خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری مطرح کرد:

رابطه مستقیم بین افزایش فساد و کاهش رفاه عمومی در کشور

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۹۰۱

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بین افزایش فساد و کاهش رفاه عمومی در کشور رابطه مستقیم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری های سه جانبه بین جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون و مجلس شورای اسلامی گفت: بین افزایش فساد و کاهش رفاه عمومی در کشور رابطه مستقیم وجود دارد و اگر ما نتوانیم با این موضوع برخورد کنیم، در مسیر کاهش سطح رفاه عمومی گام بر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تمام شعارهای ما در قبل از انقلاب رفع تبعیض بود و اگر به رژیم شاه ایراد می گرفتیم به دلیل فساد هزار فامیلی بود که در آن ایام شکل گرفته بود و تبعیض آشکار وجود داشت و چهره‌های فقر در جامعه مشخص بود. فقر در حوزه آموزش و تامین سرپناه کاملا مشهود بود و عمق فاجعه در آن ایام یکی از مهمترین دغدغه رهبران سیاسی بود و باعث شد مردم نیز همراه آنها شوند.

وی با اشاره به مبارزات قبل از انقلاب اسلامی تصریح کرد: شعار اصلی آن زمان برگرداندن عدالت در جامعه بود واگر ما این موضوعات را نادیده بگیریم از آرمانهای عمومی فاصله گرفتیم.

او ادامه داد: البته در عدم تحقق آرمان‌های انقلاب عواملی برون زا نیز تاثیرگذار است. مقابله با سیاست‌ها و عدم همراهی با استکبار عامل بزرگ فشار مستکبران بر ایران است اما معتقدم ناکارآمدی و عدم توجه به اصول انقلاب عامل اصلی شرایط نامطلوب امروز است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وقتی صحبت از فقر می شود، فقر بازی راه می‌افتد یعنی جلساتی با موضوع، فقر، فساد یا اقتصاد برگزار می شود.

وی ادامه داد: فقربازی، اقتصادبازی و فسادبازی که همین برگزاری جلسات مداوم است، مردم را خسته کرده و حتما باید چهره‌های واقعی و عملی برای برخورد با این مسائل در کشور مشاهده شود.

شریعتمداری تصریح کرد: متاسفانه ما نه تنها در موضوع رفع تعارض قدم برنداشته‌ایم بلکه تعارض را در کشور قانونی کرده‌ایم. امروز که ما دور هم نشسته‌ایم برخی از مقررات که در سازمان تامین اجتماعی مصوب کرده‌اند، منشأ فساد شده است از همین رو به رئیس سازمان دستور داده‌ایم تا این قوانین را بازنویسی کنند. در سازمان بهزیستی نیز تعارض منافع وجود داشت. سازمان بهزیستی مسئولیت خیریه‌ها را برعهده دارد و ما باز می‌خواهیم از خیریه‌ها حمایت کنیم و ناظر و منظور هستیم. از همین رو در عمل کار را شروع کردیم و آقای دکتر قبادی دانا یکی از اقداماتی که انجام داده‌اند این است که مدیرانی را که هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی فعال بودند را تعیین تکلیف کردند.

وی با تاکید بر اینکه باید درخصوص رفع تعارض منافع در عمل اقدام کرد، گفت: زمانی این کار واقعی می‌شود که مردم آن را احساس کنند و اگر مردم آن را احساس نکنند پشیزی ارزش ندارد. با کمال تاسف ما تعارض منافع را قانونی کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر به دنبال تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی هستیم، برای این است که بتوانیم در همه زوایای تاریک موجود در تعارض منافع وقفه‌ ایجاد کنیم که اینها علت بروز فساد در کشور است.

شریعتمداری با اشاره به لایحه شفافیت گفت: یک لایحه 39 ماده‌ای با عنوان مدیریت تعارض در منافع تقدیم مجلس کرده‌ایم که امیدواریم زمینه‌های قانونی را پیش ببریم. ما در تعریف از فساد، تعریف از تبعیض و تعارض منافع تشکیک داریم یعنی در جلسه می‌نشینیم، صحبت می‌کنیم و می‌بینیم چیزی را که عین فساد است، در ذهن بسیاری از افراد به عنوان فساد تعریف نشده است لذا ما به پایه‌های قانونی برای انجام مدیریت تعارض منافع نیاز داریم. اما ما مقدم بر تصویب این لایحه باید پیشقدم شده و اقداماتی را نیز در این زمینه انجام دهیم.

همچنین مسعود پزشکیان نماینده مجلس درباره تعارض منافع گفت: ما در قانون پنجم نوشتیم که پزشکان در یک بخش کار کنند اما اجرا نشد چراکه مجریان خودشان در دو بخش کار می کردند. معتقدم اگر عزم سیاسیون نباشد مجریان تنها می مانند.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده ادامه داد: اگر این طرح ها به درستی انجام می شد این بازار رقابت در بخش سلامت ایجاد نمی شد. اگر عزم و اراده سیاسی وجود نداشته باشد اقداماتی  که در اجرای این تفاهم نامه انجام می شود فقط به یک کتاب تبدیل خواهد شد.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این موضوع کار بسیار خوبی است و باید رسانه ها توقع ایجاد کنند که سیستم درست شود و عدالت در کشور ما جای خود را پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز