خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

میرایی برخی رشته‌های تحصیلی به دلیل توسعه فناوری‌های جدید/ نظام علم و فناوری در ایران نیازمند بازمهندسی اساسی است

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۷۹۳

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت تحقیق در زمینه رشته‌های تحصیلی و مشاغل جدید در ایران گفت: باید یک بازمهندسی اساسی در نظام علم و فناوری در ایران انجام شود، زیرا علم و فناوری موجب تحول درعرصه اشتغال و کار شده و تغییرات اساسی را رقم می‌زنند.

«سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به این سوال که پیش‌تر از سوی شما عنوان شده بود که تا قبل از سال ۲۰۲۵ دو میلیارد شغل به واسطه فناوری‌‎های جدید از میان خواهد رفت، اکنون این آمار و تغییرات شغلی در ایران به چه صورتی خواهد بود؟ گفت: این آمار به معنای از بین رفتن شعل نیست، بلکه به مثابه توسعه فناوری‌های جدید است که به میزان توسعه تکنولوژی ما با تغییر شغل مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه میرایی رشته، ایجاد شغل‌های جدیدی را در پی خواهد داشت، گفت: در حال حاضر آمار دقیقی نمی‌توان در این زمینه داد، زیرا ابتدا باید داده‌های درستی در این زمینه داشته باشیم. موسسه جهانی اقتصاد در یک مبنایی به این بررسی رسیده است که ما میرایی رشته داریم و این امر بر مبنای مشاغل تغییر می‌کند و یا بالعکس مشاغل تغییر می‌کنند و بر اساس آن میرایی رشته‌ها به وجود خواهد آمد. از این رو به دنبال آن رشته‌‌های جدید ایجاد می‌شود و سپس در ادامه آن نیز مشاغل جدیدتری به وجود خواهد آمد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: باید در خصوص رشته‌ها و مشاغل جدید در جامعه ایران مطالعه شود که ما الان چقدر توانستیم حوزه فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های نوین را توسعه دهیم، سپس به میزان نتایج تحقیقات در این زمینه شغل‌های جدید مطرح خواهد شد. قطعا یک بازمهندسی اساسی در نظام علم و فناوری باید صورت بگیرد، زیرا حوزه‌های علم و فناوری حوزه‌هایی هستند که موجب تحول در عرصه اشتغال و کار شده و تغییرات اساسی را رقم می‌زنند.

عاملی درباره نوسات ۳۰ تا ۸۰ درصدی میان رشته‌ها و مشاغل و همچنین بیشترین و کمترین آمار تناسب رشته با شغل اظهار داشت: بیشترین و کمترین تناسب رشته با شغل را باید در مشاغلی بررسی کرد که با علم و فناوری گره خورده‌اند. به عنوان مثال در رشته پزشکی حدود ۸۰ درصد تناسب بین شغل و دانش وجود دارد ولی این تناسب در رشته‌های کشاورزی خیلی کمتر است، زیرا کشاورزی یک دایره سنتی بسیار بزرگی دارد که اساسا اصلا دانش بنیان نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه طبیعتا در ایران میان شغل و رشته نوسان وجود دارد، بیان کرد: بنابراین متناسب با اینکه چقدر دانش رابطه مستقیمی با شغل برقرار می‌کند، باید تحقیقات صورت بگیرد و در حال حاضر این نسبت در نوسان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز