خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه خورازمی در گفت‌وگو با ایلنا:

تقلب علمی موجب ایجاد شک در دیگر فعالیت‌های دانشگاهی می‌شود/ حذف متقلبان از صحنه حیات دانشگاهی

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۷۰۹

رییس دانشگاه خوارزمی درباره تقلب‌های علمی گفت: اگر فرایندهای داوری و ارزیابی کارهای علمی جنبه‌های اتقان بیشتری داشته باشد، این موارد به حداقل یا صفر خواهد رسید.

عزیزالله حبیبی (رییس دانشگاه خوارزمی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح مقابله با تقلب علمی  گفت:  وقتی گیاهی بخواهد رشد کند، امکان دارد آفت‌هایی آن را احاطه کند و مانع رشد صحیحش شود. در بخش توسعه علمی و پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها قطعا یک سری آفت‌هایی گریبان این مجموعه را می‌گیرد که می‌توانند عوامل داخل در دانشگاه یا عوامل خارج از دانشگاه باشد. باید این موارد در هر زمینه‌ای آسیب‌شناسی شده و راه قانونی مقابله با آن طراحی و اقدام شود.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه‌ای که اخیرا به تصویب رسید و قانونی که در خصوص مقابله با تقلب علمی ابلاغ شد؛ به نظرم کاری است که دیر انجام شده و باید مجموعه نظام و به خصوص بخش آموزش عالی سال‌های پیش‌تر در این زمینه به آن توجه می‌کرد. اگر این موضوع زودتر محقق می‌شد، قطعا دامن بسیاری از اساتید و دانشجویان زحمت‌کش به این موضوع آلوده نمی‌شد.

حبیبی با بیان اینکه در حال حاضر جمع زیادی از اساتید و دانشجویان هستند که در بخش تولید علم، نوآوری و فن‌آوری کارهای ارزشمندی را انجام می‌دهند، گفت: وقتی بحث تقلب پیش می‌آید، امکان دارد یک دفعه همه افراد و آحاد جمعیت از این زاویه کارشان مورد شک قرار بگیرد که بسیار ناپسند و ناخوشایند است و در حق این عزیزان ظلم محسوب می‌شود. لازمه این کار قوانین و مقرراتی است که در داخل دانشگاه و سطح ملی و حتی در بخش قضایی به صورت بسیار متقن و دقیق قابل رسیدگی باشد.

رییس دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که آیا در دانشگاه شما نیز چنین مسائلی وجود دارد یا خیر؟ گفت: مواردی گزارش شده که بسیار معدود است و در حال پیگیری آنها هستیم، اما در مقایسه با حجم گسترده‌ای از کارهایی که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها انجام می‌دهند، می‌توان گفت بسیار اندک است، ولی در فضایی که به دنبال یک جامعه آرمانی و انتظام کامل و انسان مدارانه و الهی هستیم، این موارد نادر قابل دفاع نیست.

وی با اشاره به عواملی که موجب روی آوردن دانشجویان به پایان‌نامه‌های تقلبی شده و همچنین نقش اساتید راهنما در این زمینه گفت: این مساله عوامل داخلی و خارجی دارد. موارد خارج از دانشگاه، صحنه جلوی دانشگاه تهران و کارهای زیرزمینی و پایان‌نامه فروشی است. چه کسی پاسخگوی این است که یک شخص در در روز روشن این موارد را مطرح می‌کند؟ قطعا کار استاد و دانشجو نیست و افرادی خارج از دانشگاه باید پیگیر و جویای این موضوع باشند که اخیرا برخورد شده، ولی هنوز کامل نیست.

حبیی اضافه کرد: در بخش مربوط به داخل دانشگاه هم مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود. اگر هیئت علمی ببیند توان پذیرش پایان نامه به تعداد زیاد را ندارد، طبیعتا باید دانشجوی کمتری بگیرد، از طرفی زمانی که یک استاد ظرفیت پذیرش دانشجو برای پایان نامه را تکمیل کرده، دیگر نباید دانشجو بپذیرد در غیر این صورت کارها ناقص خواهد بود.

رییس دانشگاه خوارزمی گفت: بالاخره امکان دارد، افرادی با یک سری اطلاعات جعلی و غیرقابل دفاع دست به چنین تقلب‌هایی بزنند. قاعدتا اگر فرایندهای داوری و ارزیابی کار جنبه‌های اتقان بیشتری داشته باشد، این موارد به حداقل یا صفر خواهد رسید. باید به این موضوع از جنبه اجتماعی توجه شود و اگر کسی چنین کاری کرد، باید بداند که از صحنه حیات اجتماعی دانشگاهی حذف خواهد شد. این افراد باید منزوی شوند و باید بدانند که کار خطایی انجام داده‌اند و نباید صحنه جامعه علمی کشور پذیرای آنها باشد.

حبیبی درباره تحریم‌های علمی آمریکا علیه ایران گفت: به نظرم این موضوع قبل از این که بخواهد به فضای علمی ما آسیب بزند، به وجهه سیاسی، اجتماعی و بین المللی کشوری که این کار را می‌کند آسیب می‌زند. ما در قرون گذشته تمام داشته‌های علمی و فرهنگی‌مان را در اختیار جامعه جهانی قرار دادیم و برای این کار پولی دریافت نکردیم و مطالبه‌گری نداشتیم.

وی تصریح کرد: در دوره‌ای که به رنسانس منجر شد، بخش عمده‌ای از آگاهی‌های اجتماعی و علمی آن زمان برگرفته از کار علمی و تحقیقاتی دانشمندان اسلامی بود. قاعدتا این فضا باید در چنین شرایطی قرار گیرد و  علم برای همه افراد جامعه جهانی قابل استفاده باشد.

رییس دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: با توجه به هوش و ذکاوتی که دانشمندان و جوانان ما دارند، می‌توانیم به نوآوری‌هایی دست پیدا کنیم که حتی شاید جامعه غربی تاکنون به آن نرسیده باشد، البته اکنون نیز چنین مواردی وجود دارد. این آسیب جنبه بین‌المللی برای خود کشورهایی دارد که چنین تصمیماتی می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز