خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع کرونا در ایران؛

۹۰۰۰ مبتلا، ۳۵۴ فوتی و ۲۹۵۹ بهبودیافته/هنوز به‌ فاز قرنطینه‌سازی نرسیده‌ایم/ داروی اختصاصی کرونا تا امروز تولید نشده/گزارش ۴ مورد مبتلا به کرونا در مراکز بهزیستی/ دولت ادارات را نیمه‌تعطیل کند/اپیدمی کرونا ۲ ماهه است

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۳۱۹

براساس آمار وزارت‌بهداشت آمار مبتلایان به این ویروس تا امروز به ۹۰۰۰ نفر رسیده که از این تعداد ۲۹۵۹ نفر بهبود یافته‌ و ۳۵۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از گذشت سه هفته از شیوع بیماری کویید ۱۹ در ایران تاکنون براساس اعلام وزارت بهداشت آمار مبتلایان به این ویروس به ۹۰۰۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۲۹۵۹ نفر بهبود یافته‌ و ۳۵۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. استان‌های تهران و مازندران همچنان در صدر استان‌های درگیر با این بیماری هستند و به گفته رضا شیران خراسانی (نماینده مشهد) ظرفیت بیمارستان‌ها در آنجا رو به تکمیل است. همچنین با توجه به اینکه باید شرایط خاصی را برای تدفین افراد جانباخته به دلیل بیماری کرونا رعایت کرد، معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران از داوطلب شدن افرادی برای کمک به شست‌وشوی و تیمم اموات در استان‌های قم، گیلان و مازندران خبر داده است.رهبر انقلاب نیز با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر شهید خدمت محسوب شدن کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، موافقت کردند.

شناسایی ۹۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید

آمار مبتلایان در کشور به ۹۰۰۰ نفر افزایش یافت

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۹۵۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹۰۰۰ نفر افزایش یافت.

وی افزود: تاکنون ۲۹۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

جهانپور اشاره کرد: امروز تعداد ۶۳ نفر به خاطر ابتلا به کرونا در گذشتند. تاکنون ۳۵۴ نفر نیز تا بر اثر ابتلا به کوید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: نوروز امسال مانند سال‌های دیگر نخواهد بود و همکاران ما در همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در خدمت مردم خواهند بود، اما امیدواریم مردم با درک این موضوع  بهداشت را رعایت کنند و علاوه بر مراقبت از خود و خانواده به دیگران هم گوشزد کنند.

او تصریح کرد: عید امسال با دید و بازدیدهای مرسوم همراه نخواهد بود. ضمن اینکه مردم باید ترددهای شهری و تجمع‌های کوچک و بزرگ را به حداقل برسانند.

جهانپور با اشاره به ۳۴ مورد جدید ابتلا در خراسان رضوی گفت: مقام معظم رهبری برخلاف سال‌های گذشته به مشهد نخواهند رفت و امیدواریم این اقدام الگوی همه باشد.

۹۰۰۰ مبتلا، ۳۵۴ فوتی و ۲۹۵۹ بهبودیافته/هنوز به‌ فاز قرنطینه‌سازی نرسیده‌ایم/ داروی اختصاصی کرونا تا امروز تولید نشده/گزارش ۴ مورد مبتلا به کرونا در مراکز بهزیستی/ دولت ادارات را نیمه‌تعطیل کند/اپیدمی کرونا ۲ ماهه است

مبنای درمان بیماران؛ تجارب و مقالات علمی

داروی اختصاصی کرونا در ایران و سایر کشورها تا به امروز تولید نشده است

«حسین عرفانی» رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به گزارش پخش شده از رسانه ملی درباره تولید داروی درمان و کنترل کرونا توسط یک شرکت داروسازی و عرضه آن در فروردین یا  اردیبهشت سال آتی بیان کرد: بنده در این رابطه که داروئی برای درمان یا پیشگیری از کرونا تولید یا تایید شده باشد، اطلاعی ندارم. البته باید اشاره کنم که بنده مسئولی هستم که پیش از دیگران در این زمینه باخبر می‌شوم. من که باید باخبر باشم؛ بی‌خبر هستم. 

وی افزود: بنده نمی‌دانم که شرکت داروئی مذکور چه ادعائی در کجا کرده است، اما بطور کلی اعلام می‌کنم تا امروز، درمان واقعا اختصاصی برای مقابله با ویروس کرونا نداشته‌ایم. آنچه مبنای درمان ما است، تجارب و آخرین مقالات علمی کشور چین و باقی کشورها است که در یک کمیته‌ علمی کشوری گردآوری می‌شود. این کمیته شامل متخصصان عالی کشور از رشته‌های مختلف مرتبط با این بیماری است. بحث و بررسی مقالات در این کمیته، برآیندگیری می‌شود و با اجماع در قالب دستور عمل کشوری ابلاغ می‌شود. 

عرفانی اشاره کرد: این دستور‌العمل کشوری، از آغاز فصل زمستان تاکنون چهار مرتبه بازنگری شده است. آخرین شماره آن هم همین دیروز به تمام دانشکده‌های دانشگاه‌های علوم پرشکی ابلاغ شد. 

رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، بیان کرد: تمام تلاش ما این است که پروتکل‌ داروئی ما به بیمارانی برسد که نیازمند درمان هستند؛ اینطور نباشد که دارو برای پیشگیری استفاده شود یا اگر کسی مشکوک و دارای علائم سرفه یا تب باشد، تقاضای دارو کند. 

عرفانی در پایان گفت: اگر داروئی پیدا شود، دسترسی و تاثیرات مثبت درمانی آن دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس نتیجه گرفته می‌شود که می‌توانیم این دارو را به بیمارانمان بدهیم یا خیر. این که یک شرکت داروئی در کشور یا کشورهای دیگر، بتواند داروی اختصاصی کرونا تولید کند را تا به امروز نداشته‌ایم. 

گزارش ۴ مورد مبتلا به کرونا در مراکز بهزیستی

ادامه لغو مرخصی مددجویان در عید نوروز

اتاق‌های قرنطینه در تمامی مراکز پیش‌بینی شده است

«محمد نفریه» کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات انجام شده در سازمان بهزیستی برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت: کمیته‌ای با عنوان کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در بهزیستی فعال کردیم که این کمیته از ماه گذشته کار خود را شروع کرده است. اولین بخشنامه این کمیته در ۵ بهمن ماه و یک ماه قبل از گزارش اولین مورد در کشور اعلام شد و پس از آن در ۱۲ بهمن و ۲۷ بهمن نیز بخشنامه‌های سختگیرانه‌ای اعلام کردیم. ما قبل از اعلام اولین مورد مبتلا به کرونا در کشور طی بخشنامه‌ای ‌قرنطینه در مراکزمان را آغاز کردیم. 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مراکز مختلف بهزیستی در سراسر کشور ادامه داد: سطح ایمنی و بهداشتی را در مراکز بالا بردیم و اتاق‌های قرنطینه در تمامی مراکز پیش‌بینی شد. ضدعفونی کردن متوالی مراکز، تب‌سنجی و علامت‌سنجی از دیگر اقدامات ما بود که برای پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز انجام دادیم.

کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با شیوع کرونا در کشور ما نیازهایمان را برای مراکز جمع‌بندی و اعلام کرده‌ایم تا توسط سازمان تهیه شود، اما همانطور که می‌دانید اقلام ضدعفونی کننده و بهداشتی بسیار گران شده است و بازار سیاه برای این اقلام ایجاد شده است و برخی اقلام مانند ماسک و گان یا اصلا در بازار پیدا نمی شود و یا به سختی تهیه می‌شود و ما در مراکزمان با این کمبودها مواجه هستیم. 

نفریه با اشاره به راه‌اندازی پویشی برای تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده برای مراکز شبانه‌روزی توسط معاونت امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: مردم هر ساله در این ایام کمک‌هایی را به مراکز بهزیستی انجام می‌دادند و اقلامی مانند لباس و .... را به مددجویان ما اهدا می‌کردند، با توجه به شرایط ایجاد شده این کمپین را برای تامین نیازهای بهداشتی مراکز سالمندان و معلولان راه‌اندازی کردیم. 

وی با اشاره به سرانه بهداشتی ۳۰ هزار تومانی برای هر مددجو خاطرنشان کرد: سرانه بهداشتی ماه اسفند به تمامی مراکز پرداخت شده است و چنانچه نیاز باشد، برای ماه بعد نیز پرداخت خواهد شد اما یکی از مشکلات مراکز بهزیستی این است که با وجود دریافت این سرانه برخی از اقلام یا در بازار موجود نیست و یا باید هزینه گزافی برای تهیه آن بپردازند. البته در خصوص تهیه این تجهیزات هماهنگی‌هایی با وزارت صمت و آقای نوبخت شده است. همچنین با تعزیرات نیز مذاکراتی داشته‌ایم تا بخشی از مشکوفات‌شان را برای توزیع در مراکز بهزیستی در اختیار ما قرار دهند. 

کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بسیاری از استان‌ها اقلام مورد نیازشان را توسط ستادهای مبارزه با کرونا دریافت کرده‌اند، اما همچنان این کمبود در بسیاری از مراکز بهزیستی در استانهای مختلف وجود دارد. ما نیز سعی کرده‌ایم در استان‌هایی مانند گیلان که نتوانستند اقلام مورد نیازشان را تامین کنند از دیگر استان‌ها اقلام مورد نیاز را برای آنها ارسال کنیم. ما تمام تلاش مان را برای تامین این اقلام می‌کنیم، اما با سختی‌های بسیاری مواجه هستیم. 

نفریه در پاسخ به این سوال که آیا مورد مبتلا به ویروس کرونا در مراکز بهزیستی گزارش شده است، گفت: سه روز پیش اولین موارد مثبت در برخی از مراکز بهزیستی گزارش شده است و در حال حاضر ۴ مورد مثبت که شامل سه مورد در مراکز سالمندان و یک مورد در مراکز نگهداری معتادان متجاهر گزارش شده است. اما حال عمومی این افراد خوب است و مورد فوتی تاکنون گزارش نشده است.البته موارد مشکوک داریم که خوشبختانه مثبت نشده‌اند و با توجه به اینکه در پیک آنفولانزا هستیم افراد به آنفولانزا دچار شده‌اند و ما افراد مشکوک را قرنطینه کرده‌ایم.

وی درباره شیوع کرونا در بین پرسنل مراکز بهزیستی خاطرنشان کرد: یک مورد در میان پرسنل مشکوک گزارش شده بود که خوشبختانه مثبت نشده است.   

کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره تعطیلات عید نیز گفت: لغو مرخصی مددجویان در ایام عید هم ادامه دارد، چراکه دید و بازدیدها و مرخصی هم برای مددجویان و هم برای خانواده‌ها خطرناک است، اما از طریق تلفن می‌توانند با خانواده‌هایشان در ارتباط باشند. 

طول عمر اپیدمی کرونا تا ۲ ماه است

شباهت رفتار ویروس در ایران با  سایر کشورها تایید شده

ماسک‌های دست‌سازِ قابل شست‌وشو  فایده‌بخش‌تر است

جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در گفتگو با ایلنا، درخصوص اقدامات انجام شده در این استان در زمینه‌ مقابله با ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر برخی اقدامات و تمهیدات ضروری مانند آنچه که در سراسر کشور انجام شده، صورت گرفته است، اما خوشبختانه هنوز میزان شیوع بیماری در استان به شدت شهرهای دیگر نیست اما چند بیمارستان قرنطینه شده‌اند و همچنین تجهیزات  و امکانات برای شرایط ضروری آماده شده است.

وی ادامه داد: همچنین همه عزیزان کادر پزشکی استان در حال کار و تلاش هستند تا به خوبی خدمات رسانی صورت گرفته و موارد مثبتی که تاکنون تایید شده‌اند نیز درمان شوند.

نماینده مردم اهواز در ادامه درخصوص هجوم برخی مسافران به مناطق جنوبی کشور، اظهار داشت: این اخبار درست نیست و پزشکان در روزهای اخیر این سخنان که ویروس کرونا در نقاط گرمسیری و آب و هوای گرم ضعیف‌تر است را منتفی دانسته‌اند. لذا حضور این افراد و سفر به استان‌های گرمسیری تنها موجب اتلاف وقت خود آن‌ها و اسباب دردسر و زحمت سایر استان‌ها می‌شود بهترین کار این است که مردم در منازل خود بمانند و از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند. به عقیده‌ من منزل افراد امن‌ترین مکان در این فضا و برای این شرایط است.

کاظم نسب الباجی همچنین درخصوص «عادی» اعلام شدن وضعیت از سوی دولت و بازگشت ساعت کار ادارات به شرایط معمول، اظهار داشت: حرف من با مسئولان این است که اگر واقعا می‌دانند که این ویروس مرگبار و شیوع آن رو به گسترش است، همچنین واکسن آن هنوز تولید نشده است، عادی اعلام کردن شرایط اشتباه بوده و موجب خسارت های جبران ناپذیر می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه همزمان ادارات و بانک‌ها را باز نگه داریم و افراد را به محل کار بیاوریم یا مجبور کنیم که سر کار بروند و همزمان به مردم بگوییم که در خانه‌ها بمانند، طبیعتاً مردم بر اساس فشار اقتصادی تورم موجود و مشکلات که دارند مجبور هستند که به دنبال کارهای روزمره خود بروند، همچنین دولت باید درخصوص استان هایی که وضعیت نگران کننده و حادی دارند برنامه ریزی کرده و تمهیدات لازم را متناسب با میزان شیوع و خطر این ویروس در هر استان بیاندیشد.

نماینده اهواز ادامه داد: اکنون کارکنان دستگاه‌های اداری و اجرایی به دلیل باز بودن ادارات سرکار می‌آیند و این می‌تواند زمینه‌ساز آلوده شدن آنها به ویروس کرونا باشد که در زمان بازگشت به خانه می‌تواند زمینه بیماری سایر اعضای خانواده را فراهم کند.

وی افزود: در این شرایط خطرناک و بحرانی لازم است دولت ادارات را نیمه تعطیل و با ساعت کاری کم و یا افرادی را به صورت کشیک بگذارد تا از رشد بیشتر ویروس جلوگیری شود.

کاظم نسب الباجی همچنین درخصوص رفت و آمدهای نوروزی مردم، گفت: مردم ما از فرهنگ اجتماعی بالایی برخوردارند و صله رحم را بسیار ارج م‌ نهند، در نتیجه احتمال دارد که در برخی شرایط این ویروس را نادیده بگیرند. تقاضای ما از مردم به ویژه جنوبی‌های عزیز که این روزها در مزارع در حال کار و تلاش هستند، این است که برای مدتی از رفت و آمدها و مهمانی‌ها پرهیز کنند و در منازل خود بمانند، حتی تا نکات بهداشتی را به یکدیگر یادآوری کرده و تذکر دهند.

وی همچنین اظهار داشت: لازم است مردم به صدا و سیما و رسانه های رسمی توجه کنند تا از آخرین توصیه‌های پزشکان و مدیران دست اندرکار در این حوزه اطلاع یابند، حتی توصیه می‌شود در صورت امکان خریدهای روزانه را هم از طریق غیرحضوری انجام دهند و از خروج غیر ضروری از منزل اکیدا بپرهیزند.

نماینده مردم اهوار در پایان ابراز امیدواری کرد تا با برنامه و تلاش مسئولان و همچنین رعایت توصیه و نکات ایمنی و بهداشتی از سوی مردم شاهد کاهش شیوع و نابودی این ویروس باشیم.

ضعیف شدن کرونا در نقاط گرسیری منتفی است

دولت باید ادارات را نیمه تعطیل کند

امکانات برای شرایط ضروری در اهواز  آماده شده است

جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در گفتگو با ایلنا، درخصوص اقدامات انجام شده در این استان در زمینه‌ مقابله با ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر برخی اقدامات و تمهیدات ضروری مانند آنچه که در سراسر کشور انجام شده، صورت گرفته است، اما خوشبختانه هنوز میزان شیوع بیماری در استان به شدت شهرهای دیگر نیست اما چند بیمارستان قرنطینه شده‌اند و همچنین تجهیزات  و امکانات برای شرایط ضروری آماده شده است.

وی ادامه داد: همچنین همه عزیزان کادر پزشکی استان در حال کار و تلاش هستند تا به خوبی خدمات رسانی صورت گرفته و موارد مثبتی که تاکنون تایید شده‌اند نیز درمان شوند.

نماینده مردم اهواز در ادامه درخصوص هجوم برخی مسافران به مناطق جنوبی کشور، اظهار داشت: این اخبار درست نیست و پزشکان در روزهای اخیر این سخنان که ویروس کرونا در نقاط گرمسیری و آب و هوای گرم ضعیف‌تر است را منتفی دانسته‌اند. لذا حضور این افراد و سفر به استان‌های گرمسیری تنها موجب اتلاف وقت خود آن‌ها و اسباب دردسر و زحمت سایر استان‌ها می‌شود بهترین کار این است که مردم در منازل خود بمانند و از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند. به عقیده‌ من منزل افراد امن‌ترین مکان در این فضا و برای این شرایط است.

کاظم نسب الباجی همچنین درخصوص «عادی» اعلام شدن وضعیت از سوی دولت و بازگشت ساعت کار ادارات به شرایط معمول، اظهار داشت: حرف من با مسئولان این است که اگر واقعا می‌دانند که این ویروس مرگبار و شیوع آن رو به گسترش است، همچنین واکسن آن هنوز تولید نشده است، عادی اعلام کردن شرایط اشتباه بوده و موجب خسارت های جبران ناپذیر می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه همزمان ادارات و بانک‌ها را باز نگه داریم و افراد را به محل کار بیاوریم یا مجبور کنیم که سر کار بروند و همزمان به مردم بگوییم که در خانه‌ها بمانند، طبیعتاً مردم بر اساس فشار اقتصادی تورم موجود و مشکلات که دارند مجبور هستند که به دنبال کارهای روزمره خود بروند، همچنین دولت باید درخصوص استان هایی که وضعیت نگران کننده و حادی دارند برنامه ریزی کرده و تمهیدات لازم را متناسب با میزان شیوع و خطر این ویروس در هر استان بیاندیشد.

نماینده اهواز ادامه داد: اکنون کارکنان دستگاه‌های اداری و اجرایی به دلیل باز بودن ادارات سرکار می‌آیند و این می‌تواند زمینه‌ساز آلوده شدن آنها به ویروس کرونا باشد که در زمان بازگشت به خانه می‌تواند زمینه بیماری سایر اعضای خانواده را فراهم کند.

وی افزود: در این شرایط خطرناک و بحرانی لازم است دولت ادارات را نیمه تعطیل و با ساعت کاری کم و یا افرادی را به صورت کشیک بگذارد تا از رشد بیشتر ویروس جلوگیری شود.

کاظم نسب الباجی همچنین درخصوص رفت و آمدهای نوروزی مردم، گفت: مردم ما از فرهنگ اجتماعی بالایی برخوردارند و صله رحم را بسیار ارج م‌ نهند، در نتیجه احتمال دارد که در برخی شرایط این ویروس را نادیده بگیرند. تقاضای ما از مردم به ویژه جنوبی‌های عزیز که این روزها در مزارع در حال کار و تلاش هستند، این است که برای مدتی از رفت و آمدها و مهمانی‌ها پرهیز کنند و در منازل خود بمانند، حتی تا نکات بهداشتی را به یکدیگر یادآوری کرده و تذکر دهند.

وی همچنین اظهار داشت: لازم است مردم به صدا و سیما و رسانه های رسمی توجه کنند تا از آخرین توصیه‌های پزشکان و مدیران دست اندرکار در این حوزه اطلاع یابند، حتی توصیه می‌شود در صورت امکان خریدهای روزانه را هم از طریق غیرحضوری انجام دهند و از خروج غیر ضروری از منزل اکیدا بپرهیزند.

نماینده مردم اهوار در پایان ابراز امیدواری کرد تا با برنامه و تلاش مسئولان و همچنین رعایت توصیه و نکات ایمنی و بهداشتی از سوی مردم شاهد کاهش شیوع و نابودی این ویروس باشیم.

کرونا الان در همه شهرها شایع شده و قرنطینه دیگر فایده‌ای ندارد

دخالت‌های غیرتخصصی به چالش وزارت بهداشت تبدیل شده است

احمد همتی در گفتگو با ایلنا، درباره شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: اولا برای این گونه بیماری‌ها باید از زمانی که شروع می‌شود تمهیدات دقیقی انجام گیرد. وقتی منشأ آن نقطه خاصی است آنجا باید قرنطینه می‌شد تا این اتفاق نمی‌افتاد. دوم، با توجه به این که قبلا در کشور چین چندین هفته گزارش‌های کرونایی داده می‌شد و مراودات ما با چین زیاد بود این موضوع قابل پیش‌بینی بود؛ بنابراین باید اولین کیس‌هایی که علائم مشکوک داشتند تست می‌شدند و اعلام می‌شد که این اتفاق به هر دلیل یا تعمدا یا سهوا خیلی دیر افتاد. یعنی هم اطلاع‌رسانی دیر انجام شد و هم قرنطینه‌ای که باید به محض شروع بیماری از منبع یا شهر خاصی بود اتفاق نیافتاد و این موضوع باعث شد که بیماری کرونا گسترش یابد.

نماینده مردم سمنان تاکید کرد:  الان هم در این شرایط باید تمام نکات بهداشتی که بارها اعلام شده رعایت شود و همکاری‌های بین بخشی کامل هم به صورت رسمی و هم مردمی صورت گیرد و دقیق انجام شود تا سرعت انتشار بیماری مهار شود که این کار می تواند جلوی سیکل معیوبی که الآن ایجاد شده و در حال تشدید است را بگیرد. هم اکنون باید همه بخش‌های رسمی و غیررسمی و بخش‌های مردمی و NGO ها که محوریتش با وزارت بهداشت است تلاش کنند تا بتوانیم این بیماری را مهار کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: همکاری مردم تاکنون در مجموع خوب است ولی بعضی از حرکت‌هایی که دیده شد مثل مسافرت‌ها، مخصوصا برای استان‌هایی که شیوع بالایی دارند خوب نیست و برای خودشان هم مشکل ایجاد می‌کند و هم موجب انتشاری بیماری می‌شود؛ بنابراین از سفر به مناطقی که شیوع بیماری کرونا ویروس در آن وجود دارد باید خودداری شود و این که برخی می گویند ما به سفر می رویم و در آنجا مراعات می کنیم یک چیز عملی نیست. جایی که شیوع بالاست طبعا مراعات کردن مسائل بهداشتی به مراتب دشوارتر است و عملا نمی شود مراعات کرد و این امر باعث شیوع بیماری خواهد بود.

وی درباره انتقاداتی که به طرح مراجعه خانه به خانه مطرح می‌شود، گفت: وقتی می‌گوییم مراجعه طبعا باید افراد کارشناس و آموزش دیده باشند. وقتی افراد آموزش دیده و کارشناس باشند چرا منتقل کنند؟ یعنی تمام مواردی که لازم است را باید رعایت کنند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی لازم و موارد تخصصی مراجعه و کنترل کنند و اگر خانواده‌ای بیماری دارد و به هر دلیلی متوجه بیماریش نشدند شناسایی، ایزوله، قرنطینه و درمان شوند.

همتی در پاسخ به این سوال که برای چنین کاری به اندازه کافی نیرو در کشور داریم؟ گفت: سیصد هزار نفر نیرو اعلام کردند چون قبل از این، موضوعِ واکسیناسیون را داشتیم که از همین نیروها استفاده شده قطعا باید آموزش‌های لازم داده شود چون موضوعش با واکسیناسیون متفاوت است و بایستی آموزش‌های مربوطه داده شود و در قالب‌های مختلف بتوان از آنها استفاده کرد. قطعا باید کسانی باشند که آموزش دیده باشند و حداقل تخصص در این زمینه را داشته باشند.

وی درباره چالش‌هایی که وزارت بهداشت با آن مواجه است، گفت: یکی از چالش‌هایی که وزارت بهداشت با آن رو به رو بود موضوع دخالت‌های غیرتخصصی بود که به خصوص در اوایل شیوع بیماری این چالش وجود داشت که خوشبختانه طی چند روز اخیر با صحبت‌هایی که شد همه اعلام کردند تابع نظر وزارت بهداشت هستند که ای کاش از اول این اعلام‌ها صورت می‌گرفت. مباحث غیرپزشکی را نباید در مسائل تخصصی پزشکی دخالت داد که چند روز اول در برخی جاها این اتفاق افتاد و بر خلاف تصمیمات وزارت بهداشت اقداماتی شد که نباید می‌شد.

نماینده مردم سمنان گفت: خوشبختانه در حال حاضر رسما اعلام کردند همه تابع تصمیمات وزارت بهداشت و کمیته ملی مبارزه با بیماری کرونا هستند که امیدواریم از این به بعد این هماهنگی‌ها و همراهی‌ها بیشتر شود. آگاهی‌هایی که به مردم داده شده نسبت به روزهای اول خیلی بیشتر است و مردم بیشتر مراعات می‌کنند امیدواریم بیشتر مراعات کنند و همکاری کامل داشته باشند به خصوص در مورد سفرهایشان تابع دستورات وزارت بهداشت باشند تا با افزایش این همکاری‌ها و آگاهی‌ها بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی درباره قرنطینه شدن به عنوان راهکاری برای کنترل این بیماری گفت: الان این بیماری کرونا در اغلب استان ها و شهرها شایع شده و قرنطینه نمی تواند چندان فایده داشته باشد. معمولا در شروع بیماری منبعی که وجود دارد باید قرنطینه شود تا بتوانند مهار کند ولی الان این کار دیگر مناسب نیست.

آمار جانباختگان کرونا در بیمارستان مدرس ساوه به ۷ نفر رسید

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: شمار تعداد جانباختگان کرونا در بیمارستان شهید مدرس ساوه به ۷ نفر رسیده است. به گزارش ایلنا، مهدی مصری ضمن تایید این خبر اظهار داشت: بیشتر جانباختگان را افراد سالمند و میانسال تشکیل می‌دهند، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ساوه تاکنون ۳۶۶ نفر به مراکز درمانی شهید مدرس و شهید چمران ساوه مراجعه کرده‌اند که شامل افراد مشکوک، مثبت و منفی هستند. وی به آمار ترخیصی و بهبودیافتگان کرونایی و غیرکرونایی شامل عفونت‌های فصلی و آنفلوآنزا از مراکز درمانی ساوه در این مدت اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲۰۹ نفر بیمار کرونایی و غیرکرونایی ترخیص یافتند و تا پایان روز گذشته ۱۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در ساوه بستری هستند و ابتلای آنها از طریق انجام آزمایشات آنتی ژنی مثبت اعلام شده است.

افزایش ۲۷ نفر به تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان به ۱۰۰ نفر رسید. به گزارش ایلنا، جواد آقازاده گفت: با اضافه شدن ۲۷ نفر جدید طی ۲۴ ساعت گذشته مبتلا به بیماری کرونا تعداد مبتلایان به این ویروس در استان به ۱۰۰ نفر رسید. وی درخصوص آمار افراد مشکوک به کرونا در استان نیز تصریح کرد: در حال حاضر از ۴۷۴ نفر مشکوک به کرونا نمونه برداری شده است. آقازاده درباره آمار بهبود یافتگان نیز یاد آور شد: از ۱۰۰ نفر افراد مبتلا شده تا امروز صبح، ۲۱ اسفند ماه  ۱۶ نفر بهبودی کامل داشته و مرخص شده‌اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه متاسفانه شیوع این ویروس در استان روند افزایشی دارد، اظهار کرد: هم استانی ها حتما بهداشت فردی را رعایت کرده و از سفرهای غیر ضروری و تا جای ممکن از تردد درون شهری اجتناب کنند.

درگذشت پرستار بیمارستان دکتر بهشتی شیراز بر اثر کرونا

ابتلا به ویروس کرونا یکی دیگر از فرشتگان نجات را به کام مرگ فرستاد. به گزارش ایلنا، ابتلا به ویروس کرونا یکی دیگر از فرشتگان نجات را از ما گرفت. فریبا ایزدپناهی پرستار شرافتمند و فداکار بیمارستان دکتر بهشتی شیراز، بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

هشدار وزیر ارشاد درباره سفرهای نوروزی

وزیر ارشاد درباره خطرناک‌بودن سفرهای نوروزی نوشت. سید عباس صالحی با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: «سفر‌های نوروزی پیام مهر بود. امسال می‌تواند پیک مرگ باشد. خطر را دست‌کم نگیریم. در خانه بمانیم.»

انتقال ایزوله فوتی‌های کرونا از بیمارستان به بهشت‌زهرا/آمار دقیقی از فوتی‌ها نداریم

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا از لغو مراسم پنجشنبه و جمعه آخر سال خبر داد و از مردم درخواست کرد زیارت اهل قبور را به زمان دیگری موکول کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا که در برنامه تهران ۲۰ حضور یافت درباره اقدامات این سازمان پس از شیوع کرونا شرایط دفن فوتی‌ها گفت: پیکر فوت‌شدگان ناشی از کرونا براساس توافق انجام گرفته از بیمارستان به‌صورت ایزوله به بهشت زهرا می‌رسد و در آنجا اعضای واحد روحانیون حضور دارند و کل امور شرعی با نظارت این عزیزان انجام می گیرد. دستورالعمل ویژه ای از سوی وزارت بهداشت تدوین شده و در یک شرایط کاملا بهداشتی دفن این فوت‌شدگان انجام می‌گیرد. او افزود: پس از پایان کار بهشت‌زهرا درهای آن بسته و تمام اماکن بهشت زهرا ضدعفونی می‌شود و تمامی موارد مورد نیاز رعایت می‌شود تا امنیت بهداشتی مردم و مراجعه‌کنندگان تأمین شود.

345 نفر مبتلای قطعی در استان اصفهان/ 196 نفر در شهر اصفهان مبتلا به کرونا هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سه شهر اصفهان، شهرضا و فریدن شاهد افزایش افراد مبتلا به کویید 19 هستیم. به گزارش ایلنا از اصفهان، آرش نجیمی با اشاره به انجام به 1161 نمونه تست گرفته شده از افراد مشکوک اظهار داشت: جواب هشتصد و شانزده مورد منفی و تعداد 345 موارد مثبت و قطعی ابتلا به کوبید 19 در استان اصفهان بود. وی یادآور شد: از این میزان ابتلا 219 مرد و 126 زن هستند. تعداد موارد بستری 302 مورد و 25 نفر ترخیص شده اند. 18 نفر نیز در استان جان باختند.

دستور جهانگیری برای رسیدگی به آسیب‌های اقتصادی زنان سرپرست خانوار

معاون اول ریاست‌جمهوری دستور رسیدگی به آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار در پی شیوع کرونا را صادر کرد. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در پی شیوع بیماری کرونا و پیامدهای منفی آن بر کسب و کارهای کوچک، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با هدف کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی گروه زنان سرپرست خانوار در شرایط این بیماری و نیز در آستانه سال نو، به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد که این موضوع به عنوان یک مساله مهم رسیدگی و به این گروه کمک شود.

مردم فردا به بهشت‌زهرا نروند/ لزوم قطع زنجیره تکثیر ویروس کرونا

شهردار تهران از مردم خواست برای جلوگیری از شیوع ویروس‌کرونا فردا از حضور در بهشت زهرا(س) خودداری کنند. به گزارش ایلنا به نقل از مرکز ارتباطات و اموربین الملل شهرداری تهران، پیروز حناچی با اشاره به لزوم قطع زنجیره تکثیر ویروس کرونا گفت: از شهروندان تقاضا داریم پنجشنبه آخر سال در خانه، یاد رفتگان را با قرائت قرآن و فاتحه گرامی بدارند تا اینکه با حضور در آرامستان، خود و سایر افراد را در معرض خطر قرار دهند. بسیاری از کارهای سنتی که هر ساله در آخر سال انجام می‌شد امسال به خاطر این ویروس نباید انجام شود. شهردار تهران با تاکید بر توجه جدی به توصیه‌های وزارت بهداشت گفت: مردم باید در خانه بمانند تا با همکاری خویش این روزهای سخت را پشت سر بگذاریم.

درگذشت بانوی کارمند بیمارستان دکتر بهشتی شیراز بر اثر کرونا

ابتلا به ویروس کرونا بانوی کارمند بیمارستان دکتر بهشتی شیراز را به کام مرگ فرستاد. به گزارش ایلنا، خانم فریبا ایزدپناهی کارمند بیمارستان دکتر بهشتی شیراز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

هنوز به‌ فاز قرنطینه‌سازی نرسیده‌ایم/۶۰ درصد مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند/ ۳۰ درصد تهرانی‌ها رعایت نمی‌کنند

فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: ۶۰ درصد مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند. به گزارش ایلنا، علیرضا زالی با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه در پیک بیماری کرونا در استان و کلانشهر تهران قرار داریم، مردم باید با این مسئله به‌صورت جدی‌تر برخورد کنند و به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند. وی با اشاره به درخواست مدیرعامل سازمان بهشت زهرا مبنی بر عدم مراجعه مردم به بهشت زهرا، افزود: بر این اساس درخواست جدی و مؤکد کردند که مردم در هفته پایانی سال به بهشت زهرا نروند؛ چراکه شرایط مناسب نیست و حضور مردم در جایی مانند بهشت زهرا علاوه بر بار ترافیکی و ترددی که دارد، می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. ما هم امروز در شورای تأمین استان تهران این موضوع را طراحی کردیم. زالی ادامه داد: در ستاد مقابله با کرونا تهران نظرسنجی داشتیم که حاوی نکات مهمی است؛ بر اساس این نظرسنجی مطالعات ما نشان می‌دهد که تقریباً با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و صداوسیما ۸۰ درصد مردم، اطلاع درستی از بیماری دارند اما متأسفانه ۶۸ درصد مردم تصور می‌کنند به این بیماری مبتلا نخواهند شد. این یک گمان خطرناک و نگران کننده است.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران افزود: مطالعات ما حاکی از این است که متأسفانه بر اساس نظرسنجی ما در کلان شهر تهران، ۶۰ درصد مردم به‌رغم همه توصیه‌ها، بیماری را جدی نگرفته‌اند. همچنین متأسفانه ۴۰ درصد مردم معتقدند ماندن در خانه تأثیری در عدم ابتلاء به این بیماری ندارد. در عین حال ۳۰ درصد مردم در استان تهران هیچ مدلی از پیشگیری را رعایت نمی‌کنند که قابل توجه است.

نقشه میزان خطر ابتلا به کرونا در استان‌های مختلف کشور

وزیر ارتباطات نقشه میزان خطر ابتلا به کرونا در استان های مختلف کشور را منتشر کرد. به گزاش خبرنگار ایلنا، محمدجواد آذری‌جهرمی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با انتشار نقشه‌ای نوشت: تقریبا همه ی کشور درگیر ویروس کروناست. وی توضیح داد که نقاط قرمزتر به معنای خطر بیشتر است. وزیر ارتباطات تاکید کرد: این نقشه نتیجه تحلیل اطلاعات 3/5 میلیون مشارکت کننده در اپلیکشن سامانه ضد کرونا ac19 ، است. آذری جهرمی در این پست  از مردم خواست برای سلامتی خود و دیگران از سفر بپرهیزند. بر اساس نقشه منتشر شد توسط وزیر ارتباطات استان های شمالی و اصفهان بیشترین میزان خطر ابتلا به کرونا را دارا هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز