خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

سالانه 30 تا 40 هزار مورد مسمومیت به بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۲۹۱

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه 30 تا 40 هزار مورد مسمومیت به بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند که آمار قابل توجهی از آنان مربوط به مسمومیت با قرص برنج است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پانزدهیمن همایش سراسری سم‌شناسی ایران گفت: شاهد رشد فزاینده‌ای در علوم سم‌شناسی کشور هستیم. نکاتی هست که باید درباره آن صحبت شود. در شرایط فعلی کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به پژوهش‌های علمی حس می‌شود. یکی از نیازها در این زمینه مطالعات سم‌شناسی است، چون این رشته طیف گستردهای دارد و به بخش‌های مختلف علوم توجه می‌کند. این رشته در حوزه‌هایی مانند آتش نشانی، داروسازی، پزشکی تا موضوعات هسته‌ای کاربرد دارد.

وی در ادامه گفت: شاید یک روزی علم سم‌شناسی قسمتی از یک رشته محسوب می‌شد، اما امروزه یکی از رشته‌ها و مباحث مهمی است که نشان می‌دهد اهمیت این علم چقدر است. ما باید در علوم سم‌شناسی سرمایه‌گذاری جدی کنیم.باید برای بسیاری از علوم مانند سم‌شناسی جایگاهی حرفه‌ای در حوزه درمانی و غیردرمانی تبیین کنیم. باید این ظرفیت علمی را به جامعه منتقل کنیم و باید برای این علم هویتی نو ساخته شود.

علیرضا زالی در ارتباط با رشته سم‌شناسی گفت: این رشته گاها ابعاد امنیتی پیدا می‌کند یکی از مباحث پرمناقشه که اخیرا مطرح شد موضوع برنج وارداتی بود. شایعات بسیاری در رابطه با مسمومیت در این برنج‌ها بیان می‌شد تا آنکه انجمن سم‌شناسی وارد شد و قاطعانه اعلام کرد برنج‌ها سالم است. این نشان دهنده آن است که این رشته توانایی حل بسیاری از موضوعات امنیتی را دارد. همچنین در رابطه با مبحث ذرت‌های مسموم انجمن سم شناسی وارد عمل شد.بنابراین سم‌شناسی حلال مشکلات روزمره است. یک سم‌شناس همه زنجیره را می‌بیند و نگاه تک‌بعدی به موضوعات ندارد.

زالی در ادامه افزود: از مسائل جدی که ما با آن روبرو هستیم مسمومیت فلزات سنگین است فلزاتی مانند جیوه و مسمومیت ناشی از آن مورد مناقشه هستند تمام نگاه ما به مسمومیت‌های حاد نیست بلکه مسمومیت‌های ماندگار و سطحی مورد توجه ماست. بحث سرب در کشور جدی است این مربوط به افزایش سرطان در کودکان می‌شود. همچنین به هوای آلوده ارتباط دارد. بایدتوجه کنیم که وضعیت تا چه حد امن است. بنابراین سم‌شناسی در حوزه شهرسازی نیز کارآیی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سال بین 30 تا 40 هزار مورد مسمومیت به بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند. بسیاری از این مراجعات در رابطه با قرص برنج است که ما مطالعات متفاوتی در این زمینه داریم. همچنین یکی از موضوعات مورد توجه در سم‌شناسی مسمومیت‌های غیرعمدی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز