پرسنلی که در حین خدمت و در مراکز هستند، مانند تیم درمان تلقی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز