خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری مطرح کرد؛

اختصاص امتیاز به معلمان بر اساس دانش و تجربه/ پرداخت معوقات فرهنگیان خارج از کشور تا آخر سال

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۱۳۰

وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم که هر کسی که با ما همکاری می‌کند تا پایان ماه حقوقش را به موقع دریافت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حاجی میرزایی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: در آستانه نودمین روز آغاز مسئولیت من در آموزش و پرورش است و وظیفه داشتم گزارشی از اقداماتی که انجام شده و اقداماتی که در دست انجام است را به اطلاع برسانم. در هفته گذشته چند رویداد بسیار مهم در حوزه آموزش و پرورش اتفاق افتاد که درجهت اجرای وعده‌ها بوده و یکی از آنها اجرای طرح آیین‌نامه رتبه بندی است. بر اساس این آیین‌نامه معلمان رتبه‌بندی می‌شوند و متناسب با رتبه‌هایشان از مزایای متفاوتی برخوردار خواهند شد. هدف این است معلمان با دانش، تجربه و عملکرد متفاوت بتوانند از دریافتی متفاوتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است رشد اتفاق بیافتد باید تمایز میان عملکرد وجود داشته باشد، بنابراین با توجه به صلاحیت‌های بیشتر، امتیاز بیشتری در پی خواهد داشت. در سال جاری برای این کار مهم دو هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۹۸ پیشبینی شده و اجرای آن را در نیمه دوم سال ۹۸ برای ما میسر می‌کند. از این رو تمام عملکرد معلمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بعد به آنها یکی از رتبه‌های یک تا پنج اختصاص پیدا خواهد کرد. کسانی شامل این امتیاز می‌شوند که حداقل دوسال خدمت کرده باشند و جزو رتبه اول هستند و رتبه پنجم نیز آنهایی هستند که ۲۴ سال خدمت کرده باشند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: کلیه آموزگاران مربیان تربیتی، مراقبان سلامت، ورزش، مشاوران، مدیر و معاونان آموزشی مشمول این طرح می‌‌شوند. همکارانی که کار اداری انجام می‌دهند می توانند از امتیازات اداری استفاده کنند.

وی افزود: فاصله دریافتی فرهنگیان با سایر نیروها قابل ترمیم است و ما باید درصدد بهبود این وضعیت باشیم. معلمی اقتضائات خاص خودش را دارد و یک شغل کارمندی نیست لذا یکی از اولویت های من تلاش برای ارتقای معیشت معلمان است.

حاجی میرزایی درباره طرح ۱۷۰ مسکن فرهنگیان گفت: گام دیگری که برای بهبود معیشت معلمان برداشته شد مسکن دار شدن ۱۷۰ هزار فرهنگی طبق تفاهم نامه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه است. طبق این طرح قرار شد در جاهایی که آموزش و پرورش زمین دارد در اختیار این طرح قرار دهد و در جاهایی که زمین ندارد وزارت راه زمین در اختیار قرار دهد، همچنین این طرح سه  ساله است. کسانی واجد شرایط هستند که فاقد زمین و تسهیلات مسکن باشند. متاهل بودن و زنان خود سرپرست با داشتن ۳۵ سال سن، سرپرست خانوار بودن، شرط پنج سال سکونت در منطقه‌ای که خواستار مسکن هستند از جمله شرایط دریافت مسکن فرهنگیان است.  

وی درباره هزینه واحدهای مسکونی فرهنگیان گفت: این مساله به موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. وظیفه‌ای که به عهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد این است که در این زمینه تسریع و تسهیل کنند و افراد واجد شرایط را بررسی کنند. اولویت فرهنگیان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است. آن دسته از فرهنگیان که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و نیاز دارند منزلشان را بازسازی کند می‌توانند از خدمات راه و شهر سازی برای بافت‌های فرسوده استفاده کنند.

وی افزود: کار دیگری که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد ابلاغ شیوه‌نامه تبدیل وضعیت مربیان پیش‌دبستان و  حق التدریس‌های آموزش و پرورش بود که در هفته گذشته شیوه نامه‌اش به استان‌ها ابلاغ شده است. حق التدریس‌هایی که قبل از سال ۹۱ و مربیان پیش دبستانی قبل از ۹۱ با ما همکاری می‌کرده‌اند به استخدام در می‌آیند و البته باید یک دوره یکساله در آموزش و پرورش، آموزش ببینند. معیار به کاری این افراد این است که باید متناسب با نیاز ما در رشته، جنسیت و دوره تحصیلی به کار گرفته شوند. ما سه سال فرصت داریم و هر سال تعدادی را استخدام می‌کنیم. گروه بعد آموزشیاران نهضت سواد آموزی هستند که مشمول این طرح می‌شوند.

وی درباره توزیع شیر گفت: بعد از دو سال شیر در هشت استان کشور توزیع شده اما چون اعتبار محدود بوده فعلا در یکسری استان‌ها توزیع شده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره پاداش بازنشستگان گفت: تلاش شد به بازنشستگانی که تا قبل از سال ۹۷ بازنشست شدند، پرداخت شود و همچنین برخی مطالبات معوقات یکی سری از همکاران که از قبل باقی مانده بود پرداخت شده است. از طرفی تلاش می‌کنیم که پرداختی حق التدریس‌ها هم زمان با پرداخت حقوق دیگر فرهنگیان صورت بگیرد و تلاش می‌کنیم که هر کسی که با ما همکاری می‌کند تا پایان ماه حقوقش را به موقع دریافت کند.

او درباره معوقات معلمان خارج از کشور گفت: بعضا به خاطر مشکلات ارزی معوقاتی به وجود آمد و این مساله یکی از اولویت‌های  کاری ما بود از این رو تلاش کردیم با تامین ارز ریالی تمام معوقات معلمان خارج از کشور را تامین کنیم.

حاجی میرزایی درباره کمبود نیروی معلم گفت: در ابتدای سال حدود ۱۰۸ هزار معلم کم داشتیم که بخشی از آن با تاخیر سن بازنشستگی، استفاده از خرید خدماتی‌ها، به کاری گیری یک سوم زمان بازنشستگان و... جبران شد. امیدوارم در سال آینده با ساماندهی بهتر از نیروی انسانی سال تحصیلی را آغاز کنیم. قرار شد کارگروهی متشکل از سازمان اداری استخدامی، آموزش و پرورش و سازمان برنامه تشکیل شود تا به طور جدی به این مساله بپردازند. در مورد اینکه باید این نیروها به لحاظ کیفی تامین شود همچنان جلساتی برگزار می‌شود و از طرفی تعداد نیروی مورد نیاز برای سال آینده در جلسات این کارگروه بررسی شده است.

وی درباره سند تحول گفت: شش زیرنظامی که پیش‌تر عنوان شده بود در دستور کار قرار گرفته و برای هر کدام از شش زیر نظام یک مسئول انتخاب شده است‌.

وزیر آموزش و پروش افزود: من روزی که مسئولیت را قبول کردم درکی از مشکلات داشتم اما بعدها نگرانی‌های من به شدت افزایش پیدا کرد. جامعه ما باید در زمینه توسعه نظام تعلیم و تربیت کشور گام‌های موثری بردارد زیرا ما فاصله زیادی با نظام تعلیم و تربیتی داریم که در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز