خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

فرصت سه ماهه تنفس به ایثارگران کارآفرین/ پرداخت وام‌های خوداشتغالی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۲۰۰

مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران درباره تسهیلات این بنیاد به ایثارگران کارآفرینی که در زمان کرونا با مشکل مواجه شده‌اند، خبر داد.

«رضا ریاحی» مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره خسارت اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا در جامعه ایثارگری گفت: قطعا ایثارگران نیز مانند سایر افراد جامعه کسب و کارشان با مشکل مواجه شده است. ما نیز برای این افراد یک دوره تنفس در نظر گرفته‌ایم و اقساط آنها را سه ماه به تعویق انداخته‌ایم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه این مشکل حل شود، اما چنانچه حل نشود، پیگیری می‌کنیم و این فرصت تنفس را ادامه می‌دهیم، چراکه در حال حاضر چاره‌ای نیست، جز اینکه افراد اقساط‌شان را ندهند.

وی ادامه داد: ما همچنین یک سرمایه در گردش در نظر گرفته‌ایم و به ایثارگرانی که دچار مشکل شده‌اند، پرداخت خواهیم کرد، البته تاکنون هیچ ایثارگری در این زمینه به ما مراجعه نکرده است چراکه ما سه ماه فرصت تنفس برای وام‌های آنها در نظر گرفته‌ایم. در اسفندماه نیز برای هر فردی تا سقف ۳۰۰ میلیون از بانک توسعه تعاون برای اشتغال منابع مالی در اختیار استانها قرار دادیم و از این بابت با مشکل نیز مواجه نیستیم. 

مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران تصریح کرد: در ‌نامه‌ای به بانک‌های دولتی درخواست کردیم تا اعتبار مورد نیاز را براساس ماده ۸۹ برنامه ششم توسعه در اختیار صندوق قرار دهند تا به ایثارگرانی که دچار مشکل شده‌اند کمک شود.

ریاحی با اشاره به وام‌های خوداشتغالی به ایثارگران در جهت راه‌اندازی مشاغل خانگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در خانه ماندن بهترین راه است ما نیز تصمیم گرفتیم، وام‌هایی در خصوص ایجاد مشاغل خانگی به ایثارگران اختصاص دهیم و به دنبال گسترش مشاغل خانگی هستیم. تلاش می کنیم تا زمانی که این مشکل در کشور تمام می‌شود به سمت ایجاد مشاغل خانگی برویم و مجوزهای بیشتری در این زمینه داده شود. از اسفندماه نیز بیشتر در این زمینه مجوز صادر شده است. در خصوص مشاغل خانگی نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سقف وام قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومان است، تصریح کرد: برای مشاغل خانگی تا سقف ۳۰ میلیون تومان تاکنون درخواست شده است. برای درخواست وام هم مجوز فنی وحرفه ای  لازم است و مانند دیگر وام‌ها باید روال قانونی طی شود. البته با توجه به اینکه منابع در کشور محدود است، این وام برای ایثارگرانی است که هیچ شغل و کسب و کاری ندارند و قصد دارند از این طریق شغل و کسب و کاری را ایجاد کنند. 

به گفته مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران بیش از ۹۰ هزار نفر در جامعه هدف ما بیکار هستند و در حال حاضر ایثارگران و خانواده‌هایشان که هیچ کسب وکاری ندارند در اولویت دریافت وام از صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران هستند.  

ریاحی یادآور شد: در گذشته این وام به جانبازان، همسران جانبازان، فرزندان جانبازان و همچنین ایثارگران، همسران، فرزندان ایثارگران و همسران، فرزندان، پدر و مادر شهدا پرداخت می‌شد، اما با پیگیری‌هایی که صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران انجام شد در ۱۳ فروردین در هیات وزیران مقرر شد این وام به خواهران و برادران شهدا که بیکار هستند با اولویت این وام نیز پرداخت شود. 

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ که صندوق تاسیس شده است، تاکنون ۲۳ هزار شغل ایجاد شده است و ۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات داده شده است. همچنین وام‌های اشتغال تا سقف ۵۰ میلیون قرض الحسنه است و بیش از ۵۰ میلیون سود آن متغیر می شود. از دولت و مجلس می‌خواهیم اعتبار صندوق اشتغال وکارآفرینی ایثارگران منابع بیشتری در نظر بگیرند و بانک‌ها نیز این اعتبارات را در اختیار ما قرار دهند، مهمترین مشکل ما این است که منابع صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در بودجه به خوبی دیده نمی‌شود در سال ۹۹ نیز اعتبارات صندوق اشتغال وکارآفرینی ایثارگران دیده نشده است.

مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران تصریح کرد: یکی از حسن‌های ایثارگران این است که طرح‌های خوبی برای اشتغال دارند و تنوع در طرح‌های آنها بیشتر است و بسیار محکم و پیگیر اجرای طرح هایشان هستند و این ضرورت دارد که دولت و مجلس اعتبار بیشتری برای صندوق در نظر بگیرد. ما در صندوق اشتغال اگر چنانچه منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم می‌توانیم سقف وام های خود را بالا ببریم. ایثارگران نیز توان این را دارند که اشتغال های موثری ایجاد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز