خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

ایجاد مراکز سوختگی در بسیاری از شهرها

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۰۶۷

معاون درمان وزارت بهداشت از ایجاد مراکز سوختگی در بسیاری از شهرها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری معاون درمان با اصحاب رسانه به مناسبت دهه فجر گفت: در حال ۸ هزار تخت بیمارستانی در حال  آماده سازی شده است و هر هفته نیز تخت‌های بیمارستانی دیگر نیز آماده می‌شوند. در جنوب تهران، حدود ۱۵۰۰ تخت اضافه شد که قسمتی از آنها نیز تا اوایل بهار آماده‌سازی خواهند شد. امیدواریم این اقدامات، سبب شود که بیماران برای درمان به شمال شهر مراجعه نکنند تا هزینه‌های آنها و سطح دسترسی آنها خدمات درمانی به آنها زیاد و کم شود.

وی در ادامه گفت: همچنین، در مناطق دور از مرکز نیز، شهرستان مانند شهرستانهای زابل، سراوان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بیمارستانها از تخت و نیروی کافی برخوردار می‌شوند. بسیاری از این شهرها بیمارستان نداشتند. سعی می کنیم  نیرو و تخت به قدر کفایت ایجاد شود. همچنین مراکز سوختگی از اهمیت بالایی در مناطق کشور برخوردار است. شهرهایی مانند هرمزگان  باید بیماران سوختگی خود را تا شیراز منتقل می‌کردند. بخش های سوختگی با ۱۰۰ تخت در بسیاری از این شهرها ایجاد شده و ایجاد خواهد شد. همچنین اقدامات بسیاری به جهت بخش های ویژه شده است. هر جا که مرگ و میر بیماران، نوزادان و مادران باردار زیادتر بوده است این بخشهای ویژه بیشتر استقرار می‌یابند.

جان بابایی گفت: در مبحث طرح تحول سلامت سعی داریم سیاست تنزیل هزینه مواد مصرفی را اعمال کنیم. قسمت اعظمی از اعتبار آن به کسر فرانشیز بیماران تعلق می‌گیرد. 22 هزار و 400 میلیارد کل درآمد ما از این طرح بود که تاکنون 80 درصد آن به فرانشیز بیماران تعلق گرفته است. یک تفاهم‌نامه مشترک با هیات امنای ارزی امضا کرده‌ایم و آنان موظفند لوازم گرانقیمت دارویی را تهیه کنند و ارزان به بیماران ارائه دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در بسیاری از مناطق محروم که زنان در خانه زایمان می‌کردند مراکز زایمان طبیعی تاسیس شد تاسیس این مراکز سبب آن شد که زنان در خانه زایمان کنند و میزان مرگ و میر حاصل از زایمان بسیار کم شود در حال حاضر در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از زایمان ایران رتبه الف در سطح جهان را دارد این بسیار امتیاز خوبی است اما باید سعی کنیم از این نیز کمتر شود.

وی بیان کرد: توزیع نیروی انسانی پزشک عمومی و متخصص ماندگار امسال به 400 هزار نفر رسید. بیشترین توزیع را به مناطق محروم اختصاص دادیم، ضمنا پزشکان را به ترویج زایمان بدون درد ترغیب کردیم. در اشاعه روش زایمان بدون درد شروع خوبی داشتیم و در بسیاری از بیمارستان‌ها این نوع زایمان انجام شده است. باید سعی کنیم مناطق محروم نیز از این خدمات برخوردار شوند. در رابطه با پزشکان مقیم در مناطق محروم دستورالعمل جدیدی ابلاغ شد که آنان باید در اورژانس مستقر باشند.

جان بابایی افزود: خدمات قلب و عروق که در زمان سکته رخ می‌دهد در بخش‌های خصوصی و دولتی گسترش پیدا کرد سعی کردیم بخش‌های خصوصی نیز خدمات مربوط به سکته مغزی را ارائه دهد که هم اکنون 124 کشور باز کردن رگ را انجام می‌دهند. باید به استان‌های زنجان و آذربایجان شرقی اشاره کرد که در رابطه با رگ‌گشایی کارهای مهمی انجام می‌دهند. بیشتر سکته مغزی بیشتر به معنای فلج یا مرگ قطعی بود که امروز این آمار کاهش یافته است.

معاون درمان اظهار کرد: در بخش مربوط به خدمات ناباروری سه سطح را معرفی کرده‌ایم. این سطح‌بندی باعث می‌شود بسیاری از افراد نابارور که نیاز به خدمات بالاتر ندارند هزینه‌های سطح 3 را به دولت تحمیل نکنند. امروز 84 مرکز خدمات ناباروری را انجام می‌دهند و 50 هزار مرکز سطح 2 راه‌اندازی شده است هر شهرستانی که 500 نفر نابارور داشته باشد یک مرکز سطح 2 درمان ناباروری به آن تعلق می‌گیرد. پیش از این مشکل داروهای ناباروری که بسیار گران هستند برای بیماران وجود داشت افراد می‌گفتند اگرچه درمان ناباروری رایگان است اما از سطح هزینه داروهای آن برنمی‌آیند در این باره با ستاد اجرایی فرمان امام رایزنی و بنا شده است داروهای آنها در داخل کشور تولید شود. باید بتوانیم از طریق داروخانه‌های منتخب این اقلام را به مردم با قیمت ارزان ارائه دهیم.

جان بابایی در ارتباط با داروهای  بیماران خاص گفت:‌ داروهای این قشر از بیماران با حواله الکترونیک انجام خواهد شد ما متوجه شدیم که اگر دارو بیشتر هم تولید شود نوسانات دسترسی وجود خواهد داشت. بنابراین سازمان غذا و دارو برای بیماران پیوندی، پرسنل و ... در تهران حواله الکترونیکی را ایجاد کرد؛ همچنین در 11 شهر دیگر به زودی انجام می‌شود. هم اکنون 15 درصد از داروها با حواله الکترونیک فرستاده می‌شود. این روند برای کلیه کشور ایجاد خواهد شد. همچنین سعی داریم برای هر مرکز استان دو مرکز دندانپزشکی رایگان تاسیس کنیم.

وی بیان کرد: اهدای عضو از اقدامات بسیار قابل توجه کشور است پیشتر در این باره مشکلات بسیاری وجود داشت. در بعضی از استان‌ها اهدای عضو زیر 10 درصد بود، اما امروز با تلاش‌های معاونت درمان و سازمان‌های ذیربط این میانگین از 14 درصد عدول کرده است راهنمایی بالینی بسیاری از بیماری‌های های قلب و عروقی ابلاغ می‌شون. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دنیا شروع شده است و تنها در سه کشور غیر از این انجام می‌گیرد، تدوین مسیر درمان بیمار از ورود تا ترخیص از بیمارستان است. این بسیار به صرفه‌جویی هزینه‌های درمانی و بهبود شرایط بیماران کمک خواهد کرد. یکی از خواسته‌های ما این است که اسنادمان را به وسیله سامانه‌های الکترونیکی به بیمه‌ها ارائه دهیم. امیدواریم که بیشتر بیمارستان‌ها بتوانند اسنادشان را این گونه به بیمه‌ها ارائه دهند. بسیاری از بیمارستان‌ها به این امکانات مجهز هستند اما می‌خواهیم تا سال آینده تمام بیمارستان‌های کشور امکان ارسال اسناد الکترونیکی بیماران را داشته باشند.

جان بابایی گفت: شاخص‌های اعتباربخشی در هر دو سال بروزرسانی می‌شوند. این بار هم سنجه‌های هزینه‌زا را برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته‌ایم. در عوض فرآیندها و شاخص‌های حیاتی را جزو سنجه‌های اعتبار بیمارستان‌ها قرار دادیم تا برای اعتبارسنجی آنها مورد استفاده قرار گیرد این مربوط به کارکرد پرسنل بیمارستان است و اعتبارسنجی آنها کمتر به امکانات بیمارستانی وابسته خواهد بود. با توجه به گزارش نویسی در سامانه هر اتفاقی که در بیمارستان‌ها بیفتد به سرعت دیده می‌شود و به بیمارستان اخطار داده می‌شود.

وی در پایان گفت: امروز در کشور برای تاسیس بیمارستان نیاز به کمک هیچ کشوری نداریم. ما توانستیم 66 بیمارستان را احداث کنیم و از هیچ کشور خارجی کمک نگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز